Det er fortsatt rundt to millioner bileiere som skal kjøpe seg en elbil de kommende årene, melder NAF.

Avgiftspolitikken er viktig for å få til overgangen til nullutslippsbiler. Derfor har NAF krevd at bilavgiftene fryses i statsbudsjettet.  

- Vi er glade for at regjeringen har hatt is i magen og fryst kjøpsavgiftene på bil i neste års budsjett. Særlig at momsgrensen på elbiler er beholdt er viktig, sier Sødal. 

Forslaget i statsbudsjett betyr at elbiler som koster under 500.000 kroner fortsatt vil være fritatt for moms.  

- Stadig flere elbiler koster under halvmillionen. Så dette er godt nytt for de som er på jakt etter en ny elbil i 2025, sier NAF-rådgiveren.  

- Uforståelig trafikkforsikringsavgift på elbiler 
Men regjeringen fortsetter å straffe elbilene med trafikkforsikringsavgiften (tidligere årsavgiften).

Dette startet de med i fjor da elbiler fikk høyere trafikkforsikringsavgift enn andre biler.

I budsjettet som er lagt frem øker dette gapet enda mer.  

- Går dette gjennom, får elbiler den klart høyeste trafikkforsikringsavgiften av alle biltyper. Det er ikke mange år siden det var stikk motsatt, sier Sødal.

- Dette er et uforståelig grep fra regjeringen i overgangen til nullutslippsbiler, sier han.  

Han sikter til redusert trafikkforsikringsavgift for bensin- og dieselbiler, og økt avgift for elbilene.

Fra 2023-budsjettet til 2025-budsjettet har trafikkforsikringen gått ned fra 3.067 kroner per år til 2.329 kroner per år, mens den for elbiler gjennom inflasjonsjustering har økt fra 3.067 kroner per år til 3.270 kroner per år.

Forskjellen er dermed nå 940 kroner, mens den var 0.- for to år siden.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn