Den amerikanske elbilprodusenten Fisker har signert en intensjonsavtale med Mekonomen Group som servicepartner i Norge, Danmark og Sverige.
Bilene skal selges digitalt, hvor Mekonomen Group skal levere Fiskers tjenester lokalt.
Mekonomen Group skal også utvide sin grossistvirksomhet med reservedeler tilpasset Fisker Ocean og utdanne verksteder og personell for å ivareta service og reparasjoner av bilene.
- Vi skal etablere et nett av verksteder som kan håndtere reparasjoner, reklamasjoner og så videre etter en lignende modell som det samarbeidet Meca har med Xpeng i dag.
Det sier daglig leder i Mekonomen i Norge, Frank Bekken, til BilNytt.no.
Neste høst er planen at elbilen Fisker Ocean skal produseres og leveres til Norge.
- Hvilken av kjedene er det som skal utføre disse tjenestene i Norge?
- Foreløpig er det ikke bestemt hvilken kjede som skal håndtere dette i Norge, svarer Bekken.
- Vi er helt i startfasen, og arbeidet med dette er nå i gang, utdyper han.
- Fisker-samarbeidet er bare starten
Bekken legger ikke skjul på entusiasmen rundt samarbeidet med Fisker:
- Dette er kjempespennende, og Fisker-samarbeidet er bare starten, mener Bekken.
- Det vil komme mange nye merker de neste årene, og Norge er spesielt interessant siden det er så høy elbil-andel her, legger Bekken til.
Han trekker frem at han derfor mener Mekonomen Group har en spesielt sterk posisjon:
- Vi har sterke eiere som er tilstede i de store europeiske markedene, og har derfor gode muligheter for å komme i dialog med ulike aktører, sier Bekken.
- De ser etter store, tunge aktører som har et stort nettverk, og det taler til vår fordel, fortsetter han.
Petra Bendelin i Mekonomen Group er svært fornøyd med Fisker-avtalen: - Etterspørselen etter mobilitet vil vedvare, sier hun.
Skal også stå for utlevering av bilene
Dette er ikke første gang Mekonomen Group samarbeider med en ny aktør som etablerer seg i markedet. For ett år siden skrev BilNytt.no at Meca sammen med NAF skulle håndtere både garanti og reparasjoner for Xpeng.
Fisker-bileierne vil få sine elbiler levert fra Mekonomen Groups forskjellige butikkonsepter i Danmark, Norge og Sverige, og har da tilgang til Mekonomens servicenettverk når det er tid for service eller reparasjon.
- Vi er glade for at Fisker har valgt oss som partner der vi sammen har til hensikt å utvikle en innovativ og enkel logistikkmodell og ettermarkedsvirksomhet, sier Petra Bendelin.
Hun er direktør for forretningsutvikling og strategi i Mekonomen Group.
Les også: Mekonomens nye strategi - satser kraftig på elbiler
Bilen skal produseres av Magna i Østerrike, som blant annet også produserer Jaguar I-Pace.
- Etterspørselen etter mobilitet vil vedvare
Mekonomen Group understreker at de har funnet en velfungerende modell for samarbeid med elbilaktører, og ser store muligheter med overgangen til grønnere teknologi i kjøretøyets ettermarked.
- Som en tilrettelegger for mobilitet er vår virksomhet ikke begrenset av typen kjøretøy som kjører på veiene, sier Bendelin.
- Etterspørselen etter mobilitet vil vedvare, og der vi ser store muligheter for å ta en sterk posisjon i overgangen til nyere og grønnere teknologi i bilmarkedet, fortsetter hun.
Fisker-abonnement
- Fra 17. november 2022 starter vi produksjon og leveranser av Fisker Ocean SUV, der Danmark, Norge og Sverige er blant de første europeiske markedene vi lanserer i, sier Fiskers styreleder og administrerende direktør, danske Henrik Fisker.
- Et fantastisk produkt krever en like fantastisk eieropplevelse. Å jobbe med lederen innen bilservice og logistikk i Skandinavia vil være en viktig del av å levere høy kvalitet til våre kunder, fortsetter Fisker.
Det er ikke første gang Fisker forsøker seg i Norge. I 2012 ble det solgt seks eksemplarer av hans plug-in-hybrid-modell Karma her hjemme. Dansken var selv på besøk.
Nylig ble det kjent at Fisker skal bygge en spesiell pave-utgave av Fisker Ocean til pave Frans.
Fisker har tidligere antydet at Ocean får en rekkevidde per opplading på 400-500 kilometer basert på en batteripakke på rundt 80 kWt. I tillegg er det solceller på taket som skal kunne gi bilen rundt 1.600 «ekstra» kilometer i året.
Kundene i USA skal kunne abonnere på bilen, og tidligere har det vært kommunisert at abonnementet inkluderer service og vedlikehold.
Bilen bestilles gjennom Fisker-appen, der også det daglige bilholdet administreres.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim | Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Annonse: