I juli var BilNytt.no først ute med å melde om den voldsomme økningen i refundert engangsavgift fra Skatteetaten ved eksport av bruktbiler.
I begynnelsen av august meldte BilNytt.no at det etter syv måneder var utbetalt 684,6 millioner kroner i refundert engangsavgift ved eksport av bruktbiler.
- Beløpet kommer til å endre seg, ettersom det er søknader som ikke er ferdig behandlet, sa Skatteetatens seniorrådgiver Stig Flesland da.
Han bekreftet da at Skatteetaten i august behandlet søknader mottatt i begynnelsen av juni 2023.
Nå: 10.000 biler og én milliard kroner
Nå har BilNytt.no fått tilgang til oppdaterte refusjonsbeløp fra Skatteetaten:
Per 1. oktober er det refundert hele 1.004.749.070 kroner ved eksport av bruktbiler.
Totalt er det gitt refusjon av engangsavgiften for 10.550 brukteksporterte kjøretøy fra Norge.
Det er verdt å merke seg at dette er tall på behandlede saker ved utgangen av september.
- Skatteetaten har per nå saksbehandlingstid på seks uker fra søknaden om refusjon blir sendt til den er ferdig behandlet, sier Stig Flesland.
På bare to måneder har beløpet økt med 320 millioner kroner. Det vil si at eksporten i sommer har økt sammenlignet med første halvår.
Ferske tall for bruktbileksport, pr. 30. september 2023:
Kilde: Skatteetaten/BilNytt.no
Tilbake i 2020 refunderte Skatteetaten under 100 millioner avgiftskroner.
Per 30. september i år er det utbetalt 1,004 milliarder for biler eksportert til og med midten av august.
Det er krevende å gi et treffsikkert estimat på hvor mye eksporten vil lande på ved slutten av året (den oransje søylen):
KOMMENTAR: Bruktbileksporten: - Derfor blir det et dramatisk skifte i annerledeslandet Norge
Møller har satt bruktbileksport i system
BilNytt.no har tidligere skrevet at Volkswagen, Skoda, Ford og Audi er bilmerkene som topper eksport-listene.
I september avslørte BilNytt.no at Møller-konsernet har satt eksporter bruktbiler i system, men uten at de ville tallfeste omfanget.
- Det å bruke de etablerte ordninger for import og eksport av biler er noe vi selvsagt ønsker å benytte oss av hvis det er etterspørsel, sa Gurli Høeg Ulverud i Møller Mobility Group til BilNytt.no.
Hun bekreftet at de benytter kompetanse sentralt i konsernet til å gjøre jobben:
- Det er et strengt og nokså komplekst regelverk knyttet til blant annet fortolling. Vi ønsker derfor å benytte kompetanse sentralt for å sikre at vi gjør dette i henhold til lovverket.
Møller Bil får refusjon ved eksport av bruktbiler, selv om de eksporterer bilene til seg selv i Baltikum:
- Gjennom at disse i hovedsak eksporteres til våre kolleger i Moller Auto i Baltikum, beholder vi omsetning og fortjeneste i konsernet, selv om det ikke blir værende i Møller Bil i Norge, sa Gurli Høeg Ulverud.
Komplekst
Det er kun biler registrert senere enn 26. juni 2014 som får refundert avgiftsbeløpet ved eksport.
Det er i all hovedsak bensin- og dieselbiler som eksporteres ettersom det ikke er innbetalt engangsavgift på elbiler registrert før 1. januar 2023.
Det er få ladbare hybrider som eksporteres da engangsavgiften for disse bilene har vært lavt.
Heller ikke refusjonsbeløp på under 7.500 kroner er med i tallene.
For en måned siden advarte Tore Rylander i Norges Bilbransjeforbund om at eksport av bruktbiler er risikosport.
Han viste blant annet til at reglene er kompliserte og at det gjennomføres tilsyn og kontroller.
RSA-sjef Frank Dunvold har sagt at han heller ønsker at skattepengene skal gå til sykehjem enn til å refundere engangsavgift ved eksport av fossilbiler.
Denne uken var en Ford Focus blant bilene som ble eksportert fra Norge.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn