Den fabrikkeide importøren av Xpeng i Norge, Xpeng Motors (Norway) AS har i nå fått på plass nytt nettverk av agenter i Norge:
I Nord-Norge vil merket være representert ved Bil i Nord Tromsø hvor det skal være salg, utlevering og service.
I Midt-Norge er det Nardo Bil som blir Xpeng-agent. Her vil merket være representert ved Nardo Bil Sandmoen som ligger i den sørlige delen av Trondheim, hvor det blir fullskala salg, utlevering og service.
På Vestlandet vil Xpeng være representert hos to aktører:
Hos Ålgårds Auto Sandnes utenfor Stavanger, og Bilia Kokstad i Bergen, som begge vil tilby salg, utlevering og service.
I februar i fjor ble Bilia annonsert som Xpeng-agent i Sverige.
Les også: Xpeng: - Vi overtar importen i Norge nå - og bygger et nytt distribusjonsnettverk
Oppstart i sommer
De nye agentene utgjør til sammen starten på et nytt nettverk for Xpeng og vil ha ulike tidspunkt for oppstart, men senest fra juni 2023.
Utover dette er det meget mulig Xpeng vil komme til å bli representert ved enda flere lokasjoner, opplyser Xpeng i dag.
Før det vil kundene i Stavanger- og Trondheim-området få anledning til å oppleve både nye P7 facelift og G9 når de stilles ut på de lokale bilutstillingene Autopia, som avholdes henholdsvis 14.-16. april i Stavanger og 12.-14. mai i Trondheim.
Et tydeligere grep rundt hovedstadsområdet
Siden Xpeng etablerte seg i Norge i 2020, har merket etablert seg med showroom i Bjørvika i Oslo, og i februar ble det åpnet et eget Service Center på Lørenskog.
Det nye nettverket i Norge vil nå få gleden av å kunne tilby P7 og G9 til kunder utover store deler av landet.
Xpeng-importøren opplyser at eksisterende Xpeng-kunder fortsatt skal forholde seg til forhandleren i forhandlernettverket til XBI Norge AS, som de kjøpte sin bil av:
De er juridisk ansvarlig for kunden, men Xpeng Motors Norway AS vil informere alle disse kundene i god tid før avtalen utløper om hvem de skal forholde seg til fremover.
Les også: Xpeng «kan ikke kommentere» det som pågår nå
Fornøyd med dekningen
Claes Persson, Managing Director hos Xpeng i Norge, er fornøyd med å ha det nye nettverket klart:
- Vi vet at mange eksisterende og potensielle kunder utenfor Oslo-området har ventet på å få vite mer om vårt fremtidige agentnettverk, sier Persson.
- Derfor er det utrolig moro å endelig kunne fortelle om at vi nå blir tilgjengelige hos kjente og kjære agenter over hele landet. Jobben er likevel ikke ferdig. Det kan være vi etablerer samarbeid med enda flere nye agenter i tiden fremover.
- Samtidig er det gledelig å informere om at vi nå er blitt fullverdige medlemmer av Bilimportørenes Landsforening og Norges Bilbransjeforbund, som sammen med våre investeringer og nye nettverk vitner om at vi har en seriøs og langsiktig satsing med Xpeng i Norge, sier Claes Persson.
- La det ikke være noen tvil om at vi har virkelige ambisjoner og at vi nå satser tungt på det norske markedet, avslutter Persson.
Model Y-konkurrent
Xpeng slet økonomisk i 2022, med lavere vekst enn beregnet, og regner med nedgang i leveransene globalt i første kvartal i år, men er optimister for året 2023 etter omstruktureringen som er gjennomført under ledelse av toppsjef He Xiaopeng.
Ikke minst har Xpeng tro på modellen G6 – en direkte konkurrent til Tesla Model Y – som skal avdukes på Shanghai Auto Show:
Ifølge analytikere i Deutsche Bank er Xpeng avhengige av at G6 blir en suksess for å bli «relevante i markedet igjen», skriver CNEV Post.
Les kommentaren: - Hvorfor ikke gi bort pengene - og ha noe å skrive hjem om?
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn