- Vi så at det var tårer i øyekroken til forhandlerne da de fikk presentert nyhetene på rad og rekke under forhandlermøtet i forrige uke, sier Hongqi-sjef Knut Aas til BilNytt.no.

Sammen med sedanen Hongqi E-H7 er det den nye SUVen E-HS7 som gjorde at forhandlerne ble rørt.

- Det er snakk om familiebedrifter og ansatte som har hatt det svært tøft i 2023, sier Knut Aas.

På det samme møtet ble nye Mitsubishi Outlander og Renault Scenic vist frem.

Men nyheten om den kommende Hongqi-SUVen hadde sperrefrist frem bilen ble avduket i Kina i dag.

- Forhandlerne ser at Motor Gruppen er svært langsiktige på Hongqi og at fabrikken vil levere svært relevante modeller.

- Nå går vi fra nisjebilen E-HS9 til volummodellen E-HS7, sier Aas.

- E-HS7 er fortsatt en stor bil, men senere vil Hongqi også komme med de mindre 5-serie og 3-serie. Begge vil også komme i SUV-versjoner.

- Da snakker vi enda høyere volum, slår Knut Aas fast.

En førproduksjonsmodell av nye Hongqi E-HS7 ble vist frem til presse og forhandlere i Drammen før bilen ble vist frem til media i Kina.

Pris og volum
Mens sedanen EH7 kommer i fjerde kvartal, kommer volummodellen E-HS7 først neste år.

- Hvor mange Hongqi vil dere selge i år med den nye sedanen?

- I 2024 skal det registreres 100 E-HS9 og 100 av den nye sedanen EH7. Selv om EH7 er ny, så er ikke markedet stort for sedaner, svarer Aas.

- Blir prisen for høy?

- Vi tar sikte på en god pris. Den blir dyrere enn Model 3 som er en mye mindre bil, men vi tar sikte på at den blir billigere enn BYD Han.

- Hvor mange Hongqi klarer dere i 2025 når den nye SUVen er på plass?

- 1.500 biler, svarer Knut Aas kjapt.

Før forbeholdet kommer:

- Jeg vet at jeg bommer på det målet. Det kommer naturligvis ikke til å bli fasit. Vi kommer til å selge enten flere eller færre enn 1.500, sier han med glimt i øyet.

- Det er den nye SUVen E-HS7 som skal ta mesteparten av volumet på 1.500 biler neste år?

- Ja, det er korrekt. I Kina vil de ha sedan, i Norge vil man ha SUV.

- Hvor mange biler skal Hongqi selge i 2026?

- Flere. Da vil som sagt 5-serien komme, og året etter kommer sannsynligvis Hongqis 3-serie. 

Knut Aas påpeker at prisingen er svært viktig for den kommende SUVen:

- Mitt budskap når jeg treffer produsenten i Kina denne uken, er at de skal ta med seg priskrigen fra Kina til Norge.

- Hongqi er ingen døgnflue i Norge. Hvis noen tror det, da tar de feil. Vi har 50-årsperspektiv på bilmerket, sier Knut Aas.

Knut Aas mener at både bilbransjen og forbrukerne etter hvert vil se forskjellene mellom de kinesiske bilprodusentene.

Han mener at BYD og FAW – sistnevnte står bak Hongqi – er de to store og stødige.

På forhandlermøtet forrige uke viste Knut Aas frem en slide som viste volum for første kvartal i Kina og eksporttall:

Hongqi-sjefen påpekte at statseide FAW/Hongqi er i en annen divisjon enn bilmerker som Polestar, Nio og Xpeng når det gjelder resultater og kapital. Klikk for å forstørre

- Nå blir vi rigget for volum
Knut Aas legger ikke skjul på problemene Hongqi har vært gjennom.

Nå skal importøren håndtere både høyere volum og dele- og servicemarkedet på en ny måte.

- Vi dummet oss ut med et alt for stort volum av E-HS9. Vi solgte altfor mange av den i 2022, sier Knut Aas.

Den store kinesiske Rolls Royce-inspirerte SUVen tok av i Norge med storm med over 2.000 registreringer. Salgsrushet førte til store problemer med deletilgang, tilbakekallinger og kunder som ville heve kjøpet.

- E-HS9 er en nisjemodell i Kina. Den er laget for lavvolum og ikke eksport. Det var aldri meningen at vi skulle selge så mange biler i Norge, sier Aas. 

Det ble bråstans med store mengder usolgte lagerbiler og misfornøyde kunder.

Men nå gjør Motor Gruppens Hongqi-importør HBI Norge seg altså klar for «Hongqi 2.0»:

- Nå blir vi rigget for å kunne håndtere store volum, sier Knut Aas og fortsetter:

- Vi har fått de første testleveransene fra det nye europeiske delelageret i Nederland. Vi mener at vi er forbi de største utfordringene nå.

Han viser til at det er svært positivt for Norge at Hongqi også lanserer modellene i flere markeder, ikke minst Tyskland. 

- Når 7-, 5- og 3-serien er på plass skal vi være i stand til håndtere store volum, avslutter han.

Hongqi E-HS7 er ingen liten bil med sine 4,9 meter. Dermed er den større en Tesla Model Y, Xpeng G6 og BYD Seal U.

Les også: Motor Gruppen-eieren: - Vi tar skritt for skritt fremover

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn