Én ting er konsernsjef Arvid Sulland, RSA-sjef Frank Dunvold og Europa-sjefen for det nyeste bilmerket HiPhi fra produsenten Human Horizons, Kjell-Arne Wold, helt enige om:

- Innen fem år leverer Kina flest biler til det norske markedet. Kina er verdens største produsent av biler – og de skal bli størst også i Norge, sier de. 

I fjor ble det registrert 17.000 personbiler fra kinesiske produsenter i Norge, inkludert Polestar. I tillegg kommer varebilene, blant annet fra Maxus og BYD.

- Alle kan ikke bli størst
Nå kommer flere nyheter på rekke og rad, og flere av dem ble vist på den internasjonale bilutstillingen i Shanghai, som ble arrangert denne uken.

BilNytt.no møter Arvid Sulland på bilutstillingen i Shanghai, der han vandrer rundt sammen med sine to sønner Torje og Øyvind, samt visekonsernsjef Svein Arild Johnsgård.

Senior er synlig imponert av det han ser på verdens største bilutstilling med rundt 1.000 utstillere:

- Dette er fremtiden som også vil også påvirke bilmarkedet i Norge, sier Arvid Sulland.

- Jeg var med da japanerne kom i 80-årene og koreanerne i 90-årene. Ikke noe av dette kan sammenlignes med det vi ser i Kina nå, sier Sulland.

Sulland er først og fremst stor bilforhandler for en rekke ulike bilmerker, men etablerte i fjor en ny importorganisasjon, Electric Way, som importerer det kinesiske bilmerket Voyah til Norge.

Sedanen Voyah Zhui Guang ble vist sammen med flere andre Voyah-modeller denne uken.

Arvid Sulland viser til at kinesiske bilmerker bare på et par år nærmer seg 10 % markedsandel i Norge.

- Blir det dobling i år? Og det vil ikke stoppe der. Når man ser bilmodellene som nå kommer fra Kina, kan man ikke sammenligne med noe man har opplevd tidligere, svarer Sulland på sitt eget spørsmål.

- Det er 13 kinesiske merker i Norge, og flere kommer om ikke lenge. Er det plass til så mange merker?

- Det blir nok en klar sanering når tingene får satt seg. Jeg tipper det til blir fem-seks distributører og kanskje noen rene nisjemerker, svarer Sulland.

- Tidene har vist at det er de store som overlever, sier Arvid Sulland til BilNytt.no.

- Er det nok bilforhandlere for å representere alle de kinesiske merkene?

- Nei, svarer Sulland, og fortsetter:

- En by som for eksempel Harstad har vel ikke bruk for så stort utvalg. Kinesiske bilprodusenter vil bli store i Norge på bil – men alle de kinesiske merkene kan ikke bli størst. 

Tesla Model Y-utfordreren Xpeng G6 trakk mye oppmerksomhet under bilutstillingen i Shanghai. 

Nå er det snart nok
RSA-sjef Frank Dunvold er kanskje den norske aktøren som har størst erfaring med kinesiske biler. 

Han er enig med Sulland i at det må bli en sanering av antall bilmerker:

- Jeg tipper det blir en halvering, sier Dunvold til BilNytt.no. 

- Jeg var vært på flere bilutstillinger i Kina, og flere av de merkene som ble utstilt for fire år siden – da det sist var messe – er borte i dag, fortsetter han.

Men i mellomtiden har nye bilmerker dukket opp:

- Det spesielle med produsentene er at de gjerne har tre-fire-fem ulike merker som de gjerne tilbyr flere forskjellige importører, sier Dunvold.

RSA importerer i dag de kinesiske bilmerkene Maxus, BYD og JAC til Norge, i tillegg til Suzuki, Isuzu og ferske KG Mobility.

Og de ansatte på RSAs hovedkontor i Drammen blir nok ikke overrasket om Dunvold kommer hjem med enda et bilmerke.

- Er RSA mette på agenturer?

- Tja. Mette og mette. I dag har vi et godt sortiment og det er en enorm fordel at vi stadig oftere blir distributør i flere land. Da får vi en mye sterkere posisjon ved forhandlingsbordet.

Under messen i år holdt Frank Dunvold to store foredrag for importører fra land på hele kloden om suksessen i Norge. På et av møtene var det 400 importører. Her sammen med Lars Havre og JAC-toppen Yu Yang. 

- Det er mange kinesiske merker som vil inn i Norge?

- Det er veldig mye «Look to Norway». Alle er kjent med suksessen og vil være med på eventyret. Men det er mye som skal klaffe for suksess. Vi jakter ikke.

- Er det mange som jakter på dere?

- Det er i hvert fall ikke ubehagelig mange. Vi tror det beste for vår drift og våre forhandlere er å bygge ut relasjoner med de produsentene vi jobber med, svarer Dunvold. 

- Det er nok av utfordringer – og jeg har nesten ikke tall på alle de nye modellene de vil vi skal lansere, legger han til med et smil.

RSA-sjef Frank Dunvold poserer foran en ny JAC-modell. RSA ble norsk JAC-importør tidligere i år

JACs nye store elektriske pickup og RSAs internasjonale lederteam, fra venstre: Yaroslav Gural (RSA Polen), Christer Stahl (RSA Finland), Petter Nordesjö (RSA Sverige), Frank Dunvold, Michael Kuloge (RSA Tyskland), Lars Havre (salgssjef JAC Norge) og Espen Kristoffersen (kommersiell direktør RSA).

- Bilverden skjelver
Få nordmenn har like stor internasjonal erfaring innen bil som Kjell-Arne Wold.

Han har tidligere hatt ledende stillinger hos Audi og Tesla, og nå er han ansvarlig for utviklingen av det nye bilmerket HiPhi hos den kinesiske produsenten Human Horizons.

Han har bolig både i München og i Oslo, men BilNytt.no treffer ham på bilmessen i Shanghai:

- Verdens bilprodusenter må skjelve når de ser det de kinesiske produsentene viser frem på denne messen, sier han.

- Det er nesten litt skremmende å se kontrastene. For denne messen er global med alle de kjente merkene.

- Mange av modellene fra «ikke-kinesiske» bilprodusenter blir veldig gamle når man sammenligner med det nye fra Kina, sier Kjell Arne Wold til BilNytt.no.

- Hvordan forklarer du utviklingen?

- De kinesiske produsentene gikk rett fra bensin og diesel til elektrisk. De brukte ikke tid og ressurser på ladbare hybrider, som også har vist seg å være et blindspor, mener Wold.

Han mener at kinesiske produsenter evner å reagere raskt og har lynkjapp utvikling: 

- Kineserne bruker to år på det det andre produsenter bruker opptil fem ganger så mye tid på. Det gjelder særlig utvikling av teknologi og utvikling av nye modeller, sier Kjell Arne Wold. 

- Dessuten er bilprodusentene store, det er konkurranse og mange har brukt pandemitiden godt for å bygge fabrikker og utviklet nye modeller, legger han til. 

Den elektriske SUVen HiPhi Y debuterte under Shanghai Auto Show denne uken. 

Kommer til Norge i år
Kjell-Arne Wold bekrefter til BilNytt.no at Norge og Tyskland er først ute med å få såkalte HiPhi Hubs showroom:

- I Norge blir det i Oslo/Akershus-regionen, men ikke forvent nok en kinesisk «flagship store» midt i Oslo sentrum, sier Wold og forklarer:

- Vi kommer til å være litt mer tilgjengelig for folk flest, samt kunne tilby prøvekjøringer på en bekvemmelig måte.

Wold håper å kunne tilby dette allerede før sommeren.

Mark Stanton, medgründer og CTO i Human Horizons, gleder seg til å introdusere bilene fra HiPhi i Europa og Norge. 

Kinesiske merker som er representert i Norge, og som er bekreftet nært forestående:
Antall registrerte personbiler i Norge, ifølge OFV.

  1. Polestar (Geely) – 11.853 biler siden lansering
  2. Nye MG (SAIC) – 11.456 
  3. BYD – 3.827
  4. Hongqi (FAW) – 2.114
  5. Nio – 1.475
  6. Maxus (SAIC) – 1.423
  7. Xpeng – 1.276
  8. Voyah (Dongfeng) – 396
  9. DFSK (Seres Group) – 86
  10. JAC – 51
  11. Ora – 13
  12. LEVC (Geely) – 4
  13. Geely Auto (Geely) – 2
  14. Seres – 1
  15. Nye Lotus (Geely) – 0

Bekreftet for lansering:

  • HiPhi (Human Horizons)
  • Zeekr (Geely)

I 2019 ble det importert biler fra Kina til Norge for drøy 2 milliarder kroner. I fjor økte til 15,5 milliarder kroner:

Tall i 1000. Kilde: SSB

Polestar 3 (bildet) var på plass, og neste uke vises tvillingen Volvo EX90 i Norge. Også nyheten Polestar 4 var utstilt.

BYD Seagull, som har rundt 200 kilometer rekkevidde, får en pris tilsvarende rundt 120.000 kroner i Kina. Det er ikke klart om bilen kommer til Norge.

Nio hadde en stor utstilling under messen. 

Også Maxus kommer med en ny pickup.

Les også: Elektrisk Ford F-150 til Norge likevel

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn