BilNytt.no skrev tidligere i august at flere store forhandlerkonsern som representerer Ford starter opp med mobile verkstedtjenester.

Dette skjer etter initiativ fra Ford-importøren, som har pålagt alle landets Ford Transit Senter å etablere mobile serviceenheter. 

En annen aktør som vil etablere en mobil verkstedtjeneste er Porsche Center Oslo:

- Jeg hadde egentlig ikke noen konkret plan, sier Ian Derrick til BilNytt.no. 

Ian Derrick ble ansatt som servicemarkedsdirektør i Porsche Center Oslo i januar i år, etter å ha hatt samme stilling i ni år hos Ford-forhandler RøhneSelmer, som er godt i gang med mobile verkstedtjenester:

RøhneSelmer og Tesla var tidlig ute med å gjennomføre pilotprosjekter, og Derrick ledet RøhneSelmers arbeid med å få konseptet på beina allerede i 2016

Da Derrick byttet beite fra Ford til Porsche, la han like gjerne inn en søknad hos vegvesenet for at også Porsche-forhandleren skulle kunne utføre mobile verkstedtjenester.

- Dette skal vi jobbe med i løpet av høsten, fortsetter Derrick.

- Det er morsomt å se hva vi kan gjøre mot vår kundegruppe, sier Ian Derrick til BilNytt.no. Snart vil Porsche Center Oslo tilby mobile verkstedtjenester til den raskt økende bestanden av Porsche Taycan.

For de større byene
Tilbakemeldingene fra flere av Ford-forhandlerne BilNytt.no snakket med tidligere i august, er at det kan være utfordrende å se inntektspotensialet for mobile servcetjenester utenfor de store byene.

Derrick er enig, og er selv tydelig på hva slags potensial han mener tilbudet vil ha, også for Porsche:

- Dette er for de større byene. Å drive dette i Rakkestad, eller på steder hvor det er store avstander og langt å reise, vet jeg ikke om svarer seg, sier han. 

Servicebilen Derrick har i tankene skal nok ikke kjøre de lange distansene:

- Jeg ser ikke for meg at vi har en bil som er ute og kjører fem dager i uken, sier han. 

Fordi avstandene i Oslo-området ikke er så store, tror ikke Derrick at det er så vanskelig å få kabalen til å gå opp:

- Det vil nok bli en mekaniker hos oss som er utpekt til dette, som vil ha plass hos oss, men med mulighet for å rykke ut til planlagte jobber, sier servicemarkedsdirektøren.

Ifølge den nye verkstedforskriften må servicebilen bemannes med en mekaniker med fagbrev. 

Bidrar til kapasitet
I takt med flere nye tilskudd i Porsches modellportefølje, har Porsche-salget i Norge økt betraktelig de siste årene. Etter Taycan-lanseringen i fjor har en stor andel av Porsche-bestanden blitt elektrisk.

Mens Ford først og fremst vil benytte mobile verkstedtjenester overfor varebilkundene, vil den høye Taycan-andelen være avgjørende for Porsches tjeneste. Elbiler kan i større grad enn fossile biler serves utenfor verkstedet.

Porsche Center Oslo har vært bygget om og oppgradert for å øke kapasiteten. Høsten 2019 åpnet Porsche Center Asker & Bærum, og det er planlagt et nytt Porsche Center på Gardermoen.

Ifølge Derrick er Gardermoen et naturlig sted å operere en mobil verkstedstjeneste.

I parkeringshuset
På sikt skal Porsche-kunder som skal ha bilen på verksted ifølge Derrick kunne levere og hente bilen på det nye Porsche Studio på Aker Brygge

En servicebil kan utføre enklere oppgaver slik at kundens bil ikke må fraktes til verkstedet på Ryen:

- Kundene kan levere nøkkelen i Studio, og så fraktes bilen til Ryen for utbedring før den sendes tilbake. En servicebil kan gjøre enkle kampanjer slik at kundenes biler ikke må opp til Ryen, sier Derrick.  

Porsche Center Oslo åpnet i sommer sitt Porsche Studio på Aker Brygge i samarbeid med kaffebaren Supreme Roastworks. 

Derrick forteller at det er mulig å benytte seg av plass i for eksempel parkeringshuset på Aker Brygge til å gjøre små reparasjoner og oppdatering av programvare.

- Det er ikke nødvendigvis en super business case, men står det fire-fem Taycan i parkeringshuset som trenger service kan vi ta alle i samme slengen.

Dette kan løses ved at det settes av dager til dette og kundene booker tid. Det blir en tilleggsservice, påpeker Derrick.

Prisingen kommer senere
- Det er morsomt å se hva vi kan gjøre mot vår kundegruppe, sier han.

- Vil alle Porsche-kundene kunne benytte seg av tilbudet?

- Vi begynner med alle og så snevrer vi inn veien. Den er ikke hugget ut ennå.

I tillegg til Porsche Center Oslos planer og ambisjoner er det også kommet noen ideer fra Porsche sentralt, men disse vil ikke Derrick dele ennå, utover å fortelle at dette er noe som skal ses på utover høsten.

- Hvordan ser du for deg en eventuell prising av tjenesten?  

- Det har vi ikke tenkt på ennå, men det vil være basert på priser vi har brukt før. Våre priser med tillegg for reisen. Så får det bli så stort eller lite som det blir, avslutter Derrick.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Karoline Sandvik Hernar |
Martin Huseby Jensen Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn