Marcus Inberg grunnla i bruktbilforhandleren Marcusbil AS i 2008 og figurerer nå i reklamevideoer på Facebook og Instagram der «kunder, fans og andre» inviteres til å bli medeiere i selskapet via Folkeinvest.
Folkeinvest er en tjeneste der hvem som helst kan investere i unoterte selskaper, og selskapene tilføres dermed egenkapital.
BilNytt.no har stilt eier Marcus Inberg spørsmål om 2022-resultater og om kapitalinnhentingen. Han viser imidlertid til sin styreleder:
- Det er hyggelig at dere vil skrive om dette, men dere må snakke med min styreleder om Folkeinvest-prosjektet og om 2022-tallene. Det er han som holder i dette og som har god oversikt, svarer Marcus Inberg til BilNytt.no.
«Marcusbil AS åpner nå for at du kan bli medeier i det som har ambisjon om å bli Norges største bruktforhandler av elbiler. Snart vil vår kampanje på Folkeinvest åpne, hvor vi ønsker å invitere kunder, fans og andre til å bli med på reisen», heter det på Marcusbils nettsider.
Marcus Inberg var blant deltagerne i Lederakademiets første kull i 2021.
- God timing for vekst
Marcusbil planlegger å vokse med 20-30 % årlig frem tli 2026, både gjennom oppkjøp og organisk vekst.
De nye medeierne vil kunne være med på vekstreisen videre for bilforhandleren som har spesialisert seg på å selge brukte elbiler.
Marcusbil melder at de har mål om å selge 1.000 brukte Tesla i året, og at de så langt har solgt 2.000 Tesla.
«Elbilsalget i Norge er i verdenstoppen, hvor Tesla har hatt Norges mest solgte bil både i 2021 og 2022. Det skaper et stort annenhåndsmarked, hvor vi er godt posisjonert til å kapre dette», skriver Marcusbil på sine nettsider.
Det kan virke som risky business i 2023 der det er priskrig på nyere elbiler i både nybilmarkedet og bruktbilmarkedet.
Styreleder Abtin Rahmanian er ikke vond å be når BilNytt.no stiller spørsmål om 2022-tallene – og om kapitalinnhentingen.
- Hvorfor inviterer Marcusbil AS nå «kunder, fans og andre» til å investere i selskapet?
- Det er fordi vi mener tiden for å vokse er riktig nå. Vi mener at vi har bygd opp Marcusbil til et bra rigg som kan skaleres videre opp, svarer Abtin Rahmanian.
- Vi har etablert forhandlere i Asker og Bærum, Gardermoen, Arendal og er nå i gang i Vestnes mellom Molde og Ålesund.
Veksten skal skje gjennom både organisk vekst og oppkjøp, og pengene selskapet får inn gjennom emisjonen skal benyttes til oppkjøp av forhandlere. Ambisjonen er å bli landsdekkende.
- Målet er å kjøpe opp majoriteten i bruktbilforhandlere som typisk har 1-2 ansatte, sier Rahmanian.
I første omgang står etablering av nye avdelinger i Kristiansand, Trondheim, Bergen og Stavanger for tur i løpet av 2026.
- Hvorfor benytter dere Folkeinvest fremfor andre investorer – eller bankfinansiering for å vokse?
- Vi har ikke sett på det som så veldig attraktivt å ha med en etablert aktør i bilbransjen som medeier i Marcusbil, sier Rahmanian.
- Vi ser ikke helt gevinsten av å ha «gamle dinosaurer» fra bilbransjen med på eiersiden. Jeg mener at flere av de som bygde en kjede i bilbransjen for 20 år siden i stor grad er utdaterte i dag, sier Abtin Rahmanian til BilNytt.no.
- Dessuten tror vi faktisk at det er en stor verdi å ha mange medeiere som blir ambassadører for Marcusbil ute i markedet. Vi tror det vil bidra til vekst og markedsføring i seg selv, sier styrelederen videre.
Skal hente 7 millioner kroner
Han forteller også at de åtte ansatte i Marcusbil får tilbud om å bli med som medeiere. I tillegg til dem er det to partnere som jobber på kontrakt.
I tillegg til å være styreleder i Marcusbil, er Abtin Rahmanian også blant annet styreleder i en tannlegekjede under oppbygging og i en regnskapskjede. Han driver også byrået Creative Heads som også har flere kontorer med lokale medeiere.
- Hvor mye kapital skal dere hente inn – til hvilken verdsettelse og hvilken eierandel?
- Vi har priset selskapet til 25 millioner før kapitalinnhentingen. Vi har som mål å hente inn 7 millioner kroner. Det vil si at ny verdsettelse blir på 32 millioner og de nye eierne som tilfører 7 millioner får en eierandel på omkring 20 %, hvis prosjektet går etter planen.
- Så langt har 226 investorer meldt sin interesse på Folkeinvest med 26 millioner i helt uforpliktende innspill. Nå starter vi jobben med å ta kontakt med dem. Når vi har hentet inn 2 millioner vil det gå live på Folkeinvest for de resterende 5 millionene, forklarer Rahmanian.
- Når skal dere være i mål med Folkeinvest-operasjonen?
- Vi har som mål å være i mål tidlig september, svarer Rahmanian.
- Det er fort gjort å tenke at dere benytter Folkeinvest fordi dere tenger kapital for å holde hodet over vannet i dagens vanskelige marked – som er svært konkurranseutsatt og prispressende for nyere elbiler?
- Nei, Folkeinvest er for å vokse, ikke for å holde hodet over vannet, svarer styrelederen raskt, og legger til:
- Vi har en grei likviditet i dag. Vi har brukt tiden siden nyttår til å redusere varelageret. De startet vi med allerede på tampen av fjoråret. Vi solgte da enkelte biler med tap for å møte våre forpliktelser. Det er vi glade for i dag.
Resultatskvis
Marcusbil AS omsatte for 265 millioner kroner i 2022, og leverte et resultat før skatt på drøyt 1,9 millioner kroner.
Dermed gikk resultatmarginen ned fra 7,3 % i 2021 til 0,7 % i fjor.
Nøkkeltall Marcusbil AS:
Marcusbil AS eies med 87,2 % av Marcus V. Inberg og 12,8 % av Henrik V. Inberg.
- Bruktbilmarkedet var brennhet i store deler av 2022 og dere økte omsteningen med 100 millioner. Hvorfor tjente dere knapt penger i fjor?
- Hadde 2. halvår 2022 blitt som 1. halvår hadde vi nok oppnådd en bunnlinje på rundt 8 millioner kroner. Men markedet endret seg jo som kjent på tampen av fjoråret, svarer Rahmanian og utdyper:
- Vi lettet på varelageret på slutten av året, og solgte enkelte biler med tap.
- Men ikke minst koster det å oppskalere Marcusbil til å bli en kjede og ha et hovedkontor. Vi ansatte Morten Algøy som daglig leder og vi ansatte en innkjøper på starten av året, da vi endret stretgi fra å gå fra kommisjonssalg til å øke andelen kjøp og salg av egne biler.
- Det er betdyelige oppstartskostnader på å bygge om Marcusbil til en kjede. Men vi mener at dette vil betale seg på sikt. Morten vil være en gruppeleder på tvers av alle Marcusbil-forhandlerne som etableres.
Styrelederen medgir at det også koster å bygge rutiner for en kjede, og å finansiere vekst og oppskalering.
- For to avdelinger er det ikke lønnsomt med et sentralt kjedekontor, men det blir lønnsomt når vi nå utvider med flere avdelinger, sier Rahmanian.
- I 2021 hadde vi dessuten en gevinst på et eiendomssalg, så en direkte sammenligning er vanskelig, legger han til.
- Men verdiene av varelageret ble altså skrevet ned pr. 31. desember 2022? Hva hadde resultatet vært uten denne nedskrivingen?
- Ja, det stemmer. Resultatet hadde endt på omkring 4 millioner uten denne nedskrivingen, svarer han.
Marcusbil opplyser at målet er å oppnå en omsetning på 350 millioner kroner i 2023, og en gradvis økning til 450 millioner kroner i 2026.
Kommentar: - Priskrigen tiltar - og lagrene fylles
- Har sunt varelager
Abtin Rahmanian viser også til at én aktør kom med et dramatisk priskutt 13. januar som påvirket hele bransjen:
- Vi hadde heldigvis ikke kjøpt inn mange Tesla på slutten av fjoråret, eller spekulert i import som flere andre aktører. Vi gikk dermed ikke på store tap.
- Men også hos oss måtte varelageret skrives ned og vi har solgt biler med tap for å ha et sunt lager, legger han til.
For øyeblikket har Marcusbil 92 biler til salgs på Finn.no, hvorav 32 Tesla, 15 Porsche, 11 Volkswagen, 9 BMW og 8 Audi. Alle unntatt én er elbiler som er tapsbomber i dagens marked.
Etter 13. januar var det en rekke aktører som slet med store tap da Tesla kuttet prisene, og priskrigen har fortsatt blant en rekke andre bilmerker.
- Det ser ut som at Marcusbil har mange nyere elbiler på lager. I bruktbilmarkedet er det nettopp disse bilene som blir påvirket av dagens priskrig, der det er nå er flere biler enn kunder i markedet. Går dere nå på tap på nyere elbiler?
- Nå i første halvår har vi greid å selge bilene vi hadde på lager ved nyttår uten ytterligere tap, sier styrelederen.
- Varelageret vårt i dag er ikke for stort i verken verdi eller antall, legger han til.
- I første halvår har vi gått i pluss/minus null i et utfordrende marked, sier han.
- Som sagt har vi et sunt lager, som er redusert siden nyttår, og som allerede var nedskrevet i stor grad. Og en god del av bilene er i kommisjon. Men det stemmer at dagens marked er krevende. Vi er dog langsiktige.
- Men dere har merket Teslas prisdump og prisnedsettelsene til Møller Bil den siste tiden?
- Ja, vi kunne tjent mye mer penger hvis markedet var annerledes. Men en korreksjon var uunngåelig. Det var jo ikke sunt at folk kunne tjene penger å selge en bil de hadde kjørt i seks måneder.
- Hvor høy andel er kommisjonssalg vs. «vanlig bruktbilvirksomhet» hos Marcusbil?
- Vi endret strategi ved inngangen til 2021 om å øke egen andelen egne biler for å oppnå vekst, svarer Rahmanian og fortsetter:
- Men andelen kommisjonsbiler av vårt varelager er fortsatt på omkring 40-60 %. Vi får mellom 800 og 1.000 forespørsler på innbytte og kommisjonssalg årlig.
- Ikke alle er like gode på drift
Marcusbils avdeling i Asker og Bærum er 100 % eid av Marcusbil, mens i avdelingene i Arendal og Gardermoen er det andre som har 40 % eierandel.
Også i avdelingen i Vestnes som er under etablering, eier Marcusbil 60 % mens bobilaktøren Løviknesgruppen eier 40 %.
- Hvorfor skal bruktbilaktører selge majoriteten av sin butikk til Marcusbil?
- Marcusbil har blitt en god og kjent merkevare. Kundene føler seg trygge av å handle av oss som bilforhandler
- Dessuten er det mange bruktbilaktører som er gode selgere, men som ikke er like gode på administrasjon og drift. De kan fortsatt være med å eie sin avdeling, avslutter styrelederen.
«Exit-muligheter: Selskapet ønsker å komme i utbytteposisjon så raskt som mulig, slik at vi kan skape avkastning for investorene. Videre vil vi se på en exit når både Marcusbil og markedet er modent for det. Vi tror vi vil bli et svært attraktivt oppkjøpsobjekt når vi får skalert opp ytterligere», skriver Marcusbil på sin nettside.
Les også: - Nye biler ser ut til å bli krevende i et lengre tidsperspektiv
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn