Industrikjempen KG Group kjøpte i fjor opp SsangYong. KG Group er et koreansk konglomerat med store økonomiske muskler, som eier en lang rekke selskaper innen blant annet stålindustri, kjemikalier, mediebransjen, fintech, retail, fornybar energi og logistikk.

De nye eierne lanserer nå bilmerket i helt ny drakt:

Onsdag denne uken offentligjorde KG Group at SsangYong bytter navn til KG Mobility, og fremover vil biler selges under navnet KG.

Navnebyttet skal ifølge produsenten symbolisere starten på en ny æra for bilmerket.

Bilmerket har omfattende distribusjon i Europa og resten av verden, og driver nå virksomhet i 126 land.

Skal etablere landsdekkene fohandlernettverk
Nå bekrefter RSA at de har signert avtale med KG Group om å starte opp som importør av bilmerket i Norge, Sverige og Danmark.

RSA-sjef Frank Dunvold er glad for å kunne annonsere starten på et spennende samarbeid.

- KG Group har ekstremt offensive og ekspansive planer for tiden som kommer, og vi gleder oss til å ta fatt på dette. Vi har store ambisjoner for samarbeidet, Frank Dunvold.

- I samarbeid med KG er tidspunktet for den skandinaviske lanseringen lagt samtidig med KG Group sin offentliggjøring av en svært ekspansiv produktplan og navnebytte.

RSA-sjefen sier til BilNytt.no at planen er å bygge en forhandlerkjede for merket:

- Kjeden skal bli riksdekkende og vi vil søke bredt etter engasjerte forhandlere, sier Dunvold.

- Vi skal først gå en runde med de som i dag er forhandlere for SsangYong og få vite hvem som er interessert i å bli med videre. Vi vil fortelle om de planene vi har og om alle de nye modellene som kommer, sier Frank Dunvold til BilNytt.no.

- RSA har fortalt mange forhandlere at «vi kommer snart med et merke til»?

- Ja. Og det er SsangYong og KG Mobility. Nå er nye eiere på plass, og det blir et meget spennende modellprogram. 

Dunvold forteller at de har store forventninger til samarbeidet: 

- Vi ser frem til å starte som importør for et sør-koreansk bilmerke, ettersom landet har vist en enorm styrke og stor suksess som bilprodusent.

- Nå er vi klare til å lansere KG Mobility i helt ny drakt for det skandinaviske bilmarkedet, legger han til.

Isuzu-sjef i RSA, Steinar Dokken, blir sjef for KG Mobility i Norge, og forteller at RSA kommer til å representere KG som en tradisjonell importør, og vil umiddelbart bygge opp et forhandlernettverk for både bilsalg, ettermarked og delesalg i alle tre landene.

Gill er ute
Inntil nylig var det Gill Gruppen som var importør for SsangYong i Norge, men de har avsluttet importavtalen.

Det bekrefter Leif Madsberg, konsernsjef i Gill Gruppen:

- Vi terminerte avtalen om import av SsangYong for noen måneder siden – rundt nyttårstider, sier Madsberg til BilNytt.no.

RSA har i dag hovedkontor i Drammen, og har i tillegg kontorer i Sverige, Danmark, Finland, Polen og Tyskland.

RSA har allerede bygget opp forhandlernettverk i Nord-Europa med merkene Suzuki, Isuzu, Maxus, BYD og JAC.

Elbiler, fossilbiler og digital satsing
RSA opplyser at KG Mobility også har ambisjoner om å bli konkurransedyktig i det globale bilmarkedet gjennom online tilkobling og utvikling av SDV (Software Defined Vehicle) basert på integrasjon av OTA og autonom kjøring.

KG Mobilty og RSA planlegger lanseringen en rekke nye bilmodeller; både elektriske og fossildrevne.

I nær fremtid lanseres fire nye kjøretøy; en mellomstor elektrisk pickup, en elektrisk SUV i full størrelse, en kompakt elektrisk SUV og Torres EVX i elektrisk utgave.

I tillegg vil KG Mobility videreutvikle tradisjonelle modeller som Rexton (SUV) og pickupen Musso Grand, som har vært sentrale i SsangYong sin portefølje. Begge modellene vil lanseres i helt ny utgave i løpet av sommeren.

Samtidig vil digitale og sosiale plattformer være en sentral del av den fremtidige satsingen.

Interiøret i Torres EVX.

RSA-delegasjon til Korea
Neste uke reiser en stor delegasjon fra RSA i Norge og Sverige til bilutstillingen i Seoul.

- Der skal KG Mobility vise alle modellene de lager i dag og alle modeller de vil lansere i fremtiden. Jeg tror vi kan love mye spennende, sier Frank Dunvold til BilNytt.no. 

- Dette blir det første merket vi har fra Sør-Korea. I dag importerer vi biler fra Kina, Japan, Thailand og altså også Korea, avslutter Dunvold.

Bilmerket SsangYong ble etablert i 1954, og er en av de tre store bilprodusentene i Sør-Korea.

I dag er bilmerket kjent som KG Mobility. Selskapet har i siden 1980-tallet utviklet firehjulsdrevne kjøretøy, og er kjent for innovativ teknologi og god kvalitet. KG Mobility eies i dag av industrigiganten KG Group.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn