I forrige uke kom Torje Sulland, CEO i den Sulland-eide Voyah-importøren Electric Way, hjem fra besøk hos Dongfeng i Wuhan i Kina.
Den statseide giganten Dongfeng står bak Voyah og flere andre bilmerker.
- Vi er glad for at vi kan komme med tilbakemeldinger til fabrikken om hvilke tilpasninger som bør gjøres i forkant av introduksjon av nye biler til Europa, sier Torje Sulland til BilNytt.no.
Sulland forteller at typiske tilpasninger kan dreie seg om fargekombinasjoner som faller i smak hos europeiske bilkjøpere.
Tidligere har den norske importøren fått gjennom en «Black Line»-versjon av Voyah Free, uten krom i eksteriøret og med mer nøytrale fargekombinasjoner i interiøret.
Utvider spekteret
Torje Sulland forteller at Electric Way nå skal ta inn flere bilmerker fra Dongfeng, som er blant de tre bilgigantene i Kina.
- Prissjiktet blir fra 200.000 kroner til oppunder to millioner kroner, sier Sulland.
BilNytt.no har i en lengre periode vært kjent med at merkene M-Hero og Dongfeng har stått på programmet når Sulland har snakket med potensielle forhandlere:
- Vi har av ulike årsaker ventet med å introdusere nye modeller i det norske markedet det siste året, men nå kommer vi med flere spennende nyheter, sier Sulland.
- Ser vi ett år fram i tid, vil vi ha et bredt spekter av biler innenfor mainstream, premium og luxury, fortsetter han.
Liten elbil klar i år
I den rimelige enden av skalaen finner vi Dongfeng Box, som får salgsstart i Norge til sommeren.
- Vi snakker om et segment og prisrange som vil passe dagens marked svært godt, sier Sulland om Dongfeng Box.
- Vi håper å bli veldig synlige i det norske markedet allerede mot slutten av 2024, legger han til.
Dongfeng Box lanseres i Norge i løpet av våren. BilNytt.no erfarer at bilen vil selges under navnet Nammi i markeder utenfor Europa.
Kinesisk kriger: - Ikke for alle
I den helt andre enden av skalaen, med priser opp mot to millioner kroner, finner vi det nye «offroad-monsteret» fra Dongfeng; M-Hero I.
- M-Hero I får et lite volum i et eksklusivt segment. Det sier seg selv at vi ikke skal selge ekstremt mange av dem. Den er ikke for hvermansen, sier Sulland.
Alle detaljene for den europeiske versjonen av M-Hero I er ennå ikke helt klare, men bilen er en femseters elektrisk SUV med firehjulsdrift.
- Vi våger å kalle det årets tøffeste bilnyhet, sier Sulland.
Dongfeng M-Hero I er et beist av en offroader inspirert av militærkjøretøy. M'en står for «Mengshi» som betyr kriger på kinesisk.
Nylig ble M-Hero I observert i Norge. TV 2 Broom publiserte mandag bilder fra en leser som hadde truffet den kinesiske delegasjonen i Stange i Innlandet.
Bilen har fire motorer med en samlet effekt tilsvarende 1.088 hestekrefter.
- Vi snakker om en skikkelig kraftkar. Dette er en bil som er state-of-the-art etter 2024-standard, sier Sulland.
- Vi har veldig god tro på at den vil appelere til en kjøpegruppe som liker tøffe og luksuriøse biler. Du synes ganske greit i både gate og terreng når du kommer i en M-Hero I.
M-Hero I skal etter planen være klar for prøvekjøring i Norge før sommerferien og leveres fra månedsskiftet august/september.
M-Hero I er fem meter lang, mer enn to meter bred og veier over tre tonn. Rekkevidden er oppgitt til 505 kilometer etter kinesiske målestandarder (i praksis antakelig rundt 40 mil).
Søker flere forhandlere
I november avslørte Torje Sulland at Voyah går bort fra agentmodell og over til tradisjonell forhandlermodell.
Importøren er på jakt etter flere forhandlere i flere områder; Bergen, Stavanger, Kristiansand, Haugesund, Ålesund, Bodø, Tromsø, Bærum/Oslo Vest, Romerike og Follo.
- Mange potensielle kunder lar seg stoppe av mangel på lokal tilknytning. Vi har nå fokus på å komme i gang i Bergen, Stavanger og i Stor-Oslo, sier Sulland.
- Vi er i dialog med flere sterke aktører, men vi skynder oss litt langsomt i dagens marked, sier han.
Det vil inngås separate kontrakter med forhandlerne for Voyah, Dongfeng og M-Hero.
Også Voyah utvider porteføljen
Også Voyah kommer med flere modeller i Norge, i første rekke MPVen Voyah Dream.
Så langt er det kun SUVen Voyah Free som har vært solgt i Norge.
Voyah Dream hadde offisiell salgsstart i begynnelsen av februar under eCarExpo-messen på Lillestrøm.
Da ble det klart at Dream kan leveres både som toseters varebil på grønne skilt og som syvseter i Norge.
En norsk introduskjon av sedanen Voyah Passion er utsatt til 2025.
- Voyah Dream med to seter er drømmebilen for håndverkere som liker det lille ekstra, sier Torje Sulland. Han viser frem eksempel på varebil-innredning med skuffer i en Dream.
Salget av Voyah Dream har startet i Norge, men foreløpig er det ikke registrert noen biler.
Voyah Passion ble vist under Shanghai-utstillingen i fjor. Bilen er allerede lansert i Kina og skal komme til Europa.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn