Finn.no har i høst terminert alle gjeldende avtaler med bilbransjen og innfører fra 1. januar 2024 en helt ny prismodell for annonsering av bruktbiler på markedsplassen Finn.no. 

Det har vakt sterke reaksjoner i bilbransjen, og NBF-sjef Stig Morten Nilsen gikk i november hardt ut mot Finn.no.

I dag varsler Norges Bilbransjeforbund (NBF) at de melder Finn.no inn for Konkurransetilsynet.

«NBFs Forbundsstyre i vedtok i går å melde inn Finn.no sin adferd de siste årene overfor markedet og sine kunder til Konkurransetilsynet, for å få en bred vurdering av om de bryter Konkurranselovens § 11 om utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling», heter det i en melding fra NBF.

Ber om en totalvurdering
- Den utløsende faktoren var oppsigelsen av alle samarbeidsavtaler og en utrolig stor prisøkning, men det var egentlig bare dråpen som fikk begeret til å flyte over, sier Stig Morten Nilsen.

- Finn.no sin adferd overfor sine kunder har i mange år vært preget av at de dikterer markedet og utnytter sin tilnærmede monopolsituasjon, fortsetter han.

- Når en aktør med klart dominerende stilling skal operere i markedet, må de være ekstra varsomme slik at de ikke utnytter denne posisjonen utilbørlig, uten å trenge å ta hensyn til sine kunder og forbrukerne.

- Det er dette NBF mener at Finn.no gjør og ber derfor om at Konkurransetilsynet gjør en totalvurdering av deres adferd, sier Nilsen.

- 50 millioner mer
- Prisøkningene på over 60 % for bilforhandlerne for annonsering på Finn.no fra 1. januar vil selvfølgelig havne hos forbrukerne som skal kjøpe bil som andre kostnadsøkninger. Det vil i praksis koste norske bilkjøpere opp mot 50 millioner mer neste år å bytte bil.

- I tillegg til hvordan Finn.no bruker sin markedsmakt overfor sine kunder og markedet, kontrollerer de i praksis også bil-, pris- og kundedata i hele verdikjeden. Denne kunnskapen benyttes så til å styrke deres posisjon ytterligere, mener NBF-sjefen.

- Vi stiller også spørsmål ved måten de stenger ute andre aktører fra markedet på gjennom å legge ulike begrensninger i sine annonseregler.

- I et velbalansert marked kunne dette sikkert vært greit, men det må sees i sammenheng med den dominerende posisjonen som Finn.no har, og deres samlede adferd overfor markedet og sine kunder, sier Stig Morten Nilsen.

- Ikke reell konkurranse
Han viser også til at Nettbil.no er en del av Schibsted.

- Nettbil.no er også nå fullstendig integrert i Finn.no, og disse to til sammen gjør at norske bileiere i praksis kun har to valg når de skal selge sin bil, sier Nilsen.

- Begge alternativene er kontrollert av Schibsted. Det medfører at de kan styre prisene for disse tjenestene og bidrar bare til at det ikke finnes reell konkurranse.

Ifølge Stig Morten Nilsen ber NBF derfor om at Konkurransetilsynet foretar en totalvurdering om Finn.no «utilbørlig utnytter sin dominerende stilling», gjennom å:

  • Helt integrere Nettbil.no i Finn.no som de to eneste valgbare salgskanaler for norske kunder
  • Ikke tillate henvisninger i annonsene til portaler de selv definerer som "konkurrent"
  • Diktere vilkår og priser i markedet uten at kundene kan forhandle tilpassede avtaler
  • Øke prisene med 63 % ovenfor bilforhandlerne uten å endre innholdet i tjenesten
  • Konkurranseloven §14 åpner også for at Konkurransetilsynet kan gripe inn mot vilkår, avtaler og handlinger som begrenser eller er egnet til å begrense konkurransen i strid med lovens formål.

Finn.no: - Likt for alle
Tross gjentatte forsøk har ikke BilNytt.no kommet i kontakt med Finn.no eller Schibsted i ettermiddag.

I oktober spurte BilNytt.no produktdirektør i Schibsted Nordic Marketplaces, Jens Hauglum, om bakgrunnen for endringene i Finn.no-prisene:

- Den største endringen er at prismodellen nå vil bli helt lik for alle aktører i bransjen, sa Hauglum til BilNytt.no da.

- Det er en rettferdig og transparent prismodell, la han til.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn