Denne måneden er det akkurat 30 år siden Nils Tronrud – den gang 26 år gammel – startet Tronrud Bil, som på det meste hadde opp mot 30 % markedsandel på BMW i Norge.

Tronrud Bil ble Bilias inngang til BMW, da den svenske børsgiganten kjøpte forhandlerkjeden i 2006

I dag heter Nils Tronruds konsern XPND AS, har over 100 ansatte og en eiendomsportefølje med 75.000 kvadratmeter næring og ytterligere 150.000 kvadratmeter under utvikling.

I tillegg øker konsernet denne uken til syv bilmerker i porteføljen når konsernets Lamborghini-forhandler åpner fredag. 

Dette er XPNDs fem bilforhandlere:

  • XPND Automotive (tidl. Brooklands Motors)
    Lamborghini, Bentley og Aston Martin
  • Motorpool Billingstad
    Land Rover og Jaguar
  • Motorpool Hønefoss
    Voyah
  • Valdres Auto
    Volkswagen
  • Nesbyen Auto
    Volkswagen

XPND Automotive-sjef Christian Gottschalk opplever en annen virkelighet enn mange andre bilforhandlere for tiden: - Det er lange ventetider på alle modellene fra Lamborghini, sier han til BilNytt.no. 

Storfint besøk
I fjor høst ble det kjent at Nils Tronrud skulle bli offisiell importør og forhandler for Lamborghini i Norge

Fredag 16. juni er åpner Lamborghini Oslo, som samlokaliseres med Tronruds Bentley-forhandler på Billingstadsletta i Asker. 

Allerede torsdag kveld er det VIP-fest for nære forbindelser, og det er en gjest de ser spesielt frem til å ønske velkommen:

Den legendariske toppsjefen i Lamborghini, Stephan Winkelmann, kommer og har samtidig med seg selskapets nyeste bil, toppmodellen Revuelto.

Den ble lansert for bare noen få måneder siden og er bare presentert i noen få sammenhenger før.

- Det ser vi selvfølgelig veldig frem til, sier Nils Tronrud og Christian Gottschalk. 

Også søndag 18. juni ønskes publikum velkommen til den nye forhandleren og visning av Revuelto under arrangementet «Bil på Sletta».

Vegg-i-vegg med Bentley Oslo åpner Lamborghini Oslo på Billingstadsletta i Asker denne uken.

Ønsket å besøke Norge
Stephan Winkelmann kom inn i Volkswagen-konsernet som president og CEO for Lamborghini første gang i 2005, en rolle han hadde frem til 2016.

Da gikk ferden videre til Audi Sport og Bugatti, før han igjen var tilbake som Lamborghini-sjef fra 2020.

Stephan Winkelmann har også erfaring fra Alfa Romeo, Lancia, Fiat og Mercedes-Benz.

Winkelmann har legende-status i sin posisjon som leder for bilmerket som virkelig definerte «superbil». Men han er også unik i bransjen når det gjelder klesstil og attitude, og er vel den mest italienske tyskeren man kan tenke seg.

- Vi er vant med tysk-britisk når det gjelder Bentley, og nå har vi fått erfaring med italiensk-tysk med Lamborghini, smiler Tronrud. 

- Winkelmann har selv hatt et ønske om å besøke Norge, og å være med på åpningen av den første offisielle Lamborghini-forhandleren i Norge. Det sa han allerede da jeg møtte ham i Italia i september i fjor, forteller Tronrud. 

Hittil i år er det registrert tre nye Lamborghini i Norge. I hele 2022 var tallet 10, viser tall fra OFV.

Valuta-utfordring
Mens mange bilforhandlere og importører nå opplever tøffe tider med flere biler på lager enn nye kunder, er situasjonen en helt annen hos Lamborghini:

- Det er lange ventetider på alle modellene fra Lamborghini. Vi tror dette markedet i stor grad er skjermet for tøffe tider, sier Christian Gottschalk. 

- Hvor mange biler får dere?

- Lamborghini er i stor grad utsolgt, men vi får 20 nye Lamborghini i år og 20 neste år. Vi har så langt skrevet 25 kontrakter, sier Gottschalk, og fortsetter:

- Kunder som bestiller ny bil nå, må vente til godt ut i 2024. For nye Lamborghini Revuelto er det ventetid frem til 2025 som gjelder. 

- Jeg tror markedet for superbiler kommer til å fortsette å vokse i Norge. Det eneste som er utfordrende er valutaen, fortsetter han. 

Lamborghini har fått et oppsving i Norge etter lanseringen av SUVen Urus i 2017:

- Det er en bil som passer til alle anledninger, og flere nordmenn har erfart at den ikke går ned i verdi, hevder Gottschalk.

En Lamborghini Huracan Tecnica er blant bilene som står utstilt hos Lamborghini Oslo. 

Nytt og brukt
Lamborghini-forhandlerne rundt om i verden har samme krav til identitet når det kommer til gulvfliser, materialer og annet interiør.

- Hva måtte på plass for å få godkjent en åpning?

- Lamborghini Oslo ligger vegg i vegg med Bentley Oslo, men har separat inngang, svarer Gottschalk og fortsetter:

- Verkstedet er utvidet for å møte kravene til både Lamborghini og Bentley, og vi har fått ansatt en egen Lamborghini-tekniker.

Lamborghini Oslo har overtatt det som har vært Bentley Oslos bruktbilavdeling.

- Hvordan skal dere nå presentere de eksklusive bruktbilene?

- Brukte Bentley og brukte Lamborghini kan stilles ut i de respektive avdelingene. Det skal mye til at vi har så mange nye Lamborghini at de vil fylle utstillingsarealene, svarer Gottschalk.

- Når det gjelder øvrige bruktbiler er ikke alle brikker på plass. I dag står en del av bilene i parkeringskjelleren.

Verkstedet hos XPND Automotive er sertifisert for både Lamborghini og Bentley, og er utvidet for å håndtere begge merkene. 

Uavklart for Aston Martin
I forkant av at Insignia ble solgt til Bilia i fjor, overtok XPND Automotive også Aston Martin.

Bilmerket har imidlertid kommet litt i skyggen av de Volkswagen-eide søsknene Lamborghini og Bentley, og det er ikke plass til enda et bilmerke i det samme forhandleranlegget. 

BilNytt.no har spekulert i om Aston Martin var på vei inn på en naboeiendeom Nils Tronrud nylig kjøpte mellom Motorpool og XPND Automotive.

- Hva skjer med Aston Martin Oslo?

- Vi jobber med ulike alterntiver. Eiendomskjøpet du viser til er ikke det mest åpenbare løsningen nå. Der søker vi andre typer leietakere, svarer Nils Tronrud.

- Kan Aston Martin og bruktbilene samlokaliseres med Jaguar- og Land Rover-forhandler Motorpool?

- Det er som sagt for tidlig å konkludere hvordan endelig løsning blir med Aston Martin, sier Tronrud.

- Når det gjelder bruktbiler av andre merker enn Bentley og Lamborghini, ser vi på dette i sammenheng med løsninger vi vurderer for salgslokaler til Aston Martin, supplerer Gottschalk. 

Salgshallen vil fylles med både nye og brukte Lamborghini.

Plussresultat
I 2021 omsatte XPND Automotive (daværende Brooklands Motors) for 183 millioner kroner og leverte et resultat før skatt på drøyt 1,5 millioner kroner. 

Tallene for 2022 er foreløpig ikke klare.

- Også i 2022 ble det et plussresultat for XPND Automotive, sier Gottschalk. 

- Hvor mange biler solgte dere i fjor?

- Vi omsatte 110 nye og brukte biler, hvorav 35 nye.

- Nybilsalget besto i hovedsak av Bentley, men vi signerte også syv nybilkontrakter på Aston Martin. Ikke alle er utlevert ennå, sier Christian Gottschalk til BilNytt.no. 

Nils Tronrud opplyser til BilNytt.no at XPND-konsernet som helhet leverte et overskudd på rundt 45 millioner kroner i fjor.

Les også: - Nytt anlegg vil ha stor effekt på salget av luksusbiler

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn