Bilabonnementselskapet Fleks AS eies av Bertel O. Steen og Sparebank 1 med 47,2 % hver.

I september 2023 skrev BilNytt.no at Fleks hadde gjennomført en nedbemanningsprosess etter et underskudd på 150 millioner kroner i 2022.

Nå tas det nye grep:

Onsdag fikk de ansatte den tunge beskjeden om at selskapet Wundercar AS opphører.

Wundercar eies 100 % av Fleks. Etter avsluttet tjeneste som abonnementsbil i Fleks-porteføljen, har Wundercar sørget for å selge bruktbilene til maksimal gevinst.

BilNytt.no har vært i kontakt med Fleks-sjef Petter Kjøs Utengen. Han henviser til presseansvarlig Ida Andersen Hundvebakke:

- Vi har bestemt oss for å avvikle Wundercar som selskap, bekrefter Hundvebakke overfor BilNytt.no.

- Hvilke følger får dette for bemanningssituasjonen i selskapet?

- Med tanke på at dette er en pågående prosess, ønsker vi ikke å kommentere bemanningssituasjon og prosessen rundt de ansatte på nåværende tidspunkt, svarer hun.

Kjøpte opp forhandler
Våren 2023 kjøpte Fleks opp bruktbilforhandleren K Bil AS i Bærum. Planen var å utvide Wundercar-konseptet.

- Dette er en god investering for Fleks, som kjøper seg ett år frem i drift i motsetning til å bygge dette selv. Oppkjøpet er en del av en større plan, sa Petter Kjøs Utengen til BilNytt.no like etterpå.

Da BilNytt.no snakket med K Bil-eier Magnus Groseth for nøyaktig et år siden, la han stor vekt på at arbeidsplassene var sikret da han solgte bruktbilforhandleren til Fleks. Ett år senere er selskapet altså avviklet.

Les også: K Bil-eieren selger etter Teslas prisstunt: - Må se seg slått

- Ikke formålstjenlig
Wundercar ble etablert som et selvstendig selskap med egne ansatte i 2022. Målet var å teste ut bruktbilmarkedet og få på plass en tjeneste for bruktbilsalg av biler som ikke lenger skulle abonneres ut til kunder.

- Siden den gang har markedet endret seg mye, og det har også strategien til Fleks. Det estimerte volumet for biler som skal selges er ikke der lenger, sier Hundvebakke.

Tanken bak Wundercar var å lage et såkalt heldigitalt bruktbilkonsept der både bestilling og betaling skulle skje på nett.

Selskapet har allerede ryddet unna alle bruktbilene. I dag er det ingen bruktbiler tilgjengelig fra selskapets anlegg på Hellerudsletta eller på Rud i Bærum.

Fortløpende innkjøp
- Når leveransen fra Fleks blir liten fremover, ser vi at det ikke er formålstjenlig å bygge opp en bruktbilaktør som skal konkurrere på det generelle markedet. Det er et marked vi ikke ser det som aktuelt å angripe i dag, sier Ida Andersen Hundvebakke.

Hun forteller at Fleks har endret strategien for innkjøp av nye biler.

- Vi kommer fremover til å gjøre innkjøp fortløpende etter behov og etterspørsel fremfor i kvanta samt sette bort restverdiansvaret, sier Ida Andersen Hundvebakke. Foto: Hanna Lauridsen

- Da forsvinner også behovet vårt for å ha kjernekompetanse innenfor bruktbil og en egen bruktbilforhandler, forklarer hun.

I 2022 omsatte Fleks for 196 millioner kroner og resultat før skatt endte på minus 155 millioner kroner.

Året før var omsetningen 78 millioner kroner. Underskuddet før skatt var på 62 millioner kroner i 2021.

Nøkkeltall Fleks AS:

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn