BilNytt.no-kommentar:
Jon Winding-Sørensen

For mange norske bilforhandlere virker det som om Norge er blitt forsøksarena for umodne bilkonstruksjoner.

Spesielt de siste kalde ukene har satt elbilprestasjoner på kartet.

Forhandlere BilNytt.no har snakket med føler seg som hoggestabben i dette bildet. De sitter midt mellom produsent og importør som har ansvaret, og kunder som har god grunn til å klage. 

Riktignok finnes det garantier og reklamasjonsmuligheter som kan benyttes, men samtidig skal forhandlerne opparbeide et kundeforhold som også skal tilfredsstille produsentenes krav.

Hvilket betyr at mesteparten av arbeidsdagen for mange forhandlere går med på å behandle kundeklager. Og det finnes ingen garantiordning som kompenserer for det, eller for synkende kundetilfredshet.

Vi hører for eksempel om byer som er ribbet for leiebiler som må stå parat mens MG-er venter på å bli oppdatert. Om Opel Ampera-e-er som har mistet 15 kilometer rekkevidde mens de venter på ny programvare. Om ID.3'er som dugger ned, om XC40’er og Polestar’er som trenger ny software.

Og om elbiler som ikke starter i kulda eller der rekkevidden synker i takt med minusgradene.

Bilbransjen har et ansvar overfor kundene når det kommer til at bilene skal være ferdig utviklet og klare til bruk når de overleveres til kjøperen. Men fysiske lover, som at forbruket øker jo kaldere det blir, er det vanskelig å reklamere på.

Så fikk vi høre at NAF på Nyhetsmorgen i går foreslo (åpenbart på ramme alvor) at det må innføres egne standarder for bilers prestasjoner i norsk vinter – gjerne ved forskjellige utetemperaturer:

Med andre ord: glem WLTP og innfør en ny forbruksmåling for Norge!

Det blir morsomt å se hvilke krav NAF ser for seg. Skal bilene kun testes med garantert rekkevidde i minus 10 og minus 20 grader? Hva med minus 14, full bagasje, unger, bikkje, 1.000 høydemeter og ru asfalt? Skal det være motvind, sønnavind, eller medvind? Eller skal det leies en innendørs hall i Finland med ypperligere forhold?

Bilkundene trenger et forbrukervern som evner å sette industriens åpenbare forsøksdyr-tendenser på plass.

Men NAF sitt utspill om rekkevidde i kulda ser mer ut som et forsøk på å prøve å få tilbake noe av den oppmerksomheten Norsk Elbilforening har frarøvet dem.

NAFs forslag til bransjestandard:

  • Rekkevidde for blandet kjøring oppgis
  • Rekkevidde oppgis «fra x km til x km», der tallene angir spennet som modellen kommer med i ulike utstyrsvarianter og dekktyper
  • Oppgi minimum garantert vinterrekkevidde ved ulike temperaturer. Eksempelvis 20 grader, 10 grader, 0 grader, -10 grader og –20 grader.
  • Netto batteristørrelse oppgis (brutto minus sikkerhetsmarginer)
  • Ladehastighet oppgis i antall minutter det minimum tar å lade et oppvarmet batteri fra 10 til 80 prosent.
  • Ladekurven til bilen skal være tilgjengelig hos forhandlere på forespørsel (hvor stor ladefart [effekt i kW] bilen gir for hver 10ende prosent batteriet er fylt).

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn