NTB melder i dag at myndighetene stanser arbeidet med såkalt veiprising i Norge, altså en veiavgift basert på hvor langt man kjører.

Statens vegvesen har foreslått dette for elbiler.

- Vi ønsker å stoppe det prosjektet, sier finansminister og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til NTB.

Det var i 2021 at Solberg-regjeringen ga Skatteetaten og Statens vegvesen i oppdrag å utrede muligheter og løsninger for veiprising i Norge.

Bakgrunnen er at elbiler i dag er fritatt for veibruksavgiften, som betales gjennom bensin- og dieselprisen.

Arbeidsgruppen som utredet saken, foreslo en ny ordning hvor elbiler måtte betale ut ifra hvor langt de kjørte i året.

I tillegg foreslo de en veibruksavgift for tunge kjøretøy basert på kjørelengde i ulike soner i by og på landevei.

- Litt rart og urettferdig
Finansminstyeren viser til at det er et stadig bredere lag i befolkningen som har elbil:

- De som kjøpte elbil først, var mange av de som hadde sterkest rygg. Nå er det et mye bredere lag som kjøper det.

- Og folk i Norge er helt avhengige av bilen. Da ønsker vi ikke å rulle ut et nytt sånt stort system, sier Vedum.

Vegvesenet og Skatteetaten foreslo at den nye avgiften skulle vurderes innført i løpet av 2024, men nå har regjeringen lagt forslaget i skuffen.

- Vi mener at det slår litt rart og urettferdig ut, sier Vedum.

NTB spør om det er rettferdig at de med bensinbil må betale for å bruke veiene, mend de som har elbil ikke må det.

- Vi har holdt avgiftsnivået på drivstoff veldig stabilt. CO2-avgiftene har gått litt opp, og veibruksavgiftene litt ned. Men over tid faser vi jo ut mer og mer fossile biler, svarer Vedum,

Mens NBF og Elbilforeningen heller ønsker å snakke om elbilmoms enn om veiprising, har BIL løftet dette temaet i flere omganger.

Tidligere i høst sa BIL-direktør Harald Jachwitz Andersen til BilNytt.no at han så det som «sannsynlig at det i fremtiden vil bli utviklet mer effektive og treffsikre løsninger for veiprising».

- Vi er ikke imot at bilister skal være med på å betale for veibruken – kostnader og ulemper som påføres samfunnet i form av slitasje, støy, bruk av areal og så videre, men vi vil derimot ikke at de skal betale for å skaffe staten inntekter, sa BIL-direktøren.

Men nå ser det altså ut til at arbeidet med dette skrotes.

Det kan bety at det heller innføres helt andre typer bilavgifter på elbiler.

Det er allerede innført engangsavgift på elbiler, i form av vektavgift. 

Fikk budskap om bransjens utfordringer
BilNytt.no møtte finansministeren Trygve Slagsvold Vedum på Voyah-importørens stand på Oslo Motor Show søndag.

Der benyttet salgs- og produktsjef Morten Brurud i Electric Way anledningen til å fortelle finansministeren om bilbransjens utfordringer.

Finansminister Trygve Salgsvold Vedum slår av en prat med Morten Brurud i Electric Way. Den kinesiske monster-SUVen MHero i bakgrunnen.

Svak krone, utlånsforskrift, endringer i leasingregler og dagens rentenivå skremmer vekk bilkundene og rammer norsk bilbransje, var budskapet fra Brurud.

Vedum svarte at det i alle fall må være bra at det ikke kommer ekstratoll på kinesiskproduserte elbiler i Norge.

Hvorpå BilNytt.no spør om ikke Norge kommer veldig utakt med våre naboland, og hvilke konsekvenser dette kan ha for både eksport og import.

- Hva andre land gjør er opp til dem, svarer Vedum.

Finansministeren kan ikke gi noen nyheter om de pågående budsjettforhandlingene, men gjentar at han stusser når ulike stemmer snakker om økte avgifter på fossilbiler:

- Vi er så og si i mål med 2025-målet, sier finansministeren til BilNytt.no.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn