- Er det greit at vi tar bilder av deg mens vi snakker, spør BilNytt.no idet vi får servert kaffe og setter oss.

- Ta så mange bilder dere vil, svarer Sverre Helno, - men jeg er redd det ikke hjelper så mye på resultatet, legger han til med et lite smil.

1. november ble Helno ansatt som administrerende direktør i Møller Bil. Norges største bilforhandlerkonsern, som også har virksomhet utenfor Norge. Helno skal lede Møller Mobility Groups forhandlervirksomhet med 3.800 medarbeidere i Norge, Sverige og Baltikum.

Han har tidligere hatt tilsvarende lederjobb i Norges nest største bilforhandlerkonsern: Bertel O. Steen Detalj.

Sverre Helno har jobbet med retail hele livet. I ulike bransjer.

Som regel har han kommet inn i selskaper hvor resultatene har vært på vei ned, og hvor han har fått i oppgave å lede endringsprosessen.

Sverre Helno har vært direktør i flere kjeder: I dagligvare i Ica, klesbutikker i Voice Norge, sportsbutikker i Gresvig, og nå de sist fem årene som konsernsjef i Umoe Restaurants som inkluderer restaurantkjedene Peppes Pizza, TGI Friday’s, Burger King og Starbucks.

- Hvis vi skal trekke en rød tråd gjennom mitt yrkesliv så har det vært store endringsprosesser i kjedevirksomheter, sier Sverre Helno til BilNytt.no.

Har jobbet med Hellman
- Fellestrekkene for disse er at det har vært kjeder som har hatt dårlige resultater når jeg har kommet inn, og det har vært behov for endring.

Slik er det derimot ikke i Møller Bil som ser ut til å få mye bedre resultater i 2019 enn i 2018:

- I Møller Bil går det bra, likevel bruker vi mye tid og ressurser på å bli bedre. Skal vi holde oss oppe må vi hele tiden bruke ressurser på det. Ellers faller vi ned, og det er mye tyngre å snu seg når man har begynt å falle enn når det går bra, sier han.

Helnos profil og bakgrunn kan minne sterkt om den nye sjefen hans som også er hans forgjenger i Møller Bil-stolen:

Konsernsjef Petter Hellman har endelig fått avlastning og sin egen erstatter på plass etter å ha ledet både konsernet Møller Mobility Group og forhandlervirksomheten Møller Bil fra 13. mai.

Petter Hellman (t.v.) og Sverre Helno jobbet samtidig i Gresvig som direktører med ansvar for hvert sitt forretningsområde. Begge har jobbet med kjeder og endringsledelse i flere bransjer. Nå sitter de sammen i Møller Mobility Groups konsernledelse. 

Les BilNytt.nos store Hellman-portrett: - Vi skal bli best. Det finnes et enormt potensial

Mens Petter Hellman manglet bilbransjeerfaring da han ble sjef for Møller Bil, har etterfølgeren Helno ledet Bertel O. Steen bilforhandlervirksomhet og sittet i styret i Møller-konsernets importørvirksomhet: Harald A. Møller AS.

Ønsket å jobbe i Møller-systemet
Sverre Helno forteller at det er første gang han returnerer til en bransje han tidligere har jobbet i.

Han forteller at helt siden han satt i styret og fikk et innblikk i Møller-systemet har han ønsket å jobbe i selskapet. Og kanskje enda mer nå enn den gang.

Helno satt i styret i Harald A. Møller AS fra 2004 til 2010, og ledet Bertel O. Steen Detalj fra 2012 til 2014.

Helno opplever en klar forskjell i bilbransjen nå sammenlignet med tiden da han var i Bertel O. Steen. Ikke minst bilbransjens endrede rammevilkår.

- At bilbransjen nå er inne i en stor endringsprosess er noe som tiltaler meg veldig. Ting må gjøres på nytt eller på andre måter, og så liker jeg at den store verdiskapningen skjer ute – hos forhandlerne.

- Det er mye større endringstakt i bilbransjen nå enn sist jeg var i bilbransjen. Da må ting endres, og nå kan vi endre ting i en positiv setting. Menneskene som jobber i Møller Bil er det aller viktigste for oss, sier han og fortsetter:

- Flinke folk som kan reparere og selge biler i en fremtid med endrede rammebetingelser er det viktigste for å lykkes.

- Hvis man ikke gjør noe, er det all mulig grunn til å frykte enhver fremtid.

Den nye sjefen for Møller Mobility Groups forhandlervirksomhet i Møller Bil, Sverre Helno (t.v.), og konserndirektør for konserninformasjon og samfunn i Møller Mobility Group, Paul Hegna, møtte BilNytt.no rett før jul.

Kjededrift er nøkkelen til lønnsomhet
BilNytt.no påpeker at de to store importøreide forhandlerkonsernene har hatt lavere resultatmargin enn mange av de andre store forhandlerkonsernene de siste årene.

- Hva tenker du om at marginene hos Møller Bil er lavere enn hos flere andre store bilforhandlerkonsern i Norge?

- Det skal de ikke være, og det er en oppgave som vi har foran oss. Personlig tror jeg det handler om å skape kjededrift, svarer Helno.

Helno viser til at jo mer kjededrift de klarer å legge til rette for, jo mer optimal blir organisasjonen.

- Vi lever av tre ting – salg av nye biler, salg av brukte biler og servicemarkedet. Vi har noen tusen mennesker som gjør dette, og å gjøre det effektivt blir dermed ekstremt viktig for å skape lønnsomhet, sier han.

Helno understreker at kjededrift er noe han kjenner godt til, siden han har jobbet i kjeder siden 1995.

- Det handler om å spre den beste praksisen, og få alle til å jobbe på den smarteste måten. Da vil marginene bli bedre.

Les også: Møllers 2019-resultat allerede foran fjoråret

Sverre Helno har funnet seg til rette i Møllers kontorer på Frysja. Her er han ved en Transporter der skiltplaten viser at den er av samme årgang som han selv: 1962. 

Lokal frihet
Samtidig er Helno opptatt av at forhandlerne lokalt skal ha frihet til å kunne gjøre ting på sin måte.

Han viser som eksempel til at noen steder passer det å satse på taxi-markedet, mens andre steder passer det ikke.

Han mener at god kjededrift frigjør tid som kan benyttes på folk:

- Å arbeide smart lokalt på en måte som gjør at kunder trives og medarbeidere gleder seg til å gå på jobb er en utrolig viktig del av lederjobben.

- Jeg har jobbet med kjeder i 30 år, og jeg er opptatt av at man forstår at kjede er arbeidsfordeling som gjør hverdagen lettere. Du får tilgang til ting som andre har lagt til rette for deg, og den tiden du sparer kan du bruke på kunder og medarbeidere.

- Hvis jeg skulle starte en ny bedrift ville jeg foretrukket å være en del av en kjede, det er bedre enn å måtte komme opp med absolutt alt selv, sier den nye Møller Bil-sjefen.

Les også: - Vi ville utføre et skikkelig samfunnsoppdrag

Tid er mangelvare
Den første tiden som administrerende direktør har gått med til å besøke forhandlere i kjeden.

- Vi er 3-4 timer hos hver Møller Bil-forhandler, og vi treffer hele gjengen, ikke bare daglig leder. Jeg drar ut sammen med regiondirektørene. Jeg må ta meg tid til forhandlerbesøk nå, for det blir ikke lettere å få tid til det senere.

- Jeg hadde et mål om å klare å besøke 20 forhandlere før jul, og det har jeg klart. 

- Hvilke tilbakemeldinger har du fått fra forhandlerne?

- Tid er mangelvare, og de som jobber i frontlinjen ønsker hjelp til å bli god på å gjennomføre endringer i tillegg til alle andre oppgaver som de har.

Helno har noen klare tanker om hvorfor det var han som fikk jobben med å lose de 3.800 medarbeiderne og totalt 68 forhandlerne i Møller Bil trygt inn i fremtiden.

- Jeg har et stort hjerte for de som jobber i første linje. For noen er kanskje det en floskel, men vi tjener alle våre penger «der ute». Alle bransjer vil komme til dette digitale skiftet som endrer mye, og da gjelder det å ha to tanker i hodet samtidig. Det er nemlig det korte perspektivet som betaler for det lange, sier Helno.

Salg av e-Golf er noe Helno trekker frem som han mener Møller Bil har lyktes godt med i året som har gått. 

Bruktbil og elbil
Til tross for at han startet på slutten av året, har han allerede gjort seg noen tanker om hva Møller Bil har lykkes spesielt godt med i 2019.

- Vi har virkelig fått til salg og utlevering av Audi e-tron og VW e-Golf. At vi har lyktes med elbilene som er kommet er viktig. Så har vi brukt veldig mye tid på forretningsområdet brukte biler hvor vi har fått gode prosesser og bedre samhandling på tvers av forhandlerne.

- Dette har krevd at noen ble satt til å bruke all sin tid til å finne den gode modellen, og da kan mange anlegg få benefits av det, sier han, og viser til modellen i Bergen hvor Møller Bil-forhandlerne har samlet bruktbilene i et felles bruktbilsenter.

- Vi har funnet ut hvilke områder vi skal gi gass på, og på hvilke vi skal holde tempoet nede, skyter konserndirektør for konserninformasjon og samfunn i Møller Mobility Group, Paul Hegna, inn.

Les også: Nye VW Golf - dømt til å mislykkes i Norge

Tas imot på en god måte
Møller Bil er en matriseorganisasjon. Administrasjon består i tillegg til Helno av fem regiondirektører: tre regiondirektører i Norge, én regiondirektør med ansvar for Baltikum og én regiondirektør med ansvar for Sverige.

I tillegg har Espen E. Wiik, som er Chief Operating Officer i Møller Bil  og Tore Nilsen Breen, som er kommersiell direktør i Møller Bil ansvar på tvers av regionene. Wiik har ansvar for servicemarkedet og eiendom og Nilsen Breen har ansvar for nybil og bruktbil.

Les også: Slik doblet Møller Bil omløpshastigheten

Det siste året har Møller Bil kjøpt forhandlerne Skaansar Auto og Hamjern Bil.

- Hva skal egentlig til for å gå fra en frittstående forhandler til å bli en Møller Bil-forhandler?

- Det er et godt spørsmål. Det jeg kan si som er viktig for oss er at de blir tatt imot på en god måte, at vi får høre hvilke forventninger de har og at de får høre hvilke forventninger vi har, slik at vi kan skape en god overgang.

Helno ser klart at det skjer store forandringer når en forhandler går fra lokalt kremmerskap til å bli en del av en kjede, blant annet når det kommer til å innføre forskjellige systemer:

- En som har vært frittstående forhandler i 30 år og så blir del av en kjede – det er klart han blir glad for noe og savner noe annet. Samtidig er mange systemer allerede på plass hos de vi har overtatt, siden mange av systemene som brukes er fra importøren Harald A. Møller.

- Når ting endrer seg er det alltid spennende for medarbeiderne, og vi må passe på at de får en god opplevelse.

Les også: Møller med kjempeavtale på forsikring med Gjensidige og Enter

Ingen fasitsvar
Hvordan anleggsstrukturen skal se ut i fremtiden ønsker ikke Helno å spekulere så mye i.

- Skal alle bilmerkene fra Møller Bil i større grad selges fra ett stort bygg i fremtiden?

- Vi har ingen store anlegg som skal oppgraderes eller bygges i 2020. Vi ser på strukturen både på kort og lang sikt, og hvordan fremtidens bilanlegg skal se ut finnes det ikke noe fasitsvar på. Men det er et fokusområde for meg.

- Den modellen vi har i dag fungerer veldig godt.

- Kan det være aktuelt å samle alle merkene på en flate?

- Kontraktene regulerer hva du får lov til. Det ligger handlingsrom i kontraktene, men slik vi har håndtert dem så langt er slik fabrikkene ønsker at det organiseres, sier kommunikasjonsdirektør Paul Hegna.

Når det kommer til organiseringen mellom forhandlerkjeden Møller Bil, importøren Harald A. Møller og konsernet Møller Mobility Group mener Helno at det er klare skiller:

- Jeg synes det er ganske tydelig, vi har detaljistens rolle og kontraktene for hvert av merkene.

- Tyngdepunktet til Møller Bil er jo ute hos forhandlerne, det er de som er førsterekka. Det er også opp til Møller Bil selv å bestemme hvordan vi vil bygge oss opp for å lykkes bedre, det er ingen begrensninger fra Harald A. Møller, påpeker Helno.

Historien sitter i veggene på Frysja. Helno har tidligere sittet i styret i Harald A. Møller, noe som førte til at han hadde et ønske om å jobbe i Møller-konsernet.

Les også: Møller-toppenes 2018-utbytte

Omorganiserer skade
Nå står skade i fokus, og Møller Bil ser for seg å bli enda sterkere på skade-feltet. Blant annet skilles bilskade ut som eget forretningsområde, og nå søkes det etter en leder til dette feltet under COO Espen Wiik.

Det er tydelig at det er optimal kjededrift som også skal bli oppskriften for "nye Møller Bilskade":

- Skade er et område hvor det er stor vekst og et enormt potensial. Der har det i mindre grad vært kjededrift hos oss, sier Helno.

Hvordan skadeområdet skal organiseres skal de se nærmere på:

- På kort sikt handler det om å bygge en enhetlig strategi. Anleggsstruktur og størrelser vet vi ikke noe om ennå. Det ligger i det nye stillingsmandatet hvordan vi kan optimalisere skadefeltet.

- Hva med skadeselskapene der dere er medeiere med andre lokale aktører?

- Det er ting vi skal se på.

Lønnsomt servicemarked
- Fra din forrige jobb i restaurantbransjen er du vant til å lede et konsern dere ansatte jobber skift. Når skal Møller Bil begynne å benytte større deler av døgnet?

- Det har jeg ikke tatt stilling til, men det er klart: bygget og fasilitetene står jo der.

- Vil dere øke antall timeservicer – der to mekanikere går på hver bil og kunden venter og drikker kaffe med bilselgeren så lenge – tilsvarende Volvos VPS-organisering?

- Slike ting er for tidlig for meg å mene noe om nå. Men det som er helt klart er at effektivisering er noe vi ser på hele tiden på servicesiden.

- Konsernsjef Peter Hellman i Møller Mobility Group har tidligere antydet over 100 millioner mer fra servicemarkedet i 2019 - oppnår dere dette?

- Hvis du reduserer tiden mekanikeren bruker på andre ting enn å skru på bilen, så får det effekt på omsetningen så lenge det finnes etterspørsel. Og det finnes, vi får både økt topplinje og forbedret resultat for servicemarkedet i 2019, svarer Helno.

- Vi ligger godt an til å nå forbedringsmålene i servicemarkedet som vi har satt oss, sier Hegna, og viser til tertialrapporten for 2. tertial, som blant annet viste at Møller Mobilty Groups resultat pr 31. august 2019 allerede var bedre enn hele 2018.

Helno frykter heller ikke at inntoget av elbiler skal sørge for at aktiviteten på servicemarkedet går ned, til tross for at Volkswagen er blant dem med størst vekst i den elektriske bilparken:

- Det har blitt presentert noen påståtte «vedlikeholdsfrie produkter» i min tid, men det har alltid vært behov for vedlikehold likevel, sier han.

Det er første gang i sin yrkeskarriere Helno returnerer til en bransje han tidligere har jobbet i når han nå har tatt fatt på leder-jobben i Møller Bil. 

Elbilendringer
Et stort antall kommende elbiler fra Møller Bil-merkene setter også nye krav til verkstedene og kompetansen som finnes der.

- Elbilene skaper endringer, og vi må sørge for at våre mekanikere har den riktige kompetansen for å arbeide med elbiler.

- Når det kommer til utstyr som løftebukker og lignende har vi ikke sett problemer der. Jeg tror vi fremover vil bruke mye mer ressurser på folk og kurs, enn på utstyr. Å bygge kompetanse i en stor organisasjon er krevende, men det må komme først.

At det legges opp til at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025 mener Helno passer Møller Bil godt.

- Vi har de kontraktene vi har, og jeg synes det er veldig fint at våre fabrikker beveger seg raskt i en mer miljøvennlig retning.

Les også: Nøktern rebranding hos VW-forhandlerne

Hektisk høst
Selv kjører Helno en Audi e-tron, og forteller at Audi er det bilmerket han har hatt flest modeller av opp gjennom årene.

Helno forteller at han har hatt mange praktiske familiebiler opp igjennom – og at det egentlig først er nå og fremover at han kan leke seg litt mer i bilvalgene.

- Jeg synes vi har mange kule biler, og har lyst til å prøve forskjellige modeller og bli kjent med utvalget.

Sverre Helno har i likhet med Petter Hellman og Paul Hegna motorsykkellappen, men den hobbyen har blitt lagt på is etter en ulykke.

- Jeg ga et løfte til datteren min om at det ikke ble mer kjøring med motorsykkel og det skal jeg holde.

Det høres ut som han har hatt en hektisk høst. Han har nylig flyttet inn i en ny leilighet sentralt i Oslo. I slutten av oktober rakk han å besøke sønnen som studerer i Australia, før han startet i Møller Bil og sin førjulsturné hos forhandlerne.

Skrur tiden frem
BilNytt.no spør Helno hva han håper han kan se tilbake på når vi skriver desember 2020.

- Jeg håper at vi har en organisasjon som er enige om hva som er den smarteste måten å drive et bilanlegg på. Det er viktig for meg at våre medarbeidere trives på jobb, og at vi får til det kompetansemessige skiftet til elbiler, avslutter Helno.

Les også: Møller-ambisjon: 30 % markedsandel i 2020

Sverre Helno er en av tre konserndirektører som har vært i konsernledelsen til både Møller Mobility Group og Bertel O. Steen – Norges to store bilkonsern – det siste tiåret. De to andre er Arne Lyslo Kristiansen og Marius Hayler.

 Følg BilNytt.no på Facebook