I går møtte Drive-sjef Eirik Foss Stene i NRKs Dagsnytt 18-studio i debatt mot leder i Finn.no Motor, Jens Hauglum.
I dag klokken 12:00 lanseres markedsplassen Drive.no.
Det er et drøyt år siden BilNytt.no skrev at NBF sammen med en rekke merkeforhandlere etablerte et selskap som skulle erstatte Carweb.
På det tidspunktet var ikke planen å gå i strupen på Finn.no.
Siden den tid har det blitt et langt mer anstrengt forhold mellom bilbransjen og Finn.no:
I desember meldte NBF Finn.no inn til Konkurransetilsynet, etter at Finn.no hadde varslet en ny prismodell fra 1. januar 2024.
- En kontinuerlig kamp
- I tiår har Finn.no for alle praktiske formål hatt monopol i Norge, sier Egil Steinsland i dag.
Han kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund (NBF).
- For bilbransjen har det vært en kontinuerlig kamp for å ha et seriøst nettsted å selge bruktbil gjennom, og konkurranse på like vilkår, sier han.
- Men til slutt var det ingen andre alternativer enn å starte opp en egen digital markedsplass. Derfor gikk NBF sammen med medlemmer og etablerte Drive.no.
- Nå er det endelig etablert et alternativ til Finn.no, sier Steinsland.
- Bilbransjen har vært og er skeptiske til hvordan Finn.no har forvaltet sin rolle i det norske bilmarkedet, sier Egil Steinsland i NBF.
I senere tid har også eiendomsbransjen varlset en ny portal som et alternativ til Finn.no.
- Vi er ikke alene og registrerer at eiendomsbransjen har sine initiativ. Til syvende og sist var det nødvendig å etablere Drive.no, sier Egil Steinsland.
Bruktbiler fra flere aktører
På den andre siden er det inngått en avtale mellom Drive Mobility og Carweb:
I oktober meldte partene at Carweb vil støtte publisering av bruktbiler til markedsplassen Drive.no.
Dermed inneholder Drive-plattformen allerede i dag bruktbiler fra blant annet Møller Bil, Bertel O. Steen Detalj og flere andre forhandlere som fortsatt benytter Carweb.
Målet om å ha 200 bilforhandlere på Drive innen første kvartal er defor nådd når det gjelder publisering av bruktbiler, men ikke nødvendigvis når det gjelder bruk av Drive Dealer-plattformen.
I tillegg er store aktører som Bilia, Sulland, Gumpen, Frydenbø Bil, Bil i Nord, RøhneSelmer og Kverneland Bil blant aktørene som har bruktbiler på Drive.no fra første dag.
- Over 250 forhandlere har publisert 9.300 bruktbiler, forteller en fornøyd Drive Mobility-sjef Eirik Foss Stene til BilNytt.no på lanseringsdagen.
- Useriøse slipper ikke til
I tillegg til bilannonser rommer nettstedet Drive.no løsninger for å verdivurdere og selge bil – ikke ulikt Nettbil – samt informasjon om bil og bilhold.
Den digitale plattformen skal sikre bilkjøpere og bilforhandlerne et moderne digitalt verktøy for håndtering, publisering, kjøp og salg av biler og tjenester.
- Drive.no er allerede nå det beste verktøyet for å selge og kjøpe bil i Norge, sier Eirik Foss Stene i dag og forklarer:
- Årsaken er at vi bruker innovative digitale verktøy med tilgang til store mengder data. Og, selvsagt, fordi våre eiere og brukere er seriøse aktører.
- Useriøse bruktbilselgere vil ikke slippe til hos oss, sier Drive-sjef Eirik Foss Stene.
Eies av NBF-medlemmer
På Drive.no skal veien fra bilkjøper til forhandler være direkte, uten fordyrende mellomledd.
- Dette blir en trygg, reklamefri og moderne markedsplass for kjøp av kjøretøy fra seriøse og profesjonelle forhandlere, sa Eirik Foss Stene til BilNytt.no da han avslørte at markedsplassen ville bli lansert i slutten av februar.
I begynnelsen av januar skrev BilNytt.no at Drive hadde gått live med sitt bruktbilsøk på BMWs norske nettsider.
Drive Mobility eies av 22 forhandlergrupperinger som alle er NBF-medlemmer, mens NBF har A-aksjen.
Eirik Foss Stene ble presentert som Drive-sjef i mai i fjor sammen med det nyvalgte styret.
Les også: Finn.no svarer: - Vi er trygge på at vi opptrer i tråd med konkurranserettslige regler
Dette er eierne i Drive Mobility AS:
Birger N. Haug, Mobile, Hedin/Bavaria, Bauda, RøhneSelmer, Bil i Nord og Autozentrum er større forhandlerkonsern som ikke er med blant Drive-eierne, men som likevel kan publisere bruktbiler på Drive.no.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn