I april ble markedsplassen AutoDB.no relansert.
Bak satsingen står Fragus Group, som også eier innkjøpsgruppen Mobility Pool og administrasjonsverktøyet Billink.
Bruktbilforhandlere som bruker Billink eller er medlem av Mobility Pool har kunnet annonsere sine biler på AutoDB gratis siden relanseringen.
Også privatpersoner kan annonsere bruktbiler gratis på AutoDB.
Integreres i Carweb
Nå har Fragus Group og Sentinel Software, som står bak Carweb, lansert ny funksjonalitet som gjør det mulig å annonsere på AutoDB direkte fra Carweb.
Carweb-sjef Jacob Lunn Lassen og Fragus-sjef Robert Martinsen slår fast at det også for Carwebs kunder skal være gratis å annonsere på AutoDB.
- Vi har allerede fått god repons fra norske merkeforhandlere, sier Lassen og Martinsen til BilNytt.no.
De to bekrefter at Birger N. Haug er blant de første merkeforhandlerne som markedsfører sine biler på AutoDB.
Drive Mobility, som eies av norske merkeforhandlere og NBF, lanserte sin markedsplass Drive.no i februar i år og Carweb-konkurrenten Drive Dealer i fjor.
- Hvorfor gjør dere dette nå? Er det for å møte konkurransen fra Drive?
- Carwebs strategi er at forhandlerne skal kunne publisere annonsene sine på de plattformene de ønsker, svarer Jacob Lunn Lassen.
- Vi skal ikke bestemme hvor våre kunder kan annonsere. I dag overfører vi til Drive.no, Finn.no – og nå også til AutoDB, som kom på banen først i sommer, sier Jacob Lunn Lassen.
Les også: Slik forklarer Carweb-sjefen kjempe-underskuddet
Valgfri mulighet
- Dette er et godt tilbud, og vi står klare til å raskt overføre annonsene for alle som ønsker dette, sier Carweb-sjefen.
Da AutoDB startet opp var alle bruktbilene fra Billink med automatisk. Det vil ikke skje med Carweb:
- Da vi startet opp med AutoDB, måtte alle Billink-kundene si ifra hvis de ikke ønsket at bilene skulle overføres til AutoDB. Det var det faktisk ingen som gjorde, sier Robert Martinsen og fortsetter:
- Vi skulle gjerne gjort det på samme måte med Carweb, men her må bilforhandlerne si ifra til Carweb hvis de ønsker overføring. Det håper jeg at de gjør, sier Martinsen.
- Hvorfor overføres ikke bare alle Carweb-bilene til AutoDB?
- Det er viktig at kundene selv har kontroll på sine annonser, svarer Jacob Lunn Lassen.
- Hvor mange merkeforhandlere vil benytte seg av denne muligheten?
- Jeg har ingen formening om hvor mange annonser som vil komme fra Carweb til AutoDB. Det blir opp til merkeforhandlerne, men potensialet er over 10.000 bruktbiler per måned, svarer Lassen.
- Mange av våre kunder har ønsket å overføre biler til Drive.no. Men siden det medfører en ekstrakostnad å annonsere der, er det ikke alle som overfører biler til Drive.no i dag.
Lite markedføring så langt
- Det som er gratis er godt, skyter Robert Martinsen inn.
- Én ting er å tilby gratisannonser for privatpersoner, men kan man være sikre på at dere vil fortsette å tilby gratis annonsering til bilforhandlere?
- Ja, sier Martinsen raskt, og fortsetter:
- Og det at jeg sier det åpent på BilNytt.no forplikter oss for fremtiden, både overfor merkeforhandlerne og samarbeidspartnere som Carweb.
- Hvordan skal AutoDB tjene penger, hvis alt skal være gratis?
- AutoDB er i utgangspunktet en medlemsfordel i Mobility Pool, som sammen med Billink er en viktig tjeneste i Fragus Group. Vi har ikke AutoDB for tjene penger på denne tjenesten isolert.
- Etterhvert som trafikken øker, vil vi få reklameinntekter fra andre annonsører på våre flater, sier Robert Martinsen.
Foreløpig har det ikke vært brukt mye penger på markedsføring av AutoDB.
- Vi opplever trafikkvekst og bygger stein på stein. Med økt annonsevolum blir tjenesten mer interessant, og vi får større muligheter til å markedsføre tjenesten, forklarer Martinsen.
Håper på 30.000 biler
- Vil også forhandlere som benytter Triolink og Drive Dealer kunne annonsere gratis på AutoDB?
- Vi diskriminerer ingen, så sant de kan levere data på en god måte. Foreløpig er det bare Carweb som er oppe og går, svarer Robert Martinsen og gir en begrunnelse for det:
- Carweb er den største aktøren som per i dag også leverer brorparten av bilene til Drive.no, slik vi fortsår det. Carweb kan raskt gi oss et stort volum med biler fra norske merkeforhandlere.
- Hvor mange biler tror dere at dere vil få fra Carweb?
- Vi håper å øke fra i underkant av 20.000 biler til i overkant av 30.000 biler de kommende månedene. Det er i hvertfall potensial for dette.
Ifølge Robert Martinsen er det i dag 17-18.000 biler på AutoDB.
- Den siste måneden har vi hatt 50.000 unike brukere og 70 % vekst, hevder han.
Rundt 500 av bilannonsene kommer fra privatpersoner, mens resten kommer gjennom Billink.
- AutoDB konkurrerer nå mot Drive.no om å være alternativet til Finn.no?
- Vi var nummer to i rubrikkmarkedet på antall biler allerede da vi relanserte AutoDB, hevder Martinsen og fortsetter:
- Vi mener at vi er det klare alternativet til Finn.no fordi vi har gratis-annonsering for både private og profesjonelle bilforhandlere. Jeg mener at det egentlig ikke er plass til så mange flere enn Finn.no og AutoDB.
- Billink er i hovedsak bruktbilforhandlere, og nå får vi forhåpentligvis med merkeforhandlere fra Carweb, avslutter Martinsen.
BilNytt.no gjør for ordens skyld oppmerksom på at Sentinel Softwares Oslo-avdeling har samme adresse som Bilforlaget AS.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn