Onsdag ble det kjent at Motor Gruppen planlegger å begynne salg av elektriske biler fra kinesiske FAW.
BilNytt.nos Jon Winding-Sørensen oppsummerer det du trenger å vite om bilprodusenten:
FAW ble etablert i 1953, dens mest kjente produkt opp gjennom tidene er Røde Flagg – representasjonslimousinen til Mao.
FAW var blant pionerne på joint ventures med utenlandske produsenter. Det første skrittet på den veien tok de med Volkswagen i 1990 da Audi begynte å bli den foretrukne limousinen for partitoppene.
Etterpå er det blitt felles produksjon med blant andre General Motors, Mazda og Toyota, og FAW regnes blant de fire store kinesiske produsentene.
Men ikke lenger på grunn av egne biler.
FAW har riktignok lansert en rekke merker de siste årene i tillegg til Hongqi – det opprinnelige.
Freewin, Sitech, Jiefang, Haima og Besturn/Bestune er blant dem, og parallelt med det økte mangfoldet har markedsandelen sunket dramatisk.
I 2003 lå den på 6,77 %, i 2006 var den på 4-tallet. I 2009 var markedsandelen nede på tre-tallet for første gang, og i 2012 var den på 2,31 %. I 2013 var den 1,83 %, i 2016 0,79 og i fjor endte markedsandelen på 0,69 %.
I alle disse tallene er bilene fra joint ventures holdt utenfor, det er bare snakk om rene FAW-merker.
Markedsandelen har selvfølgelig med totalmarkedet å gjøre:
I 2003 kunne 145.000 biler tilsvare 6,77 % markedsandel. I 2010 – som var toppåret for produksjon – måtte det til 430.000 biler for å nå 3,85 %, og for å klare fjorårets 0,69 % ble det solgt 160.000 biler.
Økning i år
Men i år later det til at FAW har tatt seg sammen. Etter de 10 første månedene er det allerede solgt 180.000 biler i et synkende marked. Det er ikke usannsnylig at markedsandelen kommer over 1 % igjen.
Det har skjedd andre ting også.
Det er rapportert at FAW nylig har fått en statlig kredittlinje på en trillion yuan – det tilsvarer utrolige 148 milliarder amerikanske dollar.
Avtalen er skrevet med 16 banker. Dersom den blir utnyttet fullt ut er dette penger nok til å kjøpe Ford, GM og Tesla i en jafs!
Samtidig skjer det en omfattende restrukturering i selskapet.
På årets Shanghai-utstilling fant man ikke lenger noen FAW-stand. Selskapet hadde døpt seg om til Bestune – som igjen er et nytt merkenavn – det het tidligere Besturn (etablert i 2008).
Nå er det visstnok bare lastebilene som skal hete FAW mens alle personbil-merkene skal samles under Bestune-navnet.
Hongqi e-hs3
Der finner vi de bilene som er aktuelle for Motor Gruppen – begge de aktuelle modellene er flunkende nye.
Hongqis el-SUV e-hs3, som ruller ut i Oslo-gatene denne uken, dukket opp på de offisielle kinesiske salgslistene så nylig som i august i år selv om den debuterte på Beijing-utstillingen i fjor.
Bilen kommer i to versjoner, men begge har batterier på 52,5 kWh:
- 150 hestekrefter kombinert med forhjulsdrift, og en rekkevidde på 407 kilometer.
- 300 hestekrefter kombinert med firehjulsdrift, og en rekkevidde på 344 kilometer.
Merk at dette er kinesiske spesifikasjoner og basert på NEDC.
Listeprisene er oppgitt til å være 225.800 – 265.800 kinesiske renminbi (RMB).
Bestune C105
Den neste modellen vil bli Bestune C105 som debuterte på Guangzhou-utstillingen for en ukes tid siden.
Den har et mer moderne design og et helt eget uttrykk som klart viser at Bestune drar fordeler av en økende innflytelse fra deres europeiske designere.
Bilen er bygget på en helt egen plattform utviklet for batterielektriske biler av en egen organisasjon som heter FAW Pentium.
C105 vil debutere i produksjonsform på Beijing-utstillingen i april neste år, og vil sannsynligvis være eksportklar kort tid etter.
Samtidig vil det dukke opp to andre modeller på samme plattform som foreløpig bare har kodenavnene D365 og D357.
C105 er oppgitt med en rekkevidde på 450 km, i tillegg til den kuriøse informasjonen at med konstant 60 km/t kan den klare 632 km.
Store ambisjoner
Siden FAW er 100 % statseid er det mye politikk i virksomheten. I forbindelse med nasjonens 13. fem-årsplan har FAW/Bestune sagt at de skal være oppe i 5,9 millioner biler innen 2023, og omsette for RMB 900 milliarder med et resultat på mer enn RMB 80.
Og på en partikongress den 27. november la de frem omfattende planer for hvordan selskapet skal bli en mobilitetstjeneste-kjempe av verdensklasse innen 2030, og en viktig faktor i verdens bilindustri.
Det er høye ambisjoner hos Motor Gruppens nye samarbeidspartner.
Følg BilNytt.no på Facebook