I dag lanserte Motor Gruppen og Hongqi-importøren HBI Norge AS nye elektriske SUVen Hongqi E-HS9 i Norge. Bak bilmerket står det kinesiske statseide selskapet FAW.
- Dette er et premium-produkt, og vi skal levere en premium-opplevelse for kundene. Samtidig er det en helt ukjent merkevare, så vi kan ikke ta betalt det vi mener produktet er verdt, sier Knut Aas, administrerende direktør i HBI Norge, til BilNytt.no.
- Derfor ser vi oss nødt til å gi en rabatt, som gjenspeiles i prisen, fortsetter han.
- Selv om det er en del kunder som må hjem og ta mål av garasjen, tror vi alle som er ute etter en stor SUV med syv seter kan ta med Hongqi E-HS9 i vurderingen, sier konsernsjef Magnus Brask Rustad.
Norske tilpasninger
Hongqi E-HS9 kommer i tre utstyrsvarianter:
- Comfort til 620.000 kroner
- Premium til 700.000 kroner
- Exclusive til 780.000 kroner.
Den kommer som seks- eller syvseters-variant, og mens Comfort-utgaven har 436 hestekrefter og estimert rekkevidde på 400 kilometer (WLTP), har de to andre 551 hestekrefter og estimert rekkevidde på 450 kilometer (WLTP).
Bilen har også 1.500 kilos hengervekt og mulighet for taktstativ - begge options som har kommet på plass etter ønske fra den norske importøren.
Les også: Her er luksus-elbilen fra Motor Gruppen
- Vi mener dette er en bil vi kan selge mye av, og tror at vi vil selge mest av Premium-utgaven, sier Knut Aas.
Les også: Knut Aas skal lede Hongqi i Norge
250 biler i 2021?
Knut Aas mener at den eneste reelle utfordreren til E-HS9, som en elektrisk SUV med syv seter, er den vesentlig dyrere Tesla Model X.
- Hvor mange biler skal dere selge?
- Fabrikken er ikke opptatt av hvor mange biler vi selger, men at de kundene som kjøper bilene er fornøyde med produktet de får. Da kommer volumet etter hvert, svarer Motor Gruppens konsernsjef Magnus Brask Rustad.
– Under 750 biler, er skuffende., sier Magnus Brask Rustad, konsernsjef i Motor Gruppen.
- Men det jeg kan si er at jeg blir nok litt skuffet om vi ikke selger mer enn 750 biler i 2022. Over 1.000 biler er bra – og over 2.000 er fantastisk, sier Brask Rustad.
Kundebilene er ventet til Norge til høsten neste år.
- Det er en lang høst i Norge, som er fordelaktig for oss, sier Knut Aas med et smil.
Han er ikke avvisende på spørsmål fra BilNytt.no om det kan selges opp mot 250 biler i 2021.
- Noe i den størrelsesorden hadde vært fint, svarer Aas.
- Det viktigste til å begynne med er at vi får etablert merket og gir kundene en god opplevelse, fortsetter han.
Brask Rustad viser til at det tar lang tid å få biler fra Kina, og at de derfor må bestemme seg for hvor mange biler de skal selge de kommende årene.
- Det går fort fem måneder fra vi bestiller bilene og til de er her, to måneder er frakten via båt. Men vi får de bilene vi vil ha, sier konsernsjefen.
Les også: Norsk bilimportør «på scenen» i Beijing
Nesten 50 søknader om å bli Hongqi-forhandler
BilNytt.no har tidligere omtalt forhandlermøtet om Hongqi som Motor Gruppen arrangerte i oktober. Da sa konsernsjefen at Motor Gruppen så for seg å ha forhandlernettverket klart før jul.
Motor Gruppen har fått nærmere 50 søknader om å bli Hongqi-forhandler. Dette inkluderer både Motor Forum-forhandlerne og frittstående forhandlere som fører et eller flere av Motor Gruppens merker fra før.
Totalt er det rundt 60 forhandlere i landet som fører ett eller flere av Motor Gruppens merker.
- Vi vil få ganske god distribusjonsdekning gjennom de søknadene som er kommet. Responsen har vært god, og vi ser nå for oss å ta avgjørelser om hvem som blir forhandler, sier Brask Rustad.
- Vi regner med at det meste er klart i løpet av første kvartal, fortsetter han.
Konsernsjefen sa i oktober til BilNytt.no at de ikke trodde det ville bli behov for å se etter forhandlere utenfor det forhandlernettet konsernet har i dag. Det bekrefter han i dag at ikke har blitt gjort:
- Vi utelukker ikke samarbeid med eksterne forhandlere senere, men har i første omgang henvendt oss til vårt eget forhandlernett, fortsetter han.
Både Brask Rustad og Aas er tydelige på at forhandlerne er en viktig brikke i utrullingen av Hongqi i Norge:
- Vi skal ha moderne distribusjonsløsninger sammen med forhandlerne. Vi er overbevist om at forhandlerne har en viktig rolle, også skal vi tilrettelegge for nettsalg sammen med forhandlerne dersom kundene ønsker det, sier Aas.
Konsernsjef Brask Rustad presenterte Hongqi-eier FAW: - De har en bunnlinje på 30-50 milliarder kroner hvert år, og har produsert biler for Volkswagen, Audi, Toyota og Mazda, før de nå satser på eksport av egne merker.
Les også: Dette er FAW - Motor Gruppens nye partner
- Edruelige krav
Det er Erik Ignacius, tidligere Thrane Steen-sjef, som står for koordineringen av forhandlere i Motor Gruppen.
- Vi skal i samtaler med alle forhandlerne som har søkt om å representere Hongqi. Det er for eksempel ikke sikkert at vi skal ha alle våre merker hos hver egeneide forhandler, sier han til BilNytt.no.
Han forteller at fabrikken har vært pragmatiske når det kommer til kravene til forhanderne.
- Det er jeg og Knut som har stått for disse. Vi er edruelige, og har krav til et visst antall kvadratmeter, skilting og lyssøyle.
Til å begynne med må forhandlerne ha plass til to biler:
- Men samtidig skal vi snakke med dem også om veien videre. Det kommer flere Hongqi-modeller i årene fremover, og de må ha plass for det vi skal selge fremover også, sier Brask Rustad.
- Det kommer modeller som treffer større segmenter, fortsetter han.
HBI Norge AS består foreløpig av tre personer: Forhandlerutvikler Erik Ignacius (t.v.), administrerende direktør Knut Aas og produktansvarlig Houssain Bougato. Her sammen med styreleder og konsernsjef Magnus Brask Rustad.
- Kjenne sin bergrensning
- Er det aktuelt for dere å stå for Hongqi-satsingen også i flere land enn Norge – for eksempel i Sverige og Danmark?
- Vi kan verken bekrefte eller avkrefte noe akkurat nå. Vi skal starte her i Norge, svarer Brask Rustad.
- Det er også viktig å kjenne sin begrensning. Det vi gjør nå er en betydelig investering, og med flere 100 biler i pipeline er det viktig at man har midler tilgjengelig, fortsetter han.
Hongqi-lanseringen fant sted hos tidligere Opel-forhandler Thrane Steen Nord.
- Vi har en leieavtale her over flere år, så vi vil benytte anlegget som et visningssenter for en periode, sier Brask Rustad.
Den tidligere Opel-forhandleren er fortsatt et operativt skade/lakk-verksted for Motor Gruppens forhandlere.
I første omgang er det kun rene elbiler Motor Gruppen vil ta inn fra Hongqi til Norge, men de ser også på hybrid-drivlinjer.
Les også: Omorganisering i Motor Gruppen Import
Les også: Flytter Renault til egeneid forhandler
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim | Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilNytt.no på LinkedIn