BilNytt.no omtalte forrige uke at Zero Emission Mobility AS (ZEM) blir importør av det kinesiske bilmerket Xpeng.
ZEM vil ikke etablere et eget forhandler- og servicenettverk for det nye merket:
Importøren inngår i stedet avtaler med NAF og Meca som skal utføre service, garanti-inspeksjoner og reparasjoner i henhold til produsentens og importørens retningslinjer.
ZEM vil som importør ha garantiansvaret overfor forbrukerne.
Meca har over 300 verksteder i Norge, mens NAF har 20 verksteder.
Les også: Mannen bak NAF-verkstedene får ny jobb
Vurderer flere merker
- Xpeng-kundene skal for enhver pris slippe den samme opplevelsen som Tesla-kundene har hatt på service-siden, sier Zahid Saddiq til BilNytt.no.
- Kundene skal få lokal tilgjengelighet til en lavest mulig kostnad.
Saddiq bekrefter at de snakker med andre bilprodusenter om import av øvrige merker til Norge, men vil ikke kommentere dette nærmere på nåværende tidspunkt.
- Vi mener tradisjonell distribusjon er unødvendig og fordyrende, fortsetter Saddiq.
- Vi er opptatt av å tenke nytt i verdikjeden knyttet til salg av bil. Derfor har vi nettbestilling og leverer bilene hjem på gårdsplassen til våre kunder, sier Espen Strømme, daglig leder i ZEM.
Dette står i kontrast til hva RSA planlegger for sitt nye kinesiske merke BYD: - Vi skal ha et tradisjonelt forhandlernett i Norge, sa RSA-sjef Frank Dunvold til BilNytt.no torsdag.
- Ingen bilkjøpere har lyst til å betale for store butikklokaler og dyre merkeverksteder, mener Espen Strømme.
- Ved å samarbeide med andre om verkstedtjenestene oppnår vi store besparelser som skal komme kundene våre til gode, sier Espen Strømme som er daglig leder i Zero Emission Mobility.
- NAF og Meca er begge ledende verkstedkjeder med høy kvalitet i alle ledd. Gjennom slike samarbeid kan vi tilby verkstedtjenester over hele landet fra dag én, sier Strømme.
I februar skrev BilNytt.no at flere aktører sto klare til å gripe muligheten når blant annet kinesiske merker uten forhandlernett ville etablere seg her til lands.
Les også: Verkstedkjeder klare for å håndtere nye bilmerker
NAF: - Tilbyr tjenestene til hvem som helst
Også NAF har tro på den nye modellen:
- Vi tror dette er en fremtidsrettet modell, og ser frem til å innlede avsluttende forhandlinger med mål om å få til en god avtale for alle parter, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
- Nå utvikler vi en egen tjeneste for garanti-inspeksjon, hvor en produsent, importør eller et salgsledd kan benytte våre tjenester for både inspeksjon og garanti-reparasjon, sier Nils Sødal i NAF.
NAF legger ikke skjul på at tjenesten er noe de gjerne tilbyr flere aktører:
- Tjenesten er noe som vi kan tilby til hvem som helst, både eksisterende og nye aktører, sier Sødal til BilNytt.no.
- Vi skal nå se på hvordan dette skal gjennomføres, og antall verksteder som skal gjøre jobben.
For kort tid siden åpnet NAF sitt siste verksted på Hvam.
- Vi ser hele tiden på muligheter for å rulle ut flere verksteder, men det må skje i riktig tempo. Der det er grunnlag vil vi vurdere å etablere flere verksteder, sier han.
Forventer reaksjoner
Da NAF etablerte sine første verksteder, var det flere i bransjen som reagerte negativt. Sødal regner med at det kan komme noen reaksjoner også denne gang.
- Det kommer sikkert til å være noen som reagerer, men Xpeng er ikke det første bilmerket som kommer med en annerledes modell, sier Sødal, og viser til Tesla.
- Det er et tegn på at bransjen er i endring, noe som er spennende for noen og skremmende for andre. Jeg tror ikke det er noen som har fasitsvar på hvordan bransjen ser ut om 10 år, sier Sødahl.
Meca også med deledistribusjon
Daglig leder i Meca Norway AS, Tore Stensbøl, forteller at Meca har store forventninger til samarbeidet.
- Foreløpig vet vi ikke hvor mange av våre 314 verksteder som blir med på dette, først må avtalen og spesifikasjonsliste fra ZEM på plass med krav til blant annet diagnoseutstyr, sier Tore Stensbøl til BilNytt.no.
- Når avtalen er på plass vil vi tilby det til kjeden, og vi forventer at ganske mange kjedemedlemmer blir med på dette.
- Målet er at flest mulig av våre verksteder skal utstyres med alt som trengs for å løse behovene bilistene har for service og garantisaker, sier han.
Meca vil i tillegg stå for distribusjon og lager av deler til Xpeng-bilene. Delene kjøpes inn fra ZEM.
- Vi vil sørge for det nødvendige delesortimentet ut fra dagens distribusjonsstruktur, sier Stensbøl.
- Dette vil være en pilot som vi skal teste, også får vi se hvordan det funker. Det er en plasskrevende modell, men om det fungerer så er det mulig at dette er noe vi vil kjøre med flere aktører, sier Stensbøl til BilNytt.no.
Les også: Meca tar elbil-grep
Klart i høst
Selv om ZEM satser på netthandel skal de også ha fysiske showroom. I første omgang vil disse lokaliseres på Star Autocos anlegg på Lørenskog og i Bodø.
- Planen er at vi skal ha pop-up stores og roadshows i de største byene i Norge, sier Zahid Saddiq.
Salget av Xpengs første modell G3 åpnet 4. mai, og alt skal være på plass før de første bilene utleveres til norske kunder i løpet av høsten 2020.
Avsluttende forhandlinger
ZEM, NAF og Meca skal nå innlede avsluttende forhandlinger som blant annet vil spesifisere de endelige rammene for samarbeidet og hvilke verksteder som vil omfattes av samarbeidet.
Intensjonsavtalen er formelt sett ikke bindende for partene, men partene er innstilt på å ferdigstille forhandlingene innen kort tid.
- Alt ligger til rette for at det blir inngått en endelig avtale. Bare små detaljer må komme på plass, sier Zahid Saddiq.
Les også: - Bilbransjen er ikke rustet for å tilfredsstille fremtidens kunde
William Chien står bak selskapet Imperial Holding, som også er medeier i Brooklands Motors som står bak Bentley-importen til Norge. William Chien har erfaring med eksport av luksusbiler fra USA og Europa til Kina. Imperial Holding er eier i Greenway Motors som igjen eier halvparten av ZEM i partnerskap med Star Autoco.
Følg BilNytt.no på LinkedIn