- Vi vil gjerne dele våre erfaringer og synspunkter i innlegget vi skal holde under Bruktbilkonferansen, sier de.
Der skal Breen og Korsgård i morgen fortelle om mye av det de har jobbet med det siste året, der temaet er «tydelig lederskap i bruktbilprosessen i et bilmarked i endring».
- Får vi en bransje som det lukter litt Møller Bil av, er jo ikke det så galt, sier Tore Nilsen Breen.
Han er kommersiell direktør i Møller Bil, med ansvar for både bruktbiler og nye biler.
Da BilNytt.no i sommer snakket med Petter Hellman, som hadde gått fra jobben som Møller Bil-sjef til å bli konsernsjef for Møller Mobility Group, var det naturlig også å snakke bruktbil.
- Vi tok tidlig grep for å øke omløpshastigheten på de brukte bilene, fortalte Hellman da.
I april, under NBFs årskonferanse, fortalte Tore Nilsen Breen at Møller Bil skulle «få fart på bruktbilene», med målsetning om å snu bruktbillageret 10 ganger i året.
Les også: Møller Bil vil få fart på bruktbilene
Fra 4.000 til 1.800 bruktbiler på lager
I dag bekrefter Tore Nilsen Breen og programleder for brukte biler i Møller Bil, Kjell Korsgård, at omløpshastigheten er mer enn doblet.
- I dag er lageret på 36 dager i snitt. Det har tidligere vært opp mot 106 dager når vi snakker bruktbiler på lager, sier Tore Nilsen Breen (t.v.) og Kjell Korsgård i Møller Bil.
Han forklarer at et av resultatene er at lageret er redusert fra ca. 4.000 biler til 1.800 i dag.
- Dette er viktig – ingen er vel i tvil om at bruktbil er ferskvare, sier han.
Mer konkret forteller han at omløpshastigheten nå er på 8,7.
Utviklingen går raskere enn ventet: Målet var 8,5 for året. Flere av forhandlerne leverer en omløpshastighet på 10 – med gode økonomiske resultater.
- Det er ikke så lenge siden omløpshastigheten var på 4,4, sier Breen.
Han legger til at for to år siden ble mer enn 25 % av bruktbilene på lager eldre enn 90 dager gamle.
- Første uke i 2017 var 17 % av lageret faktisk også på over 150 dager.
- I dag er vi nede på 6,9 % som står lengre enn 90 dager, sier han.
- Dette hadde vi ikke fått til uten stor innsats fra våre forhandlere, sier Breen.
Restverdier settes sentralt
Møller Bil har gjennomført flere tiltak for å redusere ståtiden.
- Vi har innført en rekke KPI’er som måles løpende og der det fort kan settes inn korrigerende tiltak, sier Breen.
- Restverdier styres her fra oss, på Frysja – dette er et viktig prinsipp: Man tuller ikke med restverdier. Og vi har blitt veldig opptatt av prosesser.
Kjell Korsgård forteller at tidligere var det mange som hadde søkelys på inntaket og så på salget, men egentlig glemte mye av det som skjedde mellom.
- Noe av det vi nå innfører, og som vi har kunnet koble opp til Carweb, er det vi kaller HEB - Hvor Er Bilen, forteller Kjell Korsgård.
I praksis betyr det en mye tettere oppfølging av bilen i klargjøringsprosessen. Innkjøp og salg håndteres i Carweb og Mnet, det nye mellomelementet skal nå bli gjennomdokumentert – et område hvor man tidligere kanskje har levd i en kunstig verden og latt bærene råtne.
Les også: Møller med ny bruktbilplattform
Avhgengige av bruktbilsjefene
Men selv om det kan virke som at bruktbilhåndteringen hos Møller Bil er mye mer sentralstyrt enn før, er Breen helt klar på at det er ute hos forhandlerne det skjer.
- Selvfølgelig har vi et markedsråd, og forhandlerne har stor nytte av de matrisefunksjonene de kan finne hos oss, men fremdeles er vi helt avhengige av de gode bruktbilsjefene der ute. De som lever på Finn.no og som følger markedet tett, sier han.
- Vi er blitt mye bedre på chat-tjenester ute hos de pilotforhandlerne som har tatt dette i bruk.
Møller Bil driver selv IT-utviklingen på bruktbilområdet (også for importørens bruktbil-innsats) og hjemkjøring av biler for prøvekjøring er blitt en suksess hos pilotforhandlerne som tilbyr dette.
- Å stå i hagen til folk og snakke bil kan trygt defineres som gode leads.
- Rapportering og måling hele veien blir viktigere – men ikke slik at forhandlerne glemmer hvor viktig det er med en sunn og god kremmerånd, mener Tore Nilsen Breen.
Samlet bruktbilene i Bergen
I Bergen har det nye bruktbilsenteret erstattet de lokale forhandlernes bruktbilvirksomheter.
- Der kan vi ha et skikkelig fagmiljø, gode takstprosedyrer og stort utbud til kundene.
- Men vi opplevde store oppstartsproblemer i bruktbilsenteret i 2016-2017, sier Breen.
Det var først da de andre forhandlerne la ned sine egne bruktbilavdelinger, at det ble flyt i bruktbilsenteret.
Men det er ikke bare gulrøtter det er snakk om. Noe pisk må det også være.
- Når bruktbilene har stått 90 dager i Møller Bil-kjeden «straffes» forhandleren, forteller Breen.
- Da kan andre forhandlere i kjeden overta bilen til en redusert pris, sier Breen og forklarer at Møller Bil operer med en internrente for året på 20 %.
- Listen over slike biler blir stadig mindre.
På Bruktbilkonferansen som går av stabelen i morgen lover Tore Nilsen Breen at han og Kjell Korsgård skal vise frem mye av det de har jobbet med det siste året.
- Noe må vi nok fremdeles holde for oss selv, men mye av det vi presenterer ønsker vi at resten av bransjen også vil ta del i, avslutter Tore Nilsen Breen og Kjell Korsgård til BilNytt.no.
Følg BilNytt.no på Facebook