I går meldte BilNytt.no at flere aktører i bilbransjen hadde planer om å markere kvinnedagen i dag.
Nye tall fra en undersøkelse gjort av Kantar på vegne av Harald A. Møller, viser at hele 95,4 % av kvinner ikke har vurdert en jobb i bilbransjen.
- Vi må rett og slett bli flinkere til å snakke om de mulighetene som ligger i vår bransje. Bil handler om veldig mye mer enn «motor», sier Elin Sinervo.
Hun er Audi-direktør hos importøren Harald A. Møller.
- Vi tror at vi må bli flinkere til å vise frem de fantastiske mulighetene som ligger i å velge en jobb i denne bransjen, og kanskje særlig vise frem mulighetsrommet innenfor tema som bærekraft, innovasjon, teknologi og fremtidens mobilitet.
Mens 14 % av de spurte mennene sier de har vurdert en jobb i bilbransjen, er det kun 4 % av kvinnene som sier de har det. Her er det ingen signifikante forskjeller mellom unge og eldre kvinner. Kilde: Kantar/Harald A. Møller
Damer på isen
- Nye generasjoner ønsker mobilitet som gir den frihetsfølelsen de vil, men som ikke går på bekostning av bærekraftige valg, fortsetter Elin Sinervo.
I snart 20 år har Audi gjennomført sine «Quattro-kurs» på isen på Tisleifjorden på Golsfjellet, hvor det erfaringsmessig kun har vært en kvinneandel på rundt 10 %.
I forbindelse med kvinnedagen bestemte Audi seg derfor for å arrangere et eget kurs, kun forbeholdt kvinner på kvinnedagen.
- Vi ønsker å bidra til å skape enda flere trygge sjåfører som tar rattet, og vi gleder oss til å ha det ordentlig gøy med å teste bilens egenskaper på vinterføre, sier Elin Sinervo.
Audi-importøren arrangerte i dag «Quattro-kurs» for kvinner på isbanen på Tisleifjorden. - Vi er veldig fornøyd med dagens opplegg, sier kommunikasjonssjef for Audi, Christine Eiken Winther, til BilNytt.no.
- Erfaringer fra andre bransjer
Onsdag morgen inviterte Fleks til frokost for kvinner i bilbransjen, hvor CCO i Fleks, Tonje Løkaas fortalte om sine erfaringer fra bransjen.
Det gjorde også, Simona Trombetta, konserndirektør for kjedeutvkling & tjenester i Bertel O. Steen og styreleder i Fleks.
Hun så tilbake på sin overgang til bilbransjen for litt over fire år siden:
- Jeg var overrasket over at jeg kunne bruke alle mine tidligere erfaringer fra andre bransjer, sa Trombetta.
- For mange handler bilbransjen om bil, men det gjør det ikke for meg. Den handler om kunder og data, og der er bilbransjen en godtebutikk, sa Simona Trombetta under dagens arrangement hos Fleks.
Både Simona Trombetta og Tonje Løkaas trakk frem viktigheten av å vise at det er mange muligheter for kvinner i bilbransjen, men at bedriftene er nødt til å vise frem mulighetene selv.
- Vi ønsker at flere kvinner skal søke seg til denne spennende bransjen, sier Løkaas til BilNytt.no.
- Fleks har en kvinneandel på 21 %, som er en økning på 2 % fra i fjor. Vi ønsker å være en attraktiv arbeidsplass, med sterkt fokus på mangfold og fleksibilitet.
- Vi har sagt to ting; at vi skal redefinere bilhold, men også redefinere arbeidslivet. Det har vi lagt opp til i lokalene våre og hvordan man jobber her, sier Løkaas.
- Det håper vi også kan være med på å tiltrekke oss flere typer av bakgrunn.
- Vi ser stor verdi i mangfold på arbeidsplassen, sier CCO i Fleks, Tonje Løkaas og konserndirektør for kjedeutvkling & tjenester i Bertel O. Steen og styreleder i Fleks, Simona Trombetta.
- Det er færre kvinner å velge mellom
I mars i fjor skrev BilNytt.no at kun 9 % av de ansatte i bilbransjen er kvinner.
Norges Bilbransjeforbund (NBF), Polestar, Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Elbilforeningen inviterte derfor bransjen til dugnad.
Siden den gang har Polestar gått hardt ut og sagt at halvparten av deres nyansettelser skal være kvinner.
Polestar har i ettermiddag hatt arrangement i både Oslo og Trondheim. På Polestar Space Oslo har de i samarbeid med SHE Community invitert til panelsamtale.
Kristin Fjeld, Head of Communication i Polestar Norge, påpeker at de, etter tidligere arrangementer med andre fra bilbransjen, har valgt å løfte blikket og invitere inn et litt bredere panel denne gangen.
- Tanken er at vi også snakker på tvers av bransjer, sier Fjeld til BilNytt.no.
- Det er utrolig viktig å se til andre bransjer. Vi må være åpne om egne problemstillinger, og samtidig høre om utfordringene i andre bransjer. Og løsningene, ikke minst, sier Polestars Kristin Fjeld.
Tema for panelet er at det fortsatt er kjønnsbaserte skjevheter, selv om Fjeld påpeker at vi har kommet langt på vei i Norge.
- Likestilling og like muligheter for alle, handler også om å legge til rette for at alle skal trives og fungerer som normalt, sier Fjeld.
Malin Gustavi fra Kredinor, Anna Knudsen fra AW Magazine og frisøren Lars Eriksen Eitran deltok onsdag ettermiddag i panelsamtale med Kristin Fjeld fra Polestar.
Polestar la vekt på at de har et mål om å rekruttere 50/50 kvinner og menn, men Kristin Fjeld innrømmer at de kvinnelige søkerne uteblir til en viss grad.
- Vi jobber målrettet. Man må ha tydelige mål, men det er utfordrende. Det er færre kvinner å velge mellom.
- Vi har et ansvar, men samfunnet har også et ansvar om å synliggjøre fagene og mulighetene for mangfoldet.
- Vi må vise frem bredden av mulighetene i bilbransjen, ikke bare løfte frem topplederne. Her er det fokus på bærekraft, fokus på teknologi, fokus på andre ting enn det bilbransjen er tidligere kjent for. Her er det nye muligheter og nye roller som har vokst frem, sier Fjeld.
Kantar og Harald A. Møllers undersøkelse viser også at flere kvinner enn menn er opptatt av at en ny bil er miljøvennlig:
Les også: - Mangfold i bilbransjen kommer med endring
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn