I dag arrangeres DNB Mobility med fokus på politikk, kundeadferd og teknologi.

Tidligere i dag presenterte seniorøkonom Knut A. Magnussen DNBs bilprognose på 110.000 nye biler i 2024.

Mens del 1 av programmet hadde fokus på hva som skjer i verden, er del 2 viet til hva som påvirker bilbransjen.

Se konferanseprogrammet nederst i artikkelen.

Software
Audun Wickstrand Iversen holdt et innlegg om disruptive muligheter. Der han kom særlig inn på såkalte S-kurver.

Ivesren er porteføljeforvalter i DNB Asset Management. 

Hver dag leter han etter investeringsmuligheter som følger av endringer i teknologi, reguleringer og forbrukeradferd.

Tesla har ifølge ham nå fire S-kurver med ekspontiell vekst.

- Jeg prøver å oppsummere en liten wake up call overfor den tradisjonelle bilindustrien, sier Iversen til BilNytt.no. 

Plansjen viser marginene til flere bilprodusenter, med Tesla på topp og Nio på bunn.

Han skisserer opp et utgangspunkt:

- Bilindustrien har vært utrolig konservativ. Disrupsjonen har kommet fra andre aktører, først Tesla og deretter de kinesiske bilprodusentene. 

- En ting er at de lager elbil, men den store endringen er at de har laget elbilen samtidig med at de har laget et slags digitalt skall. 

- Forskjellen mellom selve elbilene fra nye og tradisjonelle produsenter er ikke så stor, bortsett fra kanskje litt på produksjonsteknologi. 

- Den store forskjellen er at Tesla og nye kinesiske produsenter har arbeidet «omvendt» av den etablerte industrien, sier han og forklarer:

- I stedet for å outsorce, har de «in-sourcet» og etablert en vertikal produksjon. På den måten har de fått kontroll på kostnader og design på delene sine. 

Han mener at det særlig er på software man ser de store skillelinjene mellom produsentene:

- De nye produsentene er software-produsenter som også lager hardware, altså selve bilen. De store, tradisjonelle aktørene i bilindustrien lager først og fremst hardware og har ikke vært gode på software.

- Det er en vanskelig omstilling. Bare se på Volkswagen som har brukt milliarder på store software-satsinger, men uten å komme skikkelig frempå.

- Verden er ikke lineær – den er eksponentiell, sier Audun Wickstrand Iversen til BilNytt.no.

Selvkjøring
Audun Wickstrand Iversen tegner opp flere premisser:

- En av kjerneverdiene til bilprodusentene har lenge vært sikkerhet, og er det fortsatt. Produsentene flinke til å tenke sikkerhet og trygge biler. 

- Man kan se på selvkjøring en forlengelse av denne trenden, og for å få til selvkjøring trenger man software-kompetanse, understreker han. 

- Den neste store disruptøren blir den som har utviklet en software som knekker «selvkjøringskoden». Den som kommer dit at de kan lage selvkjørende biler og oppskalere produksjonen, kan tjene penger på å selge lisenser.

Det er liten tvil om at han mener Tesla er blant de som ligger best an.

- Når kommer dette?

- Konturene av dette begynner å bli tydeligere, men det kommer nok neppe til å skje før påske – for å si det sånn, svarer han til BilNytt.no. 

- Hvis man godtar disse premissene, at det blir flere elbiler med høy grad av selvkjøring, da får det store konsekvenser for servicemarkedet, verksteder og forsikring for å nevne noe. 

- Jeg mener at dette er en utvikling som har gått sakte lenge, før det plutselig begynner å gå fort – «sakte, sakte, plutselig fort».

- Vi har nok forlatt den første «sakte» allerede, og nå er vi nok på «sakte plutselig».

- Og når vi er på «fort», da har du egentlig disruptert en hel bransje, helt fra produksjon til salg av tjenester og så videre. 

- Det blir «cash from the dash»?

- Ja, verdiskapningen flyttes fra forhandler og verksted, og ut i skyen, svarer Iversen.

- Folk har en tendens til å tenke lineært, men de fleste trender utvikler seg eksponentielt. Det har vært tilfellet for blant annet farge-TV, smart-telefon og elbil.

Prispress
Porteføljeforvalteren i DNB kaster et kort blikk bakover, før han ser fremover igjen: 

- Da Henry Ford sveivet i gang samlebåndet, hadde han én klar strategi: Å produsere en bil som var så billig at arbeiderne kunne kjøpe den. Ford ville altså ha volum fra start. 

- Elon Musk har både lest mye om Ford og sett på hvordan koreanske og japanske bilprodusenter kom inn i Europa og USA. 

- Men Tesla valgte en omvendt strategi: De begynte med en dyr bil, og har siden jobbet seg nedover i markedet. 

Tesla og Elon Musk presenterte del tre av sin masterplan i mars i år. Masterplanen viser en vanvittig vekst.

- Mange forventer at Tesla kommer til å presse pris helt til marginen er null. Grunnen til det, er troen på at de kan realisere selvkjøring. Da kan de selge software og data og tjene penger på det, samt andre tjenester til kundene. 

- Tesla er gode på OTA, og kundene opplever jo allerede i dag at bilene oppdateres over natta. Hvorfor kan de ikke bli selvkjørende over natta? Bilene har jo all nødvendig hardware med sensorer og kameraer.

- Mange vil kjøpe den pakka – og hva gjør en tradisjonell bilprodusent da?

- Det finnes ingen tvil i Elon Musk sine masterplaner om at Tesla kommer til å kutte pris! Det er flere som burde lest disse masterplanene.

Leke med tanken
- Det er greit å tenke litt på disse tingene, særlig for dem som legger langtidsplaner i bilbransjen. 

- Jeg kaller det en wake up call, men jeg tror mange har hørt tilsvarende budskap tidligere. Jeg er ikke den første, sier Iversen.

- Men vi er inne i en kraftig brytning. Bare i forrige uke kom nyheter om at GM og Ford trekker seg litt tilbake på elbiler. Rentene går opp og bilsalget går ned. 

- Det er mye man kan diskutere, men jeg har tatt på de lange brillene og leker litt med tanken på hva som kan skje. Hvis det skjer – er vi da klare?

Ikke bilbransjen, men alt rundt den
Kjerstin Braathen, konsernsjef i DNB, åpnet årets konferanse sammen med dvisjonsdirektør i DNB Finans, Stefan Davidsson.

- Vi ønsker i år igjen å invitere til en sosial møteplass for bil- og mobilitetsbransjen. Håpet er at deltakerne skal få ny innsikt, sa Davidsson.

DNB-sjef Kjerstin Braathen og Stefan Davidsson tok seg tid til å snakke med aktører fra blant andre Cognia/Bil-Service, Tesla, Polestar og Autostrada i lunsjen.

Nils Petter Gill (midten) og Leif Madsberg kom rett fra Tokyo-utstillingen til DNB Mobility, der Paal Neri Roe (t.v) er vertskap.

Christian Hem fra Lotus, Egil Stenshagen og Autostrada-eier Gisle Valen deltok på dagens konferanse. 

Konsernsjef Kjerstin Braathen sa at bilbransjen er en fantastisk spennende industri med veldig stor dynamikk. 

- Vi i DNB, som partner for bilbransjen, er opptatt av å levere på innovasjon, sa Braathen.

Det er kanskje bakgrunnen for at DNB har kjøpt Imove og gått sammen med Casi om etableringen av selskapet Nordic Mobility Services, uten at Braathen spesifikt nevnte disse selskapene.

Braathen var opptatt av utviklingen i Kina:

- Kinserne har en fabelaktig evne til å skalere og innovere. De er fri for tradisjoner og innarbeidede handlingsmønster. Det er lenge siden Kina bestemte seg for å bli best og størst på elbil. 

- Norge har lenge vært fremst i verden, men nå skjer det noe nå i verden: Én av fem nye biler i verden er elektriske, sa DNB-sjef Kjerstin Braathen.

Braathen sa også at verden nå er inne i en annen tid med mer uro, også områder nærmere oss.  

Både Braathen og Davidsson var var klare på at nå er det alt rundt bilbransjen som er viktig, blant annet geopolitikk.

Derfor var Janne Haaland Matlary, professor i internasjonal politikk ved Universitetet i Oslo, for andre år på rad invitert for å gi innsikt.

- Veldig mye handler om maktbalansen rundt de to krigene i Ukraina og Mitdøsten. Med de allierte, Iran, Russland, Nord-Korea og Kina, kan situasjonen minne om en dårlig James Bond-film, sa Janne Haaland Matlary.

Matlary mener at Donald Trump kan vinne foran en svak Joe Biden, og at USA neste år i stor grad vil ha nok med sin egen innenriks valgkamp. 

Jacob Schram, som for øvrig er i styremedlem i Møller Mobility Group, vil holde det avsluttende foredraget. 

Han har lang erfaring fra toppledelse i store internasjonale virksomheter, og var blant annet Bjørn Kjos' etterfølger som Norwegian-sjef i en turbulent tid.

Slik ser programmet ut:

Del 1: Hva skjer i verden?

  • Åpning av DNB Mobility
    Stefan Davidsson og Kjerstin Braathen, DNB
  • Geopolitisk Konfrontasjon: Hva betyr det for internasjonal politikk og handel? 
    Janne Haaland Matlary
  • Bilprognosen
    Knut A. Magnussen
  • Gen Z & Youth Participation
    Jahkini Bisselink

Del 2: Hva påvirker bransjen?

  • DNB Disruptive Muligheter
    Audun Wickstrand Iversen
  • AI & Data Science explained, the what and the how
    Anders Fahlström & Fredrik Hollander
  • Formel 1s historie og teknologiske utvikling
    Atle Guldbrandsen og Dennis Hauger

Del 3: Essensen av Business

  • Essensen av business
    Jacob Schram
  • Oppsummering
    Paal Roe og Eline Mathilde Røstad-Norman, DNB Finans

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn