Etter en noe trang fødsel er den amerikanske elbilprodusenten Fisker i god gang med å levere biler i Norge.
Men det foregår ikke på den måten mange hadde trodd.
Da BilNytt.no traff Fisker-toppsjef Henrik Fisker i fjor, var målet å utlevere 2.000 Fisker Ocean i Norge i løpet av 2023.
Det ser ut til å bli langt unna virkeligheten, til tross for at Fisker nå jobber hardt med å registrere så mange biler som mulig før utløpet av tredje kvartal.
- Skyhøye ambisjoner
BilNytt.no er kjent med at det er omkring 390 kundekontrakter på Fisker Ocean One – lanseringsmodellen – i Norge.
- Dere har vel nedjustert målene i dagens tøffe marked i Norge?
- Nei, vi har ikke nedjustert våre mål. Oppstarten har bare vært litt forsinket. Vi har skyhøye ambisjoner, svarer Joar Tenfjord til BilNytt.no.
Han er Country Manager Scandinavia for Fisker Inc.
- Men vi følger jo med på markedet, legger han til.
De første bilene ble registrert i august.
Til og med onsdag 27. september var det registrert 199 nye Fisker Ocean i Norge ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Rundt 100 nye Fisker Ocean står klare til utlevering fra Norsk Biltransports anlegg i Lier, like ved bilhavna i Drammen.
Utlevering i havna
For å få en mest mulig effektiv prosess, bruker Fisker nå Norsk Biltransport (NBT) sitt nye anlegg i Lier til registrering, klargjøring og kundeutlevering av biler.
Dermed slipper Fisker å frakte biler til utlevering i Vestby, der produsentens første lokasjon for salg, prøvekjøring og verksted er etablert.
- Vi vil gjerne levere ut så mye som mulig innen kvartalsslutt, og finner at dette er en god måte å kutte i logistikken på, sier Joar Tenfjord til BilNytt.no.
- Det er et 70-talls biler som skal ut nå, sier Tenfjord, som selv er med på å levere ut biler til kundene i Lier.
Fisker har en landsdekkende avtale om transport med NBT. I tillegg bekrefter Tenfjord at Fisker har en avtale med Gire om henting og levering av biler.
Senest i går ble det levert en ny Fisker til en kunde i Narvik.
Fisker er nå helt i sluttfasen på å signere et showroom i Oslo:
- Slik det ser ut nå blir det på et hjørne mellom Vika og Solli Plass, forteller Tenfjord til BilNytt.no.
Stabler med EH-skilt ligger klare til montering i Fiskers utleveringstelt.
De siste dagene har kunder plukket opp sin nye Fisker Ocean fra den store grusplassen hos NBT i Lier.
Mobil servce
Fisker har tidligere kommunisert at det er Mekonomen-konsernet som skal håndtere servicemarkedet for Fisker, inkludert delelogistikk og garantiarbeid.
Fisker vil imidlertid etablere såkalte C+-sentre i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Tromsø.
Det vil si at Fisker skal utføre både salg og service i egen regi i de store byene.
- I tillegg skal vi tilby mobile servicetjenester, sier Tenfjord.
Foreløpig er det eneste C+-senteret i Norge etablert i Vestby.
Selv om Fisker nå bygger opp et eget servicenettverk i de store byene, betyr ikke det at avtalen med Mekonomen-konsernet er lagt vekk, ifølge Tenfjord:
- Vi skal ha et landsdekkende servicenettverk, og flere verksteder skal læres opp til å håndtere Fisker i Norge, sier han til BilNytt.no.
Etter det BilNytt.no erfarer er foreløpig ingen Mekonomen- eller Meca-verksteder sertifisert for Fisker.
Når det gjelder bilskade får vi opplyst at Fisker i dag har avtaler med Werksta i Drammen og AutoIn i Oslo, og at de kommer til å jobbe med flere ulike partnere i hele Norge. Dette for «å sikre den best mulige service til kundene i tilfelle skade på bilen».
- Over-the-air-oppdateringer vil gjøre bilene enda mer komplette i tiden fremover, sier Fisker-sjef Joar Tenfjord.
Skal ansette
Fisker er i gang med å rekruttere flere medarbeidere i både Oslo og Bergen.
I Bergen søker bilprodusenten en Store Manager, mens i Oslo skal det blant annet ansettes Service Manager, Workshop Technician og Service Advisor.
Renate Viring, som tidligere ledet Nio House Oslo, er leder for Fiskers anlegg i Vestby.
Fisker har hentet en rekke personer med erfaring fra norsk bilbransje, blant annet fra Tesla, Møller Bil og Birger N. Haug. Andre ferske Fisker-ansatte har ikke har jobbet i bilbransjen før.
Jens Christian Guthe hentet i går sin nye Fisker Ocean One hos NBT i Lier. Dette er hans syvende elbil. Guthe er styremedlem i Elbilforeningens lokallag i Oslo og Akerhus.
- Jeg er elbilnerd. Jeg var blant de første som kjøpte både Tesla og Xpeng, og er nok ikke helt representativ for den trygghetssøkende bilkunden, forteller Jens Christian Guthe.
Les også: Oppstartstrøbbel for Fisker: Kunden leverte tilbake bilen
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn