Ifølge OFV ble det i 2024 registrert totalt 156.187 nye person- og varebiler i Norge, omtrent på linje med året før.
BilNytt.no har tradisjonen tro fått tilgang til antall utleverte person- og varebiler, både nye og brukte biler, fra de største merkeforhandlerne i Norge:
Tallene viser at de 30 største aktørene sto for 84 % av nybilvolumet i 2024.
Tilbake i 2023 opplevde mange merkeforhandlere store volumfall fra rekordåret 2022. Markedet snudde.
Topp 30
Årets oversikt viser i grove trekk at volumene har stabilisert seg noe. Få aktører opplever voldsomme volumfall eller -økninger.
Tesla, Polestar, Xpeng og Nio registrerte til sammen over 29.000 nye biler i 2024, fakturert direkte fra produsenten. Tesla alene sto for 24.259 biler, en reduksjon fra året før.
Oversikten viser at de «tradisjonelle» merkeforhandler-konsernene på listen sto for salget av drøyt 107.000 av de nye bilene som ble registrert i fjor.
Oversikten viser også at de samme merkeforhandlerne solgte over 142.500 brukte person- og varebiler i fjor.
Norges største merkeforhandlere i 2024:
Sortert etter antall nye biler
I tabellen stoppes rangeringen foreløpig ved plass nummer 30. BilNytt.no tar forbehold om at andre aktører hører hjemme på plassene etter plass nummer 30.
To over 1.000
To aktører skiller seg ut med kraftig økning i volumene, begge med mer enn 1.000 flere biler i 2024 enn i 2023:
Frydenbø Bil hadde størst volumøkning i antall nye person- og varebiler fra 2023 til 2024:
Fasiten på 3.821 nye biler i fjor tilsvarer en økning på hele 1.360 biler fra 2023.
Fremgangen kan skyldes at Frydenbø-konsernet overtok to Møller Bil-forhandlere sent i 2023 og at Volvo hadde et godt år i 2024.
Den andre aktøren som skiller seg ut med stor volummessig fremgang, er Xpeng Motors Norway som økte sitt volum med 1.185 nye biler.
De 17 øvrige aktørene som økte volumene i fjor, hadde en gjennomsnittlig økning på 224 nye person- og varebiler, ifølge tallene i oversikten.
Sulland på pallen
Tross en volumøkning på bare 216 nye biler fra 2023 til 2024 gjør Sulland seg bemerket ved å passere kjempene Bilia, Bauda og Bertel O. Steen Detalj.
I forbindelse med Sullands oppkjøp av Albjerk Bil i fjor, varslet BilNytt.no at forhandlerkonsernet etter alt å dømme ville passere Bilia.
Når så Toyota- og Lexus-forhandlerkonsernet Bauda reduserte sitt volum med drøyt 1.000 biler og Bertel O. Steen Detalj opplevde en dramatisk volumskrell på nesten 4.000 biler, ender Sulland som nummer tre bak Møller Bil og Tesla.
Riktignok er det tett i dette sjiktet; kun 142 nye biler skiller Sulland på tredjeplass og Bilia på sjetteplass.
Deretter følger Mobile-konsernet med 6.402 nye biler, før det er et hopp ned til Frydenbø Bil, Birger N. Haug, Kverneland Bil, Gumpens Auto og Bavaria på 3.000-tallet.
Kunne vært større
Selv om Polestar i løpet av fjoråret fikk Volvo-forhandlere til å selge bilene i en såkalt uekte agentmodell, er Polestar Automotive også i år tatt med som en aktør som driver direktesalg.
Hadde man for eksempel tatt med 402 Polestar i Nardo Bil, ville konsernet ha vært større enn Bilgruppen – med et volum på totalt 2.454 utleverte nye biler.
Det er verdt å nevne at volumene til Kverneland Bil og Autostrada ville økt med drøyt 1.000 nye biler og avansert flere plasser, dersom Volvo Car Stor-Oslos volum hadde vært fordelt på eierne.
Auto 8-8 øker sitt volum. Hele 2024-volumet til Witro Bil, som konsernet overtok høsten 2024, er inkludert i tallene.
Tøft for Bertel O. Steen
2024 er andre året på rad at Bertel O. Steen Detalj-volumet faller kraftig, og volumet endte i fjor på 8.021 nye biler.
Både i 2024 og i 2023 raste Bertel O. Steen Detaljs volum med bortimot 4.000 biler.
Nylig forsøkte Bertel O. Steen Detalj-sjef Per-Kristian Jonassen å sette nedgangen i perspektiv:
- Tilbake i 2021 og 2022 hadde vi over 17.000 fakturerte nybiler begge årene, sa han til BilNytt.no.
Møller Bils 2024-volum ligger omtrent på nivå med 2023, da konsernet opplevde et fall på mer enn 4.600 biler fra rekordåret 2022.
På bruktbilsiden opplevde både Bertel O. Steen Detalj og Møller Bil tilbakegang med henholdsvis 1.800 og 1.748 bruktbiler.
De to konsernene representerer dermed en motsatt trend; totalt økte nemlig forhandlerne i oversikten bruktbilvolumet med 1.470 biler fra året før.
Norges største merkeforhandlere:
Sortert etter totalt antall solgte biler (nytt+brukt)

Bruktbilen mest solgte bil
Etter at Motor Forum-kjeden opplevde at nybilvolumet gikk i bakken for to år siden, ser det ut til at forhandlerne naturlig nok har satset mer på bruktbil:
Oversikten viser at Motor Forum solgte nesten 3,3 bruktbiler for hver nye bil som rullet ut fra salgshallen.
Ingen av de andre forhandlerne på listen hadde en like høy andel bruktbiler per nye bil i fjor.
Bilbutikk 1 følger ikke så langt bak med 2,5 bruktbiler per nybil. Imidlertid ligger Bilressurs-volumer inne i Bilbutikk 1s bruktbilvolum.
Bilressurs er et heleid selskap under Bilbutikk 1 som sluser konsernets bruktbiler til egne forhandlere eller selger dem til oppkjøpere eller andre bilforhandlere.
Også Harila, Slatlem, Teknisk Bureau, Nordvik og Autostrada solgte mer enn dobbelt så mange bruktbiler som nye biler i fjor.
I andre enden finner vi Møller Bil og Sandegruppen som de to eneste merkeforhandlerne som selger flere nye enn brukte biler.
Til sammen solgte alle forhandlerne i oversikten 1,33 bruktbiler per nye biler i fjor, litt opp fra i året før.
Les også: For første gang er dette Norges beste bilimportør
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn