Andersen er direktør for strategi og forretningsutvikling i Møller Mobility Group.
Under et frokostseminar hos Peak Consulting torsdag delte Andersen noen av Møller-konsernets tanker om både elbilmarkedet og bildeling.
Andersen mener at inngangen på 2020 har vært spesiell:
- Vi fryktet at produsenter ville holde igjen en del elbiler inn mot 2020. Dette var åpenbart på grunn av at bilene skulle bidra til å nå europeiske utslippsmål i år.
- Derfor måtte vi ta opp lageret for å forberede oss, men det ble ikke så ille som man kunne frykte, sier Møllers direktør for strategi og forretningsutvikling.
Krevende å spå 2020
Han beskriver også andre markedsmuligheter som dukket opp gjennom høsten 2019:
- Som privateide importørers mulighet for å gjøre avtaler på enkeltmodeller - som trillingene VW e-Up, Seat Mii og Skoda Citigo, samt Audi e-tron 50.
Andersen er klar på at det er veldig krevende å spå hva som vil skje i 2020:
- Et scenario er definitivt at det ikke er nok etterspørsel etter elbiler i Europa. Da vil for eksempel forhandlere i Spania se nordover, og da er det viktig med prisparitet i Europa.
- Vi forbereder oss derfor på en situasjon hvor vi kan få overskuddskapasitet av biler i 2020.
- Vi forbereder oss på å levere ut mange biler på kort tid.
Store endringer i elbil-markedet
Andersen mener elbilreisen i Norge har vært gjennom et stort skifte siden 2014: fra å være et pull-marked til å bli et push-marked.
- I 2014 kunne eierne tjene penger på en brukt Tesla, og det var kjempeetterspørsel som i stor grad ble drevet frem av myndighetene.
- Vi mener det snudde høsten 2018, særlig i kompaktsegmentet hvor det var god supply av biler. Det var flere produsenter som var leveringsdyktige, og dermed ble det mer krevende å pushe.
- I motsetning til kompaktsegmentet var det stor etterspørsel etter SUV-er – og Audi e-tron har vært veldig bra for oss.
Store konsekvenser
Andersen sier også at man må ha i bakhodet at elektrifiseringen ikke bare treffer nybilmarkedet, men også får betydning for bruktmarkedet.
- Vi har gjort store avsetninger på gjenkjøpsporteføljen siden teknologiskiftet går så fort, og det har vært prispress på nye elbiler over tid.
- Det er feil å ta et storbyperspektiv og basere det på Norge, sier Andersen, som påpeker at bildeling primært vil være et storbyfenomen.
Kjerneprodukt i endring
Andersen var også innom hvilke muligheter Møller Mobility Group ser med Hyre.
- Hvis bildeling er et storbyfenomen - og det er vanskelig å tjene penger på det - hvorfor skal vi da drive med Hyre, spurte Andresen før han selv svarte:
- For oss er Hyre en teknologiplattform som kommer til å skape mange nye tjenester. Jeg er helt sikker på at det vil være grunnlag for disse tjenestene i fremtiden.
Tilkoblede biler er noe Andersen omtaler som en fundamental endring for bilbransjen.
- Bil er en tilkoblet enhet – og det er tjenestene rundt bilen som vil avgjøre om du vil lykkes.
Han trakk en parallell til Nokia som alt for lenge tenkte at det var telefonen som var viktig, mens Apple mente at det var tjenestene som var viktige da de lanserte iPhone.
- For Møller er det avgjørende å ta ut potensialet i dag og investere i fremtiden, avslutter Andresen.
Konserndirektør Håvard Andersen var også innom at servicemarkedet har et kjempestort omstillingsbehov for å erstatte frafallet av servicejobber som forsvinner med de fossile bilene.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn