I dag har elbilmessen eCarExpo på Nova Spektrum i Lillestrøm åpnet dørene. Det svenske selskapet eLife Nordic står bak helgens arrangement.
Flere ladeaktører og andre leverandører med elbil-eiere i målgruppen stiller ut på messen.
Av bilimportører og bilprodusenter som er tilgjengelig i Norge, er det kun et mindretall som er til stede på messen.
På utstillerlisten finner vi BMW/Mini, Lotus, Lucid, Nio, Polestar, Renault, Tesla, Toyota/Lexus, Voyah, Xpeng og Zeekr.
I tillegg er Volvo Car Stor-Oslo til stede som eneste merkeforhandler.
Ny Toyota-bestselger
Toyotas viser frem sine neste elbiler Urban SUV Concept og Sport Crossover Concept på Lillestrøm.
Urban SUV Concept er først ut og vises i en produksjonsklar utgave i år.
- Som neste bil i serien av seks elbiler fra Toyota innen 2026, tror jeg Urban SUV kommer til å treffe de norske kundene svært godt, sier Toyota-sjef Piotr Pawlak.
Modellen plasserer seg i samme kategori som dagens Toyota Yaris Cross.
- Vi tror at segmentet for liten SUV vil utgjøre et av de største markedene for elbiler i Norge og resten av Europa fremover, sa Toyota-sjef Piotr Pawlak da han avduket konseptbilen.
- Mange vil bli overrasket
Flere har vært skeptiske til om eCarExpo-messen klarer å tiltrekke seg et stort publikum i Norge – med dyrtid og en «elbilvant» befolkning.
For Renault er timingen perfekt:
Motor Gruppens Renault-importør RBI Norge stiller ut Megane E-Tech og skal avduke sin store nyhet Scenic E-Tech.
I dag har Renault-importøren offentliggjort prisene på modellen de håper at skal bidra til å løfte merket etter en krevende periode for Motor Gruppen-konsernet og Renault i Norge.
Renault Scenic E-Tech får en startpris på 369.900 kroner. De første bilene er ventet til Norge i mai.
Ved nyttår sa Nils-Henrik Holmen til BilNytt.no at nye Scenic skal bidra til at Renault-volumet øker fra 448 personbiler i fjor til 1.500 biler i år.
- Vi skal bruke aggressive priser og hele rangen av store og små batterier for å gjøre oss attraktive i dagens marked.
Det sier Renault-sjef Nils-Henrik Holmen til BilNytt.no fra bilmerkets stand på elbilmessen i Lillestrøm.
- Vi er veldig glad for å gå inn C-segmentet med Scenic E-Tech. Det er et kjærkomment tilskudd, perfekt for Norge, sier Renault-sjef Nils-Henrik Holmen.
Holmen røper til BilNytt.no at prisene for Scenic E-Tech for lengst var fastsatt, men at den norske importøren klarte å «åpne bøkene» hos fabrikken igjen:
- De nye prisene kom på plass i forgårs, forteller han.
I går var alle Renault-forhandlerne samlet til kick-off på Lillestrøm, der prisene ble presentert:
- Forhandlerne ble meget positivt overrasket. Dette er en pakke de gleder til å kunne tilby kundene. Stemningen var veldig god, sier Holmen.
Nå håper han at den nye modellen vil trekke kundene til forhandlerne og at det vil bli en viss smitteeffekt over på Megane E-Teh, som fikk en trang fødsel i Norge.
- I den krevende situasjonen konsernet står i – har dere gode nok markedsføringsbudsjetter til å fortelle hva dere faktisk kan tilby?
- Ja. Dette budskapet er det viktig at vi når bredt ut med, svarer Holmen.
- Dette er det beste som har skjedd siden 2019, sier May Helen Bergersen og Marius Taugbøl. De driver Taugbøl Bil og Maskin i Kongsvinger som nylig ble Renault-forhandler.
- Jeg tror mange kunder vil bli positivt overrasket over prisnivået på Scenic E-Tech, sier PR- og markedsdirektør Roger Andersen til BilNytt.no.
2, 3 og 4
Polestar benytter helgens messe til å avduke nye Polestar 4.
Selv om Polestar-sjef Alexander Hørthe gleder seg til å presentere Polestar 4, er han vel så opptatt av modellene 2 og 3:
- De første kundebilene av Polestar 3 kommer faktisk nå snart. Dessuten er det viktig å holde fokus på Polestar 2 som fortsatt selger godt, sier han.
- Det blir en omstilling å fordele fokus og kjærlighet på flere modeller, sier Polestar-sjef Alexander Hørthe når BilNytt.no treffer ham på merkets store stand.
Volvo Car Økern-sjef Joakim Stølan og HR-sjef Bianca Olafsen i Volvo Car Stor-Oslo melder om fortsatt stor interesse for Volvo EX30.
Varebil og taxi
Voyah-importør Electric Way viser frem MPVen Voyah Dream og SUVen Voyah Free på messen.
Nå er det klart at Dream kan leveres som to-seters varebil i Norge, i tillegg til å komme som syv-seter.
- Dream vil være ideell for blant annet håndverkere og servicearbeidere som liker det lille ekstra, Voyah-sjef Torje Sulland til BilNytt.no.
Under messen vises Voyah Free frem med taxi-skilt på taket. Det er liten tvil om at Torje Sulland skal ta opp konkurransen med blant andre Nio i taxi-markedet.
Voyah Dream har vært vist blant annet under Oslo Motor Show i fjor høst, men offisiell salgsstart er først denne helgen.
Pragmatiske hos Zeekr
Ole Kristian Ågotnes er på plass i Lillestrøm. Den tidligere Cupra-sjefen er Launch Manager for Geely-merket Zeekr i Europa.
Han har frem til nylig sittet på Zeekrs hovedkontor i Gøteborg, men ukependler nå mellom Norge og Amsterdam.
Ågotnes forteller til BilNytt.no at Zeekr-lanseringen i Norge er under planlegging fra Amsterdam:
- Zeekr vil etableres i Norge i løpet av 2024, sier han til BilNytt.no.
BilNytt.no har tidligere skrevet at det er liten tvil om at Zeekr skal selges gjennom en direktesalgsmodell og at produsenten vil etablere showroom i egen regi.
- Blir det kun egne showroom eller kan Zeekr også komme inn hos tradisjonelle bilforhandlere?
- Det kan bli ulike løsninger. Vi er pragmatiske, svarer Ågotnes.
På servicesiden har Zeekr en avtale med Meko-konsernet.
- Vi er ganske fleksible, sier Ole Kristian Ågotnes. Han viser frem Zeekr-modellene X og 001 på Lillestrøm denne helgen.
Seminarprogram
Ved siden av elbilutstillingen og avduking av nye modeller, har arrangøren satt opp et program med seminarer både fredag, lørdag og søndag.
Temaene kretser naturlig nok rundt elbil, lading, mobilitet og utslipp – men sveiper fredag også innom Kinas rolle som bilproduserende land.
To av spørsmålene moderator Erik Wold stiller er hva som kreves av den europeiske bilindustrien for å takle konkurransen fra Kina, og hvordan skiller vi mellom teknologi og politikk?
Finansavisen Motor-redaktør Andreas Scheel (f.v) diskuterer kinesisk bilindustri med kommunikasjonsdirektør Øyvind Rognlien Skovli i Harald A. Møller, salgssjef Lars M. Carlsson i Voyah-importør Electric Way og Xpeng-sjef Claes Persson. Moderator Erik Wold til høyre.
Her er hele seminarprogrammet:
FREDAG:
Kl. 09:30
Framtidens hurtiglademarked – hva må til for å lykkes?
Kl. 10:40
Elbilen – hvordan den kan redde landets energiforsyning
Kl. 11:10
Kina er på vei til å bli en ledende nasjon innen bilindustrien – en suksess uten komplikasjoner?
Kl. 13:00
Hvordan kan elbilen bli en klimavinner – på ordentlig?
Kl. 13:40
El Prix – verdens største elbiltest
Kl. 14:15
Da ser vi robotaxis og andre autonome kjøretøy på veiene våre! – Hvordan skal det skje, og hvorfor er det viktig?
LØRDAG:
Kl. 11:00
Batteribytte – bedre enn hurtiglading?
Kl. 11:40
Elbil-praten
Kl. 12:15
Hvorfor har lade-operatørene så store prisforskjeller på hurtiglading?
Kl. 14:00
Bruktmarkedet for elbil. Hva bør du vite når du kjøper brukt elbil?
Kl. 14:45
Hva er forskjellen på billige og dyre dekk? Er det forskjell på dekk til elbil vs fossilbil?
SØNDAG:
Kl. 11:00
Batterienes lange levetid – en ubrukt ressurs for fremtidig energilagring
Kl. 11:40
Lade hjemme – dette bør du tenke på!
Kl. 13:20
Bilen som batteribank
Kl. 14:00
Smarte biler. Hvor er vi nå og hva blir fremtiden?
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn