Den 1. mars – «kanskje litt tidligere, det er mye som skjer» – skal kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby, inn i stillingen som Head of Global Luxury and Corporate Communications hos Rolls-Royce Motor Cars i Storbritannia.
Marius Tegneby har lang fartstid i norsk bilbransje. Etter BI og noen år hos Bård Eker og Hydrolift kom han til Harald A. Møller i 2006 med ansvar for kommunikasjon for Audi.
Derfra gikk det til BMW sommeren 2016 der han har vært til nå og avslutter som Corporate Communications Manager.
- Jeg har jobbet med noen av de aller beste i denne bransjen, sier han til BilNytt.no – og kommer med en lang liste kjente navn.
- Jeg har vel også vært med på både virkelige topper og dype bunner i denne tiden.
Dieselmotorens blomstringstid, men også «Dieselgate». Finanskrisen i 2008-2009, men også rekordsalg og topp-plasseringer.
Med BMW i3 var han i spissen for elbil-invasjonen og samtidig pionér på agentmodellen.
Det er noen få av momentene på denne reisen.
Mer enn kommunikasjon
Men samtidig har det vært en økende grad av det usynlige, kvalitet som både journalister og andre partnere skal ha merket.
Han har også blitt en ressursperson på regelverk, teknisk utvikling, mobilitet – alt dette som hverken er bundet til marked eller produkt – hvor han har bidratt eller pekt i riktig retning mot svaret.
Med til historien hører også at han har sittet i bedriftsutvalg og ledergrupper, og vært BMWs representant i Bilimportørenes Landsforening (BIL) der han i mars ble nytt styremedlem.
I egen organisasjon er han nå medlem av BMWs arbeidsgruppe «People & Culture».
Tegneby har lenge snakket om å jobbe utenlands, noe BMWs organisasjon gir mange muligheter for.
Det nærmet seg mer virkelighet da stillingen han nå er ansatt i, ble åpent annonsert på LinkedIn i sommer med en omfattende stillingsbeskrivelse.
- Kolleger i nettverket mitt oppfordret meg til å søke på den, men jeg måtte nok gå noen runder med meg selv før jeg bestemte meg, forteller Tegneby.
- Selve søknaden skrev jeg på et hotellrom i München i sommer, legger han til.
- Jeg har fått god hjelp av ledere og kolleger rundt i BMW-systemet med å forberede meg videre gjennom prosessen, forteller Marius Tegneby.
Flere turer til hovedkvarteret i Goodwood og en rekke jobbrelaterte intervjuer har det blitt før det hele er på plass nå.
- Hva er luksus?
Stillingen heter Head of Global Luxury and Corporate Communications – en tittel som åpenbart sier alt og ingenting.
- Frekkere visittkort kommer jeg neppe til å få noen gang, sier han spøkefullt.
I annonsen er stillingen beskrevet slik:
«As the Head of Global Luxury & Corporate Communications you will be responsible for the strategic global positioning of Rolls-Royce Motor Cars as a leading House of Luxury.
You’ll have responsibility for the successful external communication of corporate and strategic topics, including environmental, social and governance (ESG). Includes comprehensive management of relevant media events, activities, and asset generation, including agency management».
Men det er også presisert at man blir en del av et «World-class team of professional communicators focused on the most recognised luxury brand on the planet: Rolls-Royce Motor Cars».
- Man kommer ikke unna den åpenbare problemstillingen det er at man blant verdens rikeste finner et forbruk som setter store fotavtrykk globalt, sier Tegneby.
- Fremfor å lukke øynene for det, så må man ta diskusjonen om luksus kan være bærekraftig. Og med det – hva er faktisk luksus i årene fremover? spør han.
- Det er sagt at luksus er det motsatte av vulgaritet. Jeg tenker det viser retning for hvordan man bør utfordre en høyst aktuell problemstilling, sier Marius Tegneby.
- At bilene blir elektriske og V12-motoren pensjoneres løser ikke dette alene, mener Tegneby.
Hva han ikke bruker som argument, selv om det er også et godt eksempel på bærekraft, er at man regner med at 75 % av alle Rolls-Royce bygd siden 1906 fremdeles er på hjul.
Endringer
- Å starte i denne stillingen nå oppfatter jeg som en veldig god timing for meg, sier han.
- Fabrikken skal bygges ut – det første trinnet starter neste år, forklarer han og fortsetter:
- Så ser vi at produktene endres og samtidig er hele luksusbegrepet – og bransjen inne i en enorm transformasjon som ingen vel egentlig ser sluttresultatet av.
- Selv om det i hvert fall er åpenbart hos Rolls-Royce at «Bespoke» – altså skreddersøm – og «Coachbuilt» vil bli enda mer vesentlig i årene som kommer.
- Da må det bli en tur på Savile Row snart?
- Ja, jeg må da det, for å se hva det dreier seg om.
Marius Tegneby har vært med på å lansere en rekke BMW-modeller i Norge. Her er han på Frankfurt-utstillingen i 2019.
Nå hører det med til denne historien at dette er ikke Tegnebys første erfaring med luksus på hjul.
For 12 år siden, da han var kommunikasjonsansvarlig for Audi, ble det lansert en spesiell norsk Audi A1 Diamond Edition. Helt ulikt alt som kom fra Møller og med gullsmed Thomas Heyerdahl som sterk medspiller.
Men også Tegneby hadde vært sterkt involvert i dette stuntet som tross alt resulterte i 37 solgte biler.
Høyt volum var ikke noe poeng da, og vil åpenbart heller ikke bli det i den nye jobben:
Rolls-Royce satte ny produksjonsrekord i fjor med 6.021 biler. Imidlertid pleier ikke 5.200 biler i stedet for 5.400 å skape verken drama eller run på børsen.
Mens forholdet til diamant-Audien kanskje var mer overfladisk, kan vi vel regne med at Tegneby nå vil få en dypere forankring i de verdiene Rolls-Royce har brukt mer enn 118 år på å utvikle, selv om både produkt og marked vil bli ulikt nesten alt han har vært borti før.
I Norge vil BMW-importøren lyse ut stillingen som kommunikasjonsdirektør på nyåret for å finne en erstatter for Marius Tegneby.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn