Mandag 7. oktober la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2025, og en måned etterpå la SV frem sitt alternative budsjett.

Under forhandlingene sa SV til VG at avstanden mellom dem og regjeringen aldri har vært større fra start.

To dager på overtid har regjeringen landet enighet om statsbudsjettet med SV.

Det som er nytt i årets budsjett er at endringene i bilavgiftene trer i kraft 1. april.

Justering av engangsavgiften: dyrere fossilbiler
Regjeringen foreslo å inflasjonsjustere både vektavgiften og CO2-komponenten i engangsavgiften med 3,0 %.

SV ønsket å nedjustere innslagspunktet for når man må betale for CO2-utslipp i engangsavgiften for personbil fra 70 til 35 gram, og fjerne de negative satsene for ladbare hybridbiler. 

Enighet:

  • SV har fått gjennomslag for å fjerne de negative satsene for ladbare hybridbiler. 
     
  • Partene er enige om å redusere innslagspunktet i CO2-komponenten i engangsavgiften til 60 g/km fra 1. april.

Dyrere varebiler
- Det mest alvorlige i SVs alternative statsbudsjett er ønsket om å øke CO2-satsene for varebil med hele 50 %, skrev NBFs Ida Krag før forhandlingene startet.

Regjeringen foreslo å inflasjonsjustere både vektavgiften og CO2-komponenten i engangsavgiften med 3,0 %.

Enighet:

  • Nå skal partene være enige om å øke CO2-satsene med 10 % på varebil, med virkning 1. april.

Enova-støtte på tunge el-kjøretøy
For å styrke satsingen på nullutslipp-skjøretøy foreslår regjeringen i 2025 å øke støtten til kjøp av tunge nullutslippskjørtøy gjennom Enova.

Dette støttes av SV.

Ingen endring i vrakpanten
Det foreslås ingen endringer i vrakpantavgiften for 2025.

Ingen endring i elbilmomsen
Tidligere har det vært uttalt at momsgrensen på 500.000 kroner skal være fredet til 2025.

Partiet Venstre har for øvrig tatt til orde for å øke bunnfradraget for elbil-moms til 600.000 kroner.

Les mer om statsbudsjettet for 2025:

Les også: Regjeringen skroter forslag om veiprising

Les kommentaren: Budsjettforhandlingene mer spennende enn budsjettforslaget

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn