Thomas Schäfer kom i dag til Norge for å feire Harald A. Møllers 75-årsjubileum som privat importør av Volkswagen i Norge.

Schäfer er toppsjef for bilmerket Volkswagen i Volkswagen-gruppen hos produsenten i Tyskland.

Jubileet inntreffer i en periode der det er mer støy rundt merket og produsenten enn det har vært siden Dieselgate.

«Tyskland bekymrer seg for at Volkswagen er på vei til ingensteds. Volkswagen kan stå overfor sin største krise siden dieselskandalen i 2015», rapporterer Automotive News denne uken.

Mens Bloomberg kalte konsernets modeller som ble presentert i München for «oppvarmet restemat».

Volkswagens elbil-fiasko i Kina er blant årsakene til at Thomas Schäfer selv holdt en oppsiktsvekkende tordentale i juli:

Der annonserte han at fremtiden til bilmerket står på spill.

Store andeler av Volkswagen-konsernets bunnlinje stammer i dag fra det raskt krympende fossilbilsalget i Kina. 

«The roof is on fire!», sa Schäfer under møtet med sine rundt 2.000 ledere i sommer, der selskapets alvorlige situasjon ble diskutert.

Norge er et av markedene der ID-modellene selges i høye volum, og Volkswagen er et av få bilmerker som opplever fremgang her i landet i år.

Imidlertid har Volkswagen havnet langt bak Tesla på den norske personbilstatistikken, til tross for at Harald A. Møller gikk inn i året med stor ordrereserve.

Etter at ordrereserven nå i stor grad er utlevert, har Møller-konsernet startet det de kaller en jubileumskampanje med store prisavslag på biler det tidligere var lang ventetid på.

Dette er altså bakteppet for Volkswagens 75-årsfeiring i Norge. 

Med Jan Møller i bakgrunnen var budskapet fra Ulf Tore Hekneby klart under ettermiddagens tilstelning: Partnerskap!

Topptungt
Harald A. Møller inviterte i dag til en konferanse på Munch-museet i Oslo for å markere jubileet.

I tillegg til hedersgjesten Thomas Schäfer, var også Europa-sjefen for Volkswagen med i reisefølget.

Høyre-leder Erna Solberg – fersk valgkampvinner og tidligere statsminister – var politikeren importøren hadde invitert for å fortelle produsenten om «elbileventyret» man har oppnådd i Norge.

I salen satt både eiere, ledere og ansatte i Harald A. Møller og Møller Mobility Group, og eierne og lederne i importørens forhandlernettverk. 

Erna Solberg deltok i panelsamtale med Thomas Schäfer, Ulf Tore Hekneby og Zero-sjef Sigrun Gjerløw Aasland.

Også Per Helge Gumpen, styreleder i Norges Bilbransjeforbund og tradisjonsrik Volkswagen-forhandler, var oppe på podiet for å se tilbake på 75 års partnerskap med importør og produsent.

Under arrangementet var blikket rettet både mimrende bakover, så vel som inn i fremtiden. 

Det er imidlertid en fremtid som altså ikke er særlig lystig akkurat nå, verken for produsenten, for Harald A. Møller eller for norsk bilbransje.

Schäfer: - Norge er viktig
Thomas Schäfer la ikke skjul på at produsenten er inne i en krevende tid:

- Vi står i en perfekt storm med flere forskjellige utfordringer på én gang, sa han fra scenen. 

Schäfer sa at konkurransesituasjonen har blitt hardere, og at det ikke er rart at kinesiske produsenter nå prøver seg på det europeiske markedet.

Schäfer medga at Volkswagen har vært for store og for trege. 

- Men nå har vi startet et slankeprogram og vi skal opp i fart. Fremover skal Volkswagen vekke følelser og bli et «love-brand». Kundene skal elske sin Volkswagen, sa han.

Når det gjelder Volkswagens forhold til Harald A. Møller og Norge, var det også tydelig at det er sterke følelser i sving med hjertesymboler og lovord fra toppsjefen:

- Norge er ikke et hvilket som helst marked for oss. Jobben som gjøres her er svært viktig, sa Schäfer. 

Volkswagen-sjef Thomas Schäfer viste til Harald A. Møllers jobb med å nå 2025-målet: - Norge har bevist at det er mulig. Vi mener at det er en modig og riktig beslutning, sa han.

Også Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby trakk frem at det er sterke bånd mellom fabrikken i Wolfsburg og importøren i Oslo. 

- Vi setter svært stor pris på den åpne og gode dialogen vi har med Volkswagen i Tyskland, sa Hekneby.

- I løpet av 75 år har vi vært gjennom flere teknologiskifter. Vi har valgt å arbeide for 2025-målet og ikke imot det. 

Han minnet om at Harald A. Møller har solgt 1,2 millioner Volkswagen i Norge. 

- Det er vi veldig stolte av, sa Hekneby.

- Bak Volkswagen-importøren har eierfamilien stått støtt med de rette verdiene. Det har vært en viktig suksess-faktor, sa Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby foran Thomas Schäfer.

Tre av eierne i Møller Mobility Group (Øyvind Schage Førde, Harald Møller og Morten Møller) så tilbake på den norske Volkswagen-historien. Både Gumpen og Dahles Auto ble applaudert – begge forhandlerne har vært med siden 1948.

Norge i en særklasse
Norske Harald A. Møller har på flere områder skilt seg sterkt ut fra Volkswagen i andre markeder:

Naturligvis når det gjelder elbilandel og elbilomfavnelse. Harald A. Møller har de siste årene helt kompromissløst omfavnet det politiske elbilmålet for 2025 når det gjelder personbil.

Hvordan denne strategien har tjent importørens resultater fremfor en pragmatisk linje, har ikke blitt tallfestet.

Harald A. Møller har også som en privat importør håndtert Dieselgate på en helt spesiell måte. Fortsatt er Norge et av de få landene i Europa der Volkswagen ikke er truffet av rettssaker i forbindelse med Dieselgate. Fremdeles – i år, faller det dommer i Europa.

Ved en åpenbart god krisehåndtering og historiefortelling har Møller-konsernet selv fått fortalt at de ble ført bak lyset av sin egen fabrikk, og de har «ryddet opp» for sine kunder.

- Jeg mener vi opplever en helt annen kultur hos Volkswagen i dag enn i 2015, sa Harald Møller.

Ved nyttår overtok Porsche-fabrikken majoriteten av den tidligere private Porsche-importøren i Norge, Autozentrum Sport. 

Om det er realistisk at Harald A. Møller kan feire 80 år som privat, norsk Volkswagen-importør – med alle endringene man står overfor – var i dag ikke et tema.

Produsenten er allerede inne i det norske markedet ved å eie 51 % av Volkswagen Møller Bilfinans. Finansieringsselskapet ledes av tidligere Audi-sjef Elin Sinervo (t.v.) og Rima Sabbagh, som begge var til stede i Munch-museet i dag.

Problemene tårner seg opp
Uroen i Volkswagen har vært åpenbar siden den tidligere Skoda-sjefen Thomas Schäfer ble Volkswagens (altså merkets, ikke konsernets) Chief Operating Officer i desember 2021.

Da tok Schäfer over etter Ralf Bradstätter som ble sendt til Kina i hui og hast for å prøve å rydde opp i merkets viktigste marked – som viste altfor tydelige tegn på tilbakegang.

Samtidig vedtok styret at Volkswagen-gruppens toppsjef, Herbert Diess, skulle overta styringen av konsernets software-divisjon, Cariad, og erstatte Markus Duesmann som også var COO for Audi.

Parallelt med dette begynte det å gå sterke rykter om at Diess skulle fjernes fra toppen. Da Diess måtte gå av som konsernsjef for Volkswagen-gruppen i fjor, ble han erstattet av Porsche-sjef Oliver Blume.

Selv om Porsche nå er børsnotert utenfor Volkswagen-gruppen, har Oliver Blume fortsatt i dobbeltrollen som Porsche-sjef og som konsernsjef for Volkswagen-gruppen.

Under bilutstillingen i München forrige uke viste Volkswagen frem konseptet ID GTI. Det er blant bilmodellene som skal vekke følelser hos Volkswagen-kundene igjen, ifølge Thomas Schäfer.

Les kommentaren: München: Konkurranse eller krig? Eller begynner man å snakke om fred?

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn