I dag arrangerer Finn og Schibsted Media et frokostseminar med følgende tema:

Hva er status i bilmarkedet – nå og i fremtiden?

Klokken 9.00 ønsket Matthias Sloreby og Alexander Hannevig-Larssen velkommen til presentasjonen av Bilundersøkelsen 2025 fra Finn i regi av Schibsted Sessions.

De to er salgssjefer i henholdsvis Finn og Schibsted Marketing Services.

Omfattende undersøkelse
Bilundersøkelsen er en omfattende, årlig undersøkelse som gir innsikt i holdninger og trender blant norske nybilkjøpere.

Tor Haug Anonsen, som er Insight & Effect Manager i Schibsted, vil presentere de viktigste funnene og spå i hva som vil forme bilmarkedet i tiden som kommer.

Målet er at Bilundersøkelsen 2025 blant annet skal gi svar på følgende:

  • Nordmenns tanker om fremtiden i dagens økonomiske situasjon
  • Hvem har anskaffet eller planlegger anskaffelse av nybil, og hva legger de vekt på i kjøp/planleggingsprosessen
  • Hvilke bilmerker bilkjøperne assosierer med ulike kategorier
  • Hvordan bilkjøperne ønsker å handle og finansiere ny bil

Norstat har gjennomført undersøkelsen på vegne av Finn og Schibsted.

Flest vil besøke forhandleren
Fysisk forhandler er fremdeles den mest foretrukne kanalen for bilkjøp, ifølge den ferske undersøkelsen:

Det har vært mye snakk om direktesalg og netthandel i mange år, men fortsatt i 2024 er fremdeles den fysiske forhandleren den foretrukne kanalen for bilkjøp blant kundene.

På spørsmålet «Hvor ville du foretrukket å foreta kjøpet dersom du skulle kjøpe/lease/abonnere på ny bil i nærmeste fremtid?», svarer hele 66 % «Hos fysisk forhandler».

Tar man med dem som velger en delvis digital løsning, men som også vil besøke forhandler (20 %), foretrekker hele 86 % av bilkjøperne et forhandlerbesøk.

Kun 9 % foretrekker at hele handelen er digital, mens 5 % svarer at de ikke vet hva de foretrekker.

Mange funn
Ellers viser årets Bilundersøkelse blant annet at det er renten som styrer kundenes valg når det gjelder bil.

Dette er noen av hovedfunnene i bilundersøkelsen: 

  • Renten styrer valgene våre, spesielt på store kjøp som bil.
  • På grunn av økonomien er pris desidert den viktigste faktoren ved valget av nybil. Stort sett alle andre faktorer blir nedprioritert.
  • Markedstilpasning med økning i antall solgte nybiler fra kinesiske merker.
  • Mellomklasse-SUV er igjen den mest etterspurte biltypen – og den skal være elektrisk. 
  • Likevel påpeker undersøkelsen at fossile drivlinjer holder seg stabilt i vurdering etter en stor økning i fjor.
  • Når det gjelder merkevareassosiasjoner, er det Skoda som vinner i kategorien «prisgunstig».
  • Flest merkevareassosiasjoner tilfaller Audi, fulgt av Volvo og Tesla på delt annenplass.
  • Fysisk forhandler er fremdeles den mest foretrukne kanalen for bilkjøp.

Nedgang i bruktbilmarkedet
I forkant av dagens presentasjon la Terje Dahlgren frem sin analyse av de siste trendene i bruktbilmarkedet.

Terje Dahlgren er forretningsutvikler og bilekspert i Schibsted og Finn.no.

Han konstaterer at det er en nedgang i antall eierskifter så langt i år, som tallene fra OFV viser.

Likevel ser Dahlgren en positiv tendens nå, og tror på en god høst for forhandlerne fremover.

- Vi ser at nedgangen i hovedsak gjelder biler som er eldre enn 5 år, sier Dahlgren og fortsetter:

- Når det gjelder nyere bruktbiler, ligger vi faktisk over fjoråret og det gjelder alle drivlinjer.

Han konstaterer likevel i webinaret at det totalt sett er mangel på biler i markedet, men at utviklingen er positiv. Analysen er basert på daglige aktive annonser på finn.no.

- Situasjonen var verre i mars og det er en god tilstrømming av biler nå. Samtidig er det godt med salg og avpubliseringer, så omløpshastigheten er ganske høy for tiden, forteller han.

Han gjentar likevel at vi er i en vedvarende situasjon med for lite bil.

Publiseringstiden klart ned
Dahlgren forteller om en betydelig forbedring, som gjelder både merkeforhandlere og annet bilutsalg, men størst for førstnevnte, som bildet nedenfor viser.

Hans prognose er at omløpshastigheten vil fortsette å øke noe fremover og han spår en god omsetning på bruktbil utover høsten.

Publiseringstid på Finn.no basert på forhandler, er nå bare 27 dager, som er en dag lavere siste måned. Klikk for å forstørre. Kilde: Finn.no

Publiseringstid varierer fra raskeste, som er dieselbiler, med 22 dager i snitt, til 35 dager for elbilene.

Ifølge Dahlgren skyldes den lengre publiseringstiden for elbiler at det nå er stadig flere elbiler som kommer tilbake på bruktmarkedet.

Publiseringstiden er dessuten økende – 37 dager siste måned – samtidig som prisene på brukte elbiler er på vei ned. 

Tilbudet er med andre ord høyere enn etterspørselen, i motsetning til hva som er tilfellet med dieselbiler, særlig nyere brukte. Disse kan hente gode priser for tiden.

Trafikken på forhandlerannonsene hos Finn.no øker markant fra i fjor, forteller Terje Dahlgren.

Kommer med tips til forhandlerne
Den økende trafikken på annonsene fører også til en økning i antall leads til forhandlerne på 7 %, ifølge markedsanalytikeren.

Dette til tross for en nedgang på 8 % i aktive annonser på nettstedet.

Terje Dahlgren avslutter sitt innlegg med et tips til forhandlerne: Blant de mest brukte søkeordene på finn.no er «cabriolet» og «kabriolet».

Det å ha en annonse for en cabriolet liggende i vår- og sommermånedene gir dermed god trafikk inn til forhandlerne som tilbyr en eller flere slike.

Selv om de ikke gir volum i seg selv, kan de, om de legges ut taktisk – kanskje ganske høyt priset slik at de blir liggende en stund – fungere som trekkplaster og gi økt trafikk inn hos forhandleren.

Og hvem vet: Kanskje generere et salg av en mer «fornuftig» bruktbil som enden på visa...

I fjor ble Bilundersøkelsen 2024 presentert under Driv Bilarena-konferansen.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn