Nesten 2 milliarder kroner skal Arvid Sulland fra Kapp i Østre Toten være god for, ifølge Kapital.

At veksten i Sulland-konsernet har vært eksponentiell de siste årene, er ingen overdrivelse:

Milliardomsetning ble første gang oppnådd i 2007, mens i fjor endte omsetningen på hele 8,9 milliarder kroner.

«Arvid er jo den beste av oss i bransjen», sier Mobile-eier Ole Grangaard.

«Det er imponerende hva han har fått til», mener Bilia Norge-sjef Frode Hebnes.

«... men har dere snakket med Arvid, da?» er et typisk utsagn fra Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby når BilNytt.no stiller ham spørsmål om markedet.

Dagens 80-åring slutter ikke å imponere bransjekolleger.

Selv ønsker Arvid Sulland å prate om dagens og framtidens bilbransje framfor å berette sin egen historie.

Nå har BilNytt.no fått jubilanten med på å gjøre et unntak.

Det var en gang...
1. mai 1984 startet forretningseventyret. Den da 40-årige firebarnsfaren og salgssjefen hos Opel-forhandleren Topp Auto på Gjøvik tok sats. For rundt 2 millioner kroner overtok Arvid Sulland den økonomisk skakkjørte Mazda-forretningen Rimes Auto på Gjøvik.

- Jeg kom til banken med to brune øyne og en tom pengepung. Huset jeg hadde bygd i 1970 for 122.000 kroner, ble satt i pant. I tillegg var jeg heldig med at banken hadde tillit til meg som person, sier Arvid Sulland i samtale med BilNytt.no.

Sulland-konsernet består i dag av 38 forhandlere i 22 forskjellige byer fra Fredrikstad i sør til Alta i nord. Hovedkontoret er på Hamar, noen smuttkast over Mjøsa fra hjemmet på Kapp.

Slik startet det. Faksimile fra Oppland Arbeiderblad 26. april 1984.

Tilfeldig tilbud
Lars Rimes bilbutikk i Hadelandsveien 1 på Kirkeby ble til Sulland Bil AS. Etter 16 år som selger og etter hvert salgssjef hos Opel-forhandleren Topp Auto, la Arvid Sulland omsider ut på sin egen saga.

Egentlig var det en karriere i Forsvaret som lokket mest i starten av voksenlivet: Fenrik Sulland jobbet som instruktør ved kavaleriets befalsskole i Trandum leir da valget sto mellom videreutdannelse ved Krigsskolen og et litt tilfeldig tilbud om å starte som bilselger.

Valget handlet ikke om genuin interesse for bil. Tvert imot. Tanken på et arbeidsliv i Forsvarets beordringssystem og stadig på flyttefot lokket ikke nok.

- Bil var ikke mer i mitt hjerte enn hos de fleste andre. Jeg kjøpte min første bil som 18-åring. Ikke på grunn av bilinteressen, men heller fordi jeg hadde behov for transport. Jeg har fortsatt ikke genuin interesse for bil, slår østertotningen fast.

Fortsatt tviholder sambygdingen til rockabillybandet Vazelina Bilopphøggers på fossilbil til egen bruk.

35.000 kilometer tilbakelegger Sulland årlig i bilen til og fra jobb og rundt om til egne forhandlere over det ganske land.

Rett sted og tid
Sulland snudde raskt røde tall til svarte med Mazda på Gjøvik. De kommende årene blomstret bilmarkedet, og inntjeningen var svært god.

Men så bråstoppet bilsalget i Norge. Fra 1989 til 1993 ble det i gjennomsnitt solgt færre enn 60.000 nybiler i året.

Mens andre forhandlere investerte over evne i gode tider – skulle det vise seg – holdt Arvid Sulland opptjent egenkapital tett til brystet.

- Jeg har alltid vært skrudd sammen slik at jeg ikke har brukt mer enn jeg har tjent. Et prinsipp har vært at en helst ikke skal bruke mer enn halvparten av det man har. Business handler gjerne om å være på rett sted til rett tid.

På rad og rekke gikk bilforhandlere konkurs. Blant dem var Toyota Gjøvik, som hadde bygd og flyttet inn i nytt, flott anlegg bare et par år tidligere.

I 1990 fikk Sulland en telefon fra Toyota-sjef Per Baumann i F.E. Dahl og co. med forespørsel om å overta Toyota på Gjøvik. På den tiden var det uhørt å blande agenturer, og Sulland hadde allerede Mazda.

- Det måtte en betydelig runde til med Mazda-importør Kolberg Motors for å få aksepten jeg trengte. Etter å ha drevet Mazda-butikken i seks år, var det med Toyota på Gjøvik at veksten virkelig startet, slår Arvid Sulland fast.

Det begynte med Mazda, før Toyota kom inn og ble bærebjelken i Sulland-konsernet. I dag representerer Sulland 12 bilmerker. 

Flere merker
Året etter gikk det samme vei med Toyota på Hamar.

- På den tiden var det forholdsvis enkelt å ta over en virksomhet i konkurs i den forstand at inngangsbilletten var lav. Jeg kom til de to Toyota-virksomhetene på en forholdsvis rimelig måte. Toyota har vært bærebjelken vår fram til dags dato.

I OL-året 1994 grep østertotningen muligheten til å få enda et bilmerke «i stallen». BMW var den gang et lite merke i Norge. Utsalget på Hamar ble ikke rent ned av kunder, men Arvid Sulland så potensial i spåkulen.

I 2001 kjøpte han opp Midtstranda Bil på Hamar, og dermed trådte Sulland inn i Fords verden. Fire år senere kom en forespørsel fra en Volkswagen-forhandler som slet i Mo i Rana, og deretter overtok selskapet flere Møller Bil-forhandlere i Nord-Norge.

I dag selger Sulland-konsernet 12 forskjellige bilmerker.

- Ofte blir jeg spurt hvilket merke jeg sverger til. Svaret er det merket vi tjener mest penger på.

Arvid Sulland i 2008. Da hadde han passert en milliard kroner i omsetning for første gang.

Holder ord
Arvid Sulland har lyktes med det meste av forretninger. Hovedårsaken til det mener han selv er av det grunnleggende enkle slaget:

- Alltid har jeg gjort hva jeg har sagt og holdt det jeg har lovet. Det gjelder på alle plan. Vi skal ikke krangle med kunder, men heller løse problemet. Og har vi gjort oss bort, må vi ta konsekvensen av det.

- Er sulten din like stor ennå?

- Sult kan være så mangt. Jeg lever bra, spiser meg mett hver dag, sover greit i en god seng og har ingen kjempedyre vaner. Sulten går mer på å ha lyst til å skape og utvikle. Det er min motor, hevder 80-åringen som fortsatt bor i en til dels beskjeden bolig på Rustad ved Kapp.

- Driver man business, er det overordnede målet selvsagt å tjene penger. Enten blir man større, eller så blir man mindre. Og blir en mindre, blir man borte.

Sulland mener selv han ikke har tatt mye risiko – annet enn kalkulert sådan – opp gjennom årene.

- Egentlig hater jeg å ta risiko, men litt risiko kommer man ikke utenom.

- Selv ikke oppkjøp i nedgangstider av forretninger langs E6 omtrent hele Norge på langs?

- Det gjelder å finne bunnen i markedet. Billigste inngangsbillett får man når markedet er nede. Har en da evner til å se inn i glasskula og treffe med spådommer framover, er det beste måte å få til business på.

- De beste har flaks støtt, men jeg synes ikke at jeg alltid har hatt bare flaks. Stort sett har jeg brukt den tiden jeg har til rådighet og vel så det på å drive forretninger, tilegne meg kunnskap innenfor bransjen og følge med på markedsutviklingen.

Torje Sulland, Svein Arild Johnsgård, Arvid Sulland og Øyvind Sulland på bilutstillingen i Shanghai tidligere i år.

Is i magen
- Flere i bilbransjen lurer på hvor lenge du vil satse på Voyah uten bunnlinje?

- Å starte som importør er en litt annen øvelse enn å drive forhandler. Det er litt mer risikopreget. I 2022 ble det produsert 75 millioner biler i verden. Kineserne sto for 30 millioner av disse. Det tas nå inn langt flere merker enn det er marked og grunnlag for. Vi får se om vi er blant dem som overlever. Voyah-reisen har vært ganske tøff hittil. Men vi er solide og har rygg til å tåle litt dårlige tider også.

- Hvor mye is i magen må du ha med Voyah?

- Is i magen må vi definitivt ha. Hadde vi et halvt år tidligere fått de bilene vi bestilte, ville vi ikke hatt én bil igjen på lager. Nå har vi i stedet litt for mange på lager. Motivasjonen er å selge ut det vi har, så vente på nye modeller som er mer tilpasset markedet framover. Uansett er modeller over 600.000 kroner veldig vanskelig å selge nå. Og slik vil det fortsette en tid framover.

Arvid Sulland gjør alt annet enn å ta en pause...

Har ofret mye
De fleste kvelder og helger er gått med til jobb. I tillegg var Arvid Sulland i en årrekke sterkt engasjert i idrettsorganisasjoner – deriblant som styremedlem både i Norges Idrettsforbund og Norges Skiforbund.

- Har du følt på at jobben tok vel mye av tiden da barna var unge?

- Jeg har vært villig til å ofre mye. Ingenting kommer av seg selv. Overfor barna mine kunne jeg ha tatt en del andre valg. Et så sterkt engasjement innenfor business krever mye tid. På den måten kan jeg se at prioriteringene kunne vært litt annerledes.

- Men nå oppfordrer jeg iallfall dem til å ta vare på mest mulig av tiden med sine barn, svarer firebarnsfaren.

- Hvor lenge tenker du å fortsette like aktivt i jobben?

- Det spørsmålet får jeg ofte, og svaret er at jeg ikke vil være særlig dårligere enn Olav Thon. Alle bør være imponert over hva han har fått til. Men man vet aldri. Jeg driver på så lenge hodet er fornuftig. Så håper jeg at noen rundt meg sier ifra hvis det skulle fungere dårlig etter hvert.

- Hvem overtar din rolle når den tid kommer?

- Det har jeg ikke svar på nå. Å ta slike beslutninger er utfordrende, men jeg har åpen dialog med mine to sønner. Det er ingen enkel øvelse å styre en stor virksomhet med 1.200 ansatte, nær 40 bilforhandlere og store eiendomsmasser. Det er et mangehodig troll, egentlig.

Sønnene Øyvind (57) og Torje Aleksander (45) er daglige ledere i henholdsvis Sulland Gruppen og Voyah-importør Electric Way. Døtrene Unn-Beathe (55) og Therese (53) er ikke involvert direkte i bilkonsernet.

- Jeg sier til barna mine at de må beslutte hvorvidt de vil bruke like mye tid som jeg har gjort på jobben. Uansett hvor dyktige ledere man har, må en være ajour selv. Den dagen man ikke holder tritt med utviklingen, er man tatt, avslutter Arvid Sulland.

Visekonsernsjef Svein Arild Johnsgård (t.v) og Arvid Sulland har jobbet tett siden 1991. Her fra 2010.

Sønnene Torje Sulland (f.v), Øyvind Sulland og far Arvid Sulland har ulike oppgaver i konsernet. Yngstesønnen Torje er leder av Voyah-importøren og har ledet Sulland Eiendom i mange år. Eldstemann Øyvind er daglig leder i driftsselskapet Sulland Gruppen.

Flere utenfor Sulland-konsernet fikk først øynene opp for Arvid Sulland på begynnelsen av 2000-tallet. I 2010 gjorde han seg for alvor bemerket med et foredrag på BruktBil10.

«Det du trur på, det får du tæll», sa Arvid Sulland i 2018.

Autoplan, inntil nylig ledet av Tormod Kvam (t.v), er et av de store eventyrene i Sulland-konsernet.

Arvid Sulland har kjøpt bilforhandlere på både store og små steder. Han har kjøpt forhandlere av Laila Killi i to omganger, både i 2010 på Lillehammer og i 2015 på Otta. Her i 2022 da han også kjøpte eiendommen. Foto: Einar Almehagen

Allerede på NBFs årskonferanse i 2019 sa Arvid Sulland at fossile bruktbiler kom til å bli svært ettertraktet.

Arvid Sulland har ingen planer om å gi seg. 

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn