Tesla har tatt pusten fra de fleste konkurrentene i et utfordrende norsk bilmarked i 2023.
Tesla i Norge i 2023:
- Ny modellrekord med over 22.000 Model Y
- Tesla ligger nær 10.000 biler foran neste på listen
- Tesla har 20 % markedsandel
- Blant de resterende 80 % er det betydelig ordrereserve fra 2022
- Tesla har passert Fords registreringstall fra 1986, men er fortsatt et stykke bak Volkswagens personbilrekord fra 2016
I 1986 ble det satt ny rekord i antall nybilregistreringer i Norge med 167.352 nye personbiler på ett kalenderår.
Rekorden sto helt til 2021, da 1986-rekorden ble passert med god margin:
Hele 176.255 nye personbiler ble registrert i pandemi-året 2021.
Året etter ble det registrert 174.316 nye personbiler etter en vanvittig sluttspurt i siste halvdel av desember.
Det er lite som tyder på at vi vil komme i nærheten av slike volumer de kommende årene.
I bakrus-året 2023 er det per 21. desember registrert 122.917 nye personbiler i Norge.
Det viser dagstall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Tesla kjører på
Tross et totalvolum på 50.000 færre biler enn i rekordårene 2021 og 2022, setter Tesla nye rekorder i et mettet marked:
Per 21. desember er det registrert 22.653 nye Model Y i Norge.
Dermed har Tesla gruset sin egen rekord fra 2022, da merket slo den såkalte «Boble-rekorden» fra 1969 med antall registrerte biler av én modell på ett år.
Totalt ble det registrert 17.354 nye Tesla Model Y i 2022, og allerede i september i år passerte Tesla denne modellrekorden.
I tillegg det enorme Model Y-volumet, er det registrert 2.053 Model 3, 135 Model X og 97 Model S.
Ifølge OFV hadde Tesla torsdag denne uken registrert 24.938 nye biler i Norge i år.
I bilbransjen har det vært fokus på rekordene fra 1986, og ikke minst at Ford da satte en en merkerekord på 25.052 nye biler i løpet av ett kalenderår.
BilNytt.no har skrevet at Tesla har jaktet den gamle rekorden til sin amerikanske konkurrent. Tesla har i løpet av fredag 22. desember høyst sannsynlig slått den gamle Ford-rekorden.
Imidlertid har Volkswagen slått Fords rekord to ganger tidligere:
Først i 2015 og deretter i 2016, uten at det ble gjort noe stort nummer ut av det.
Volkswagen holder fortsatt rekorden på 26.572 nye personbiler av ett merke på ett år fra 2016.
Den gangen solgte Harald A. Møller blant annet store volumer av Volkswagen Golf med alle drivlinjer; e-Golf, Golf GTE og Golf med bensin- og dieselmotorer.
Volkswagen-fall
Hittil i år er det ikke registrert mer enn 13.504 nye Volkswagen i Norge – ganske nøyaktig halvparten av merkets rekordhøye 2016-volum.
Det er registrert 26 % færre nye Volkswagen personbiler hittil i 2023 sammenlignet med samme periode i 2022, ifølge OFV.
Det holder til en tredjeplass på OFVs merkestatistikk så langt i år.
Mellom Teslas suverene førsteplass og Volkswagens beskjedne tredjeplass, ligger Toyota med 15.080 nye personbiler – nesten 19 % flere biler enn på samme tid i fjor.
Hos Toyota er det elbilen bZ4X som er bestselger, mens hybridene RAV4, Yaris Cross og Yaris bidrar med solide volumer.
Langt mellom nummer én og to
I et mettet norsk 2023-marked har Tesla altså funnet 25.000 nybilkjøpere, og Tesla har nå en markedsandel på 20,3 %.
Tross markedsandelen på over 20 %, er det nok likevel i praksis flere enn én av fem nybilkjøpere som har valgt en Tesla i år:
Mange av årets nybilregistreringer stammer fra ordrereserver som fulgte med inn i 2023 fra 2022.
Tesla har løpende kapret nye kunder, mens konkurrentene har strevd med å prøve å holde følge.
Toyota har en markedsandel på 12,3 %, mens Volkswagens markedsandel er 11,0 %.
I Volkswagens rekordår 2016 hadde merket en markedsandel på 17,2 %.
Når det gjenstår en drøy uke av 2023, har Tesla registrert omtrent 10.000 flere biler enn Toyota.
I nyere tid har det ikke vært så stor avstand mellom nummer én og nummer to på registreringsstatistikken.
Ingen voldsom sluttspurt - foreløpig
Tesla har ikke hatt oppsiktvekkende store volumer i desember.
Mens merket tok alle på senga med prisdumpingen i første halvår, har Tesla i stor grad forlatt sin «egen priskrig» i Norge i annet halvår.
Tesla har allokert biler til Island og andre markeder der ulike elbil-insentiver har vært i siste sluttspurt, og der det har vært høyere marginer.
Tesla har gjort rent bord i 2023, men med dagens registreringstakt ser det vanskelig ut for Tesla å slå Volkswagens merkerekord.
Les også: - Volkswagen sparer ikke på annen- eller tredjeplasser
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn