Autofil-merkevaren ble etablert som et tv-program på NRK i 2001. Aller Media AS har vært utgiver av bladet Autofil siden september 2002.

Nå er Autofil solgt til Bilforlaget AS, som blant annet utgir bladet Bil og nyhetstjenesten BilNytt.no. 

Bladet Bil har et månedlig lesertall på 125.000, mens Autofil hadde i siste måling et lesertall på 114.000.

Synergier
- Kommer Bilforlaget til å videreføre både Autofil og Bil?

- Vi ser nå på ulike løsninger for hvordan vi best fletter Autofil inn hos oss. Både Bil og Autofil er to svært sterke merkevarer som vi vil ta med oss videre, sier Atle Falch Tuverud.

Tuverud sier at Bilforlaget i nærmeste fremtid skal se på mulige synergieffekter i en portefølje hvor de to største bilblad-titlene i det norske markedet vil inngå.

- Samtidig åpner dette spennende muligheter for oss i møte med annonsørmarkedet.

- Abonnentene av bladet Bil og Autofil er svært dedikerte lesere som er opinionsledere innen bilspørsmål og således en verdifull målgruppe, påpeker Tuverud.

Sterk redaksjon
Autofil-kjøpet blir også en viktig brikke videre i Bilforlagets digitale satsing på tvers av alle titlene.

- Når vi tar over Autofil er vi selvsagt veldig bevisste på de forventningene leserne har til et magasin som har servert godt bilstoff i årevis. Bladet Bil har også en stor og dedikert leserskare og vår redaksjon har vært ledende på bil- og bilbransjenyheter siden 1975.

- Vi har alle forutsetninger for å bygge videre på den rike Autofil-historien som en del av porteføljen vi allerede har bygget opp, sier Tuverud.

Bilforlaget har en redaksjon som består av ni personer. Overtagelse av ansatte fra Aller er ikke en del av avtalen.

Konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media (til venstre) og Atle Falch Tuverud signerte i går avtalen som innebærer at Bilforlaget tar over Autofil fra 1. januar 2020.

- Helt naturlig
Aller Media skal fortsatt publisere bilstoff på sine øvrige flater etter at Autofil forsvinner ut av porteføljen:

- Bladmarkedet er i endring, og vi ser det som en helt naturlig del av konsolideringen av markedet at Bilforlaget overtar Autofil. Aller Media vil fremover prioritere motorstoff i Dagbladet digitalt og avis, Din Side og Elbil24, sier Ingrid Skogrand, konserndirektør i Aller Media.

Les også: Bilforlaget styrker redaksjonen

Les også: Til BilNytt.no fra Hegnar Media
 

 Følg BilNytt.no på Facebook