Møller Mobility Group satser nå mer på egen bedriftskultur og historie.
I går åpnet konsernet sitt nye Bil- og kultursenter i 2. etasje i Møller Medvind Arena.
- Det var vel først på slutten av 90-tallet vi så viktigheten av å sørge for å ta vare på bedriftskulturen, ettersom flinke folk går av med pensjon eller slutter. Vi kom da opp med et sett grunnverdier, sier Morten Møller.
- For de ansatte mener jeg dette er ganske vesentlig. Og jeg mener det er enda viktigere i dag, fortsetter Morten Møller.
Han er «bilmannen» blant Møller-konsernets eierne, og har vært viktig i arbeidet med etableringen av bilsamlingen som består av biler som har vært viktige for konsernets utvikling.
Morten Møller er også den av eierne som har vært daglig på jobb på Frysja siden 1989, hvis man ser bort fra de årene han jobbet som leder ute hos Møller Bil-forhandlere.
- Jeg har tro på at dette Bil- og kultursenteret gir stolthet for de som jobber her, ja, for de som jobber i hele konsernet, sier Morten Møller.
Brukte møbler fra Ikea og brukte biler preger Møller Medvind Arena.
5. april 1994 ble den røde Golfen bil nr 500.000 importert av Harald A. Møller til Norge.
Kan ikke redde alle perlene
Bilene som er utstilt er ikke tilfeldige, og det holder ikke at de er fine eller godt holdt, eller at det er spektakulære bilmodeller å vise frem for et bilinteressert publikum:
- Nei, alle bilene som står utstilt her – og alle bilene som er i vår samling – må ha en tilknytning til en milepæl for å bli en del av samlingen. Vi må kunne henge en god historie for Møller på bilen. Bilene vi har her har vært viktige for oss, understreker Morten Møller.
I samlingen er blant andre den første e-Up’en, og den første ID.3, og selvfølgelig Dodgen som startet det hele for Harald A. Møller, og en «sambabuss» av Type 2 som nylig er kjøpt inn.
Morten Møller forteller at de ikke mangler tilbud om å overta historiske perler, der eieren mener at Møller-konsernet er rett eier:
- Vi får flere henvendelser, men vi har ikke plass til å redde eller å overta alle de fine bilene der ute, sier Morten Møller.
Jan Møller, som fylte 90 år i 2020, var på plass og prøvesatt de brukte møblene fra Ikea. Han har applaudert planene for kjøpet og utviklingen av anlegget på Alfaset hele veien. Han var imidlertid litt bekymret for om han ville greie å komme opp av den dype ørelappstolen for egen maskin. Det gikk helt fint.
Mari Schage Førde er 4. generasjons eier i Møller Mobility Group, Morten Møller er 3. generasjon, mens Jan Møller 2. generasjon.
- Metoden fungerer!
Mari Schage Førde, fjerde generasjons eier, og søster til Aars- og Møller-konsernets styreleder Øyvind Schage Førde, er brennende opptatt av Møller Medvinds resultater på å gi fast jobb til folk som har falt utenfor, i samarbeid med NAV:
- Møller Medvind har overgått alle våre drømmer, sier Mari Schage Førde, som er overveldet av responsen etter at Jonas Gahr Støre åpnet Møller Medvind Arena i januar.
- Metoden vi jobber etter fungerer. Det har vi vist, sier hun, og fortsetter:
- Nå ønsker vi å være til inspirasjon og bidra til læring for andre. For andre selskaper, og bransjer, og for NAV, LO, NHO og andre.
- Vår ambisjon er å få enda flere unge i faste jobber og vekk fra utenforskap, og vi har oppnådd mye på kort tid.
Nå har Møller Medvind altså kombinert dette med Møller Bil Skolen, med skade- og klargjøringssenteret, bruktbil-outlet, samt det nye kultur- og samlingsstedet.
- Vi har oppnådd noe som er ganske unikt, sier Mari Schage Førde, og legger til:
- Jeg er så stolt av hva vi har fått til med dette bygget, som føyer seg inn i historien fra det min oldefar startet.
- Håper virkelig det blir brukt
Gårsdagens vert under åpningen av det nye Bil- og kultursenteret var Paul Hegna – konserndirektør for bærekraft og kommunikasjon i Møller Mobility Group.
Hegna startet med å minne om styreleder Øyvind Schage Førdes ord ved åpningen av Medvind Arena i januar:
- Ingen er tjent med at unge mennesker står utenfor arbeidslivet. Nå legger vi inn et ekstra gir, slik at vi kan bidra til at enda flere kommer i jobb.
Før han gikk videre til dagens agenda: Bil- og kultursenteret. Han hadde invitert eiere, klubbmiljøet, tidligere ansatte og venner av huset.
Eierne var representert ved Jan Møller, Harald Møller, Morten Møller, Mari Schage Førde og Øivind Schage Førde.
- Vi håper virkelig at dette nye kultursenteret blir brukt, sier Paul Hegna til BilNytt.no.
- Her kan vi presentere en unik historie som dokumenterer bransje- og samfunnsutvikling.
- Det blir et samlingssted for alle folka våre. Et sted for bilinteresserte, og en viktig del av inkluderingsarenaen.
Hegna forteller at det vil være servering fra kaféen, og at bilsamlingen mer eller mindre ubemannet vil være åpen for alle, innenfor åpningstidene til bruktbiloutleten i etasjen under.
Men anlegget er også tilgjengelig for store sammenkomster. Med Møller Bil Skolen vegg-i-vegg, og stor kantine er det gode fasiliteter for store samlinger for konsernets ulike virksomheter og grupper, og for entusiastmiljøer.
Egentlig ikke ulikt Nio House som er åpent for alle, bare at hos Møller er det masse parkeringsplasser utenfor, linoleumsgulv og brukte møbler fra Ikea – fremfor stengulv og designmøbler.
- Hovedtanken er få til et tettere samarbeid mellom samfunn, folk og forretning – og å bygge stolt bedriftskultur, sier Paul Hegna, og føyer til:
- Dessuten har vi nå de fineste og blankeste bruktbilene, som blir klargjort av Møller Medvind-teamet her.
- Vi har startet med å samle bilene, og historiske øyeblikk. Nå skal vi fylle på med mer kultur, historie om konsernet og folka våre, sier Paul Hegna til BilNytt.no.
Think-oppstarten hadde ikke blitt til uten blant andre Jan Møllers starthjelp.
Sentrale folk som ble trukket frem av Paul Hegna under gårsdagens åpning av Bil- og kultursenteret, var blant andre Jan Tore Kopperud, Jon Røhrt, Alf Nordli, Herman Hille og Mia Møller, som har vært viktige for samlingen.
Jon Røhrt fortalte at det aldri har vært aktuelt for konsernet å lage et «mausoleum» av gamle biler; bilsamlingen må ha en hensikt.
Til stede var også tidligere ledere i Møller-konsernet: Tidligere konsernsjef Pål Syversen og tidligere Møller Bil-sjef Stein Håvelsrud og tidligere leder for Møller Bil Skolen, Caspar Hille.
Strømmen-Dodgen er selvsagt utstilt i det nye anlegget.
BilNytt.nos Jon Winding-Sørensen avbrøt Paul Hegna, Mari Schage Førde, Morten Møller, Jan Tore Kopperud og Jon Rørhrt, for å overrekke kultursenteret den første fargeannonsen i bilbransjesammenheng i 1924, satt inn av daværende Kolberg og Caspary-ansatte Harald A. Møller.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn