Blant de «tradisjonelle bilmerkene» er Volvo en av dem som er kommet lengst i online direktesalg og bilabonnement i kombinasjon med tradisjonelt salg fra forhandlere.
Volvos direktesalgsmodell har vært operativ i Norge siden 2020, men nå er det plutselig slutt:
I dag erfarer BilNytt.no via flere kilder at produsentens direktesalg legges ned i Norge, og har derfor kontaktet den norske Volvo-importøren.
- Kan dere bekrefte at Volvo Car Norway kutter ut både direktesalgløsningen fra produsent og abonnementstjenesten Care By Volvo?
- Det stemmer at Volvo Cars vil avslutte direktesalg og bilabonnement i de europeiske markedene som tilbyr dette, sier Rita Kristin Broch til BilNytt.no.
Hun er administrerende direktør i Volvo Car Norway, som er den norske Volvo-importøren.
Ikke nok å lykkes kun i Norge
- Vi har inntrykk av at Volvo er blant aktørene som faktisk har lyktes med digitalt direktesalg i Norge. Hvorfor legges det ned nå?
- Det er ikke nok at direktesalgsmodellen har fungert godt i Norge, svarer Broch og fortsetter:
- I et globalt perspektiv for Volvo ser man at modellen i sin nåværende form er kostnads- og ressursdrivende. Det er i tillegg utfordrende å skape én digital løsning som fungerer i alle markeder.
- I sum har dette gjort det krevende å skalere direktesalgsmodellen i sin nåværende form, legger Volvo-sjefen til.
Etter det BilNytt.no erfarer gjelder beslutningen blant annet for Sverige, Tyskland og Nederland.
Også i Storbritannia, det eneste markedet der en ren agentmodell er innført, har Volvo bekreftet at abonnementstjenesten legges ned.
- Hvor stor andel av Volvo-salget er direktesalg i dag?
- Omtrent en femtedel av totalvolumet i Norge. Forhandlerne har vært sentrale i å formidle dette salget, sier Rita Kristin Broch.
Hun understreker at «direktesalg» omfatter både abonnement og salg direkte fra produsent til kunde.
- Hvor stor andel er abonnement alene?
- Vi har hatt en forventning om at abonnement kan oppnå rundt 20 % av Volvo-volumet i Norge, og har vært på god vei dit.
- Når avvikler dere direktesalget?
- Planen er at direktesalget stoppes i Norge i løpet av 2024. Eksakt tidspunkt må vi komme tilbake til, svarer Broch.
- Etter dette vil det ikke lenger vil være mulig å kjøpe bil eller bilabonnement direkte fra Volvo Cars i Norge, og salget vil gå gjennom våre autoriserte forhandlere.
Når det nå er slutt, har Volvo gjort det klart at de ønsker at en annen finansiell aktør skal overta eierskapet til Care By Volvo-porteføljen.
Hvilken aktør som vil overta eierskapet til de abonnementsbilene som ruller på norske veier, blir kjent senere.
På Volvos nettsider tilbys blant annet Volvo EX30 både for kjøp og på abonnement med eller uten binding.
Vil styrke forhandlerne
Rita Kristin Broch understreker at arbeidet med digitalisering av kundereisen, i kombinasjon med fysisk opplevelse hos forhandler, samtidig vil styrkes.
- Nå jobber vi med nye løsninger for å digitalisere kundereisen i kombinasjon med en fysisk forhandleropplevelse, med mål om en enda mer sømløs kundeopplevelse på tvers av alle kanaler og markeder, sier hun.
Fordi det internasjonale bilmarkedet er i sterk endring, er Volvo Cars i ferd med å implementere en oppdatert global kommersiell strategi for å tilpasse selskapet til den veien markedet utvikler seg, forklarer Broch:
- Som en del av strategien vil Volvo Cars fortsette satsingen på digitalisering av kundereisen, og styrke den kommersielle kraften i forhandlerleddet i Europa.
- Fokuset vårt vil derfor flyttes fra dagens satsing på direktesalg i et fåtall markeder, til å skape gode og effektive digitale kundereiser, som kombineres med personlig opplevelse hos forhandler, i alle markeder, sier hun.
- Vil den digitale salgsløsningen for Volvo nå legges helt død i Norge, eller vil den være operativ frem til en ny online-løsning for forhandlersalg er klar?
- Så lenge nettbutikken er åpen vil man kunne bestille bil og bilabonnement på samme måte som før, svarer Broch.
- Når nettbutikken stenges vil det ikke lenger være mulig å handle direkte fra Volvo Cars i Norge, og alt salg vil da gå gjennom våre Volvo-forhandlere, sier Rita Kristin Broch.
- Vil dere utvikle en tilsvarende ny digital løsning der det er forhandlerne som selger bilen, og ikke produsent/importør som nå?
- Satsingen på direktesalg har gitt oss verdifull erfaring med direkte kunderelasjoner, og hvordan man skaper gode og effektive digitale kundereiser i kombinasjon med personlig opplevelse hos forhandler.
- Vi kommer til å bygge videre på dette, uten at vi i dag ønsker å si konkret hvordan det vil se ut, sier Volvo-sjefen.
Uavklart om agentmodell
Care By Volvo Car Norway AS så dagens lys som eget selskap i 2019, og har vært ledet av Hermod Wallestad.
I 2022 omsatte selskapet for nesten 670 millioner kroner. På vårparten i år ble selskapet fusjonert inn i Volvo Car Norway, mens Wallestad beholdt ansvaret for satsingen.
- Vil merkevaren «Care by Volvo» forsvinne?
- Hvordan Volvos kommersielle tilbud vil se ut i Norge fremover vil vi komme tilbake til på et senere tidspunkt, svarer Broch.
- Hvordan påvirker endringene kunder som allerede har bil i bestilling gjennom direktesalgsløsningen eller som i dag abonnerer på bil fra Care By Volvo?
- Kunder som i dag har et aktivt bilabonnement kan forholde seg til sin avtale med Volvo på samme måte som før.
- Det samme gjelder for kunder som har bil eller bilabonnement i bestilling. Disse blir levert i henhold til gjeldende avtale, sier hun.
- Vil bilabonnement komme tilbake med en løsning som serves av forhandlerne – og ikke importør/produsent som i dag?
- Satsingen på direktesalg har gitt oss verdifull erfaring med direkte kunderelasjoner, og hvordan man skaper gode og effektive digitale kundereiser i kombinasjon med personlig opplevelse hos forhandler. Vi kommer til å bygge videre på dette uten at vi ønsker å si konkret hvordan det vil se ut, gjentar Rita Kristin Broch.
- Bilabonnementsløsningen har gitt oss verdifull innsikt i hvordan vi kan tiltrekke oss nye og yngre kundegrupper, legger hun imidlertid til.
Fra 1. september innførte Volvo en «hybrid salgsmodell» i Sverige med en kombinasjon av uekte agentmodell og tradisjonelt forhandlersalg. Det samme er ventet å skje i Norge fra nyttår.
- Nå dropper vel Volvo samtidig planene om innføring av agentmodell i Norge?
- Våre kontrakter med forhandlerne er konfidensielle avtaler og vi kan ikke kommentere innholdet i disse, svarer Broch.
Det norske Volvo-nettverket opplever god fart i EX30-salget, og ønsker etter det BilNytt.no erfarer bedre tilgang på bil. Rita Kristin Broch tok imot de første bilene på havna i november i fjor.
Les også: Volvo-sjefen: - Agentmodellen vil gi en bedre kundeopplevelse
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn