Autindustri AS – en del av Gill Gruppen – har jobbet lenge med å sikre seg agentur for en kinesisk elbil.
Les også: Blir importør av Kina-biler - 11 år etter at de skrev avtale
- Men ikke hvilket som helst agentur eller hvilken som helst bil, sier Jan Kåre Holmedal til BilNytt.no.
Han er daglig leder i Autoindustri.
- Vi har hatt mange muligheter, og har tatt oss god tid for å velge riktig. Da vi endelig kom til fabrikken i Chongqing fant vi akkurat det vi har vært på jakt etter, påstår han.
Les også: RSA med nytt kinesisk bilmerke
To merker
Merkene Autoindustri skal introdusere i Norge har navn bare de færreste har hørt om: DFSK og Seres.
Begge merkene har bakgrunn i en av de store, etablerte kinesiske bilprodusentene, DongFeng.
Så sent som i 2014 var DongFeng nasjonens største på tunge kjøretøy, og med 3,5 millioner biler var de nummer to på personbil.
De neste fem årene skal Autoindustri lansere 20 ulike kinesiske bilmodeller på det norske markedet. Bildet viser Seres SF5 som har en rekkevidde på 525 km (NEDC).
Autoindustri opplyser at det nå er mulig for kunder å sette seg på interesselisten for bilene på de nyopprettede norske nettsidene for Seres og DFSK.
Begynner med to modeller
Holmedal sier han er trygg på disse merkene. Autoindustri har gjort en solid due dilligence, og har festet seg ved to modeller i første omgang.
- Vi vil posisjonere oss innenfor de segmentene som selger best i det norske markedet.
Modellene fra DFSK vil i det norske markedet ligge i prissjiktet 250.000-400.000 kroner, opplyser Autoindustri.
DFSK E3 er en kompakt familiebil, og Seres SF5 er en litt større crossover-SUV. Bildet viser interiøret i Seres SF5.
- Toppmodellen fra Seres, SF7, vil vi også ha et tilbud i den aller øverste klassen, med fire motorer, komfort, luksus og 800 kW ytelse, forteller Holmedal til BilNytt.no.
Les mer om modellene og deres bakgrunn på BilNorge.no.
Forhandlere i de største markedene
- Testene vi gjorde her hjemme viser at vi har valgt riktig, sier en entusiastisk Holmedal som imidlertid ikke kan love at han har bilene på markedet før på sensommeren neste år.
Han forteller at varebiler ligger litt lenger frem i tid, selv om de har en slik på test også, og på spørsmål om disse bilene i første rekke skal selges gjennom Subaru- og Ssangyong-forhandlerne, eller forhandlere Gill Gruppen selv har eierinteresser i, svarer han:
- Det kommer vi til å ta stilling til etter hvert. I første omgang kommer vi til å se på de store markedene og konsentrere innsatsen der. Og er selvfølgelig interessert i å høre fra nye, mulige forhandlere, sier han til BilNytt.no.
Holmedal slår fast at bilene skal selges gjennom forhandlernettverk på "tradisjonelt" vis.
Les også: Disse forhandlerne skal selge Chery
Les også: RøhneSelmer skal selge Kina-biler
Les også: Birger N. Haug blir Suzuki-, Isuzu- og Maxus-forhandler
Holmedal bekrefter at denne nye satsingen ikke kommer til å endre på dagens bemanningssituasjon i Gill Gruppen, men han er lettet over at Subaru-«tørken» nå nærmer seg slutten.
- De første hybridene fra Subaru vil vel komme i november, sier han til BilNytt.no.
Stille fra MG
Apropos hybrider – Seres-bilene vil også kunne leveres med range extender, og med en unik løsning som gjør det mulig å lade opp andre biler (eller eventuelt egen bolig) fra en fulladet bil. En egenskap som er spesielt interessant på markeder der det er stor forskjell på strømpris gjennom døgnet.
18. september kunne BilNytt.no melde at MG skulle åpne for nettsalg 1. oktober i Norge og at bilen skal selges via distributører.
Hvem som skal være den utvalgte samarbeidspartneren i Norge skulle bli kjent i slutten av oktober. Etter det har det vært stille, og Autoindustri har sagt at det ikke er de som skal distribuere MG i Norge.
Også BYD i Norge
På et avsluttende spørsmål om det er et selskap i Gill Gruppen som også står bak den BYD’en som ble fotografert med prøveskilt i Drammen i helgen er svaret et kategorisk nei.
- Nå er vi der vi vil være, sier Holmedal til BilNytt.no.
- Med elektriske bilmodeller av høy kvalitet og med ny teknologi innenfor alle relevante priskategorier. Hele veien fra kompakte bybiler og familiebiler til SUV og varebiler, også med 4WD. I løpet av de neste fem årene vil vi lansere opp mot 20 ulike modeller på det norske markedet, lover han.
DFSK E3 er en helelektrisk SUV med en rekkevidde på inntil 400 km (NEDC). DFSK E3 vil ha en 6,6 kWt AC ombordlader og kan motta 50 kWt DC.
Konkurrenter til den første DFSK modellen vil være bilmodeller som Nissan Leaf, Hyundai Kona, Kia e-Soul.
Les også: BilNytt.no ser tilbake på Autoindustris Kina-forsøk i 2008
Les også: Blir importør av London-taxi
Les også: Enda en el-kineser i Norge
Les også: - MGs elbil skal selges online i Norge
Følg BilNytt.no på Facebook