Hittil i år er det ifølge tall fra OFV registrert 347 nye Nio i Norge. Bilmerket har slitt med velfylte lager og har kjørt store tilbudskampanjer i flere omganger.
Nå ser det ut til at Nio kan øke volumene fremover:
Nå har Oslo Taxi valgt Nio Norge som førstevalg av leverandør til sine sjåfører. Avtalen ble signert 22. august og har allerede trådt i kraft.
Ingen utløpsdato
Bakgrunnen er krav fra byrådet i hovedstaden om at drosjer som kjører i Oslo, ikke kan ha utslipp fra forbrenningsmotor etter 1. november 2024.
- Dette er en kjempestor avtale for oss. Vi er stolte over anerkjennelsen et så stort selskap som Oslo Taxi gir oss, sier Marius Hayler.
Han er sjef for i Nio Norge og legger til:
- Vi er glade for at de har sett fordelene med å bytte til Nio. Denne avtalen, som kommer kort tid etter at Ruter har begynt å eksperimentere med vår teknologi, viser at Nio er en viktig del av fremtidens mobilitetsløsninger.
Avtalen har ingen utløpsdato og gjelder for alle skandinaviske selskaper som ligger under Oslo Taxi-paraplyen.
I Skandinavia har Oslo Taxi og dets datterselskaper en portefølje på 13 000 kjøretøy. Potensialet for Nio-avtalen er dermed stort.
Les også: Her er Nios plan: Fra fire til 24 batteribyttestasjoner
Batteribytte en fordel
Mye av bakgrunnen for at valget falt på nettopp Nio, skal være muligheten for å bytte batteri.
- Yrkessjåfører med en travel hverdag, vil nå få muligheten til å komme seg raskt ut på veien igjen, hevder key account manager Glenn Wallander i Nio Norge.
Wallander var sentral i forhandlingene som landet avtalen.
- En taxi tjener ikke penger når den står stille. Det er av stor verdi at sjåførene, som velger bil fra Nio, nå kan gå fra 0-100% batteri på kun fem minutter, mener Wallander.
Wallander forteller videre at avtalen gjelder alle Nio-modeller, men at det antakelig vil bli flest ES8 å se på veiene med Oslo Taxi-skilt.
Flere bilforhandlere og importører, inkludert Nio, har store bilvolumer stående på lager blant annet her i Røyken.
Les også: Nios femte og foreløpig siste showroom er åpnet i Norge
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: