I forrige uke kunne BilNytt.no vise bilder av Hongqi E-HS9 på fotoshoot i Norge, og røpe at bilen skal vises for norske forhandlere i slutten av oktober.

Nå er informasjonen bekreftet – og det av en nordmann «på scenen» under Auto China 2020, den internasjonale bilutstillingen som åpnet i Beijing helgen.

- Gratulerer med opptreden, Magnus Brask Rustad!

- Hehe, ja, jeg kan ikke benekte at jeg deltok på Beijing Autoshow sammen med Hongqi E-HS9. Vel og merke digitalt, svarer Motor Gruppens konsernsjef til BilNytt.no før han fortsetter: 

- Denne bilen ble stjernen i showet etter hva jeg kan bedømme, og det var morsomt at Motor Gruppen fikk en rolle i sammenhengen.

- Hva var bakgrunnen for din opptreden – og hva var ditt budskap?

- Anledningen var at Hongqi skulle lansere sin andre elbil, Hongqi E-HS9. Denne bilen er den første elbilen de forbereder for Europa, og Norge er først ute, røper Magnus Brask Rustad til BilNytt.no.

Hongqi E-HS9 kommer til Norge neste år. Det bekrefter Motor Gruppen-sjef Magnus Brask Rustad.

Tett samarbeid med fabrikken
Han forteller at Motor Gruppen har hatt et tett samarbeid med FAW, som står bak Hongqi, i lengre tid. 

- Det er i ferd med å resultere i en plan der de vil forberede flere ladbare modeller for Norge og Europa i årene som kommer, sier Brask Rustad.

Motor Gruppens konsernsjef er kjent for å være lavmælt, men virker uvanlig entusiastisk om det nye bekjentskapet:  

- Helt siden vi møtte FAW første gang i Changchung på forsommeren i 2019, og der vi tilbrakte flere dager sammen, har vi blitt mer og mer imponert over hvilken positiv interesse de viser for samarbeidet med oss, og hvordan de inviterer oss inn i vurderinger av hvilke av de kommende modellene som kan være mest interessante for Norge og Europa.

- Ikke minst er jeg imponert over hvor bra produktene ser ut til å bli. Alle modellene vi har sett har vært påkostede kvalitetsprodukter snarere enn produkter som skal være så rimelige som mulig, understreker Brask Rustad.

- Hongqi E-HS9 er såvidt meg bekjent den første bilen i verden som er klar for selvkjøring på nivå 4, sier Magnus Brask Rustad. 

I «Made in China 2025» er det identifisert ti satsingsområder der et av dem er «førerløse biler».

- Setter Norge på kartet
Brask Rustad forteller at alle som var med på turen til Kina i fjor var imponert over produkter, fabrikker og personene de møtte.

- Vi ble derfor enige om at inntrykkene våre og planene for videre samarbeid mellom FAW og Motor Gruppen var noe begge parter ønsket å si noe om i forbindelse med lanseringen av Hongqi E-HS9 i Beijing.

- Norge er elbil-landet fremfor noe annet og det synes vi det er stas å få formidlet på et så stort arrangement som Beijing Autoshow.

- Vi er ellers ganske sikre på at vår lille opptreden bidrar til å sette Norge på kartet blant bilprodusentene i Kina og at det derfor kan hjelpe til at også andre nordmenn som ønsker å samarbeide med kinesiske produsenter kan få mer oppmerksomhet.

- Det kan ikke herske tvil om at vi de neste 10 årene kommer til å se mye til forskjellige kinesiske produsenter. Alle med litt kunnskap om Kina vet hvor disiplinerte, målrettede og utholdende de er, sier Brask Rustad.

Interiøret i Hongqi E-HS9 vil preges av flere store skjermer.

Handelskrigen bidrar
- Kina bruker nå betydelig mer penger på forskning og utvikling enn hele EU og de er også i ferd med å passere USA. Handelskrigen får nok også den konsekvens at Kina øker satsingen ytterligere for å bli så uavhengige som mulig.

- Perioden vi er inne i er god timing for dem i og med at bilindustrien de neste 10 årene skal gjennom større forandringer enn noen gang tidligere.

Konsernsjefen i Motor Gruppen er sikker på at flere kinesiske bilprodusenter kommer til å etablere seg blant de ledende i verden i løpet av de neste 10-15 årene: 

- 70-tallet tilhørte Japan, 90-tallet Korea og 2020 tallet tilhører Kina. Det setter jeg en kasse god vin på med «alle» som ønsker å vedde mot!

- Spørsmålet er for oss altså ikke om kinesiske produsenter vil bli blant de ledende i verden, men snarere hvem av dem? spør han før han  selv kommer med et svar: 

- Vi tror imidlertid sterkt på at FAW og Hongqi vil være blant dem!

Forrige uke forberedte Motor Gruppen lansering av Hongqi E-HS9 i Norge.

Les også: - Hamar er ikke Beijing

 Følg BilNytt.no på LinkedIn