Bilia har i dag signert avtale med den store kinesiske bilprodusenten Great Wall Motor om importørvirksomhet i Norge.
Bilia, som i dag er forhandler for Volvo, BMW, Mini, Toyota, Lexus, Jaguar, Land Rover og Morgan i Norge, og er Norges 3. største aktør i personbilmarkedet.
Bilia oppretter nå en egen organisasjon for å håndtere bilimportørrollen.
- Vi er ydmyke og stolte over å få tillit som importør for Great Wall Motor, sier Frode Hebnes, administrerende direktør Bilia Norge AS.
- Dette er for oss en ny rolle som vi både gleder oss til å ta fatt på, og samtidig mener å ha gode forutsetninger for å lykkes med, fortsetter Hebnes.
BilNytt.no er kjent med at Bilia også er interessert i overta importør-rollen for Jaguar og Land Rover i Sverige og Norge, i konkurranse med blant annet Hedin-konsernet.
Første halvår
I løpet av første halvår av 2023 lanserer Bilia det elektriske bilmerket ORA i Norge, et merke partene mener vil fungere svært godt i det norske markedet.
- Gjennom lanseringen av ORA får vi et bilmerke som representerer et spennende design og god kvalitet til konkurransedyktige priser. Dette kombinert med et høyt sikkerhetsnivå, og avansert fremtidsrettet teknologi, gjør at vi gleder oss til å presentere ORA for det norske bilpublikum, sier Frode Hebnes.
- Great Wall Motor har offensive og ekspansive planer for fremtiden, og vi i Bilia ser frem til å bidra til at disse planene realiseres, sier Hebnes.
Great Wall Motor ble etablert i 1984 og er en av Kinas største bilprodusenter og har store ambisjoner i Europa. I 2021 solgte de 1,3 millioner biler globalt og omsatte for 20 milliarder euro, og står bak en rekker ulike bilmerker.
Great Wall Motors er representert i 60 land, men våget seg ikke til Europa før høsten 2021.
De første ORA-modellene kommer til Norge i løpet av første halvår.
Var utstilt på Lillestrøm
Avtalen mellom Bilia og Great Wall Motors åpner for at Bilia kan bli importør for flere bilmerker fra Great Wall Motor til Norge i framtiden.
I Europa representerer Great Wall Motors i dag to bilmerker; ORA og Wey – som begge hadde modeller utstilt på Lillestrøm under EVS35 i fjor.
- Dette er første gang Great Wall deltar på et arrangement i Nord-Europa, og vi er veldig glade for å kunne være til stede, sa administrerende direktør i Great Wall Motor Europa, Xianghua Quiao, til BilNytt.no da.
Samtidig søkte produsentens nye Europa-kontor i München etter norske partnere, som de nå altså har landet.
En talsperson for Great Wall Motors, Philipp-Maximilian Kemmler-Erdmannsdorffer, sa til BilNytt.no at produsenten fortsatt var i ferd med å ferdigstille utarbeidelsen av sin forretnings- og salgsmodell:
- Derfor kan jeg ikke ennå si akkurat hvordan vår strategi med hensyn til eventuelle partnerskap vil være i Norge, sa han til BilNytt.da.
Sjefen for Great Wall Motor Europa, Xianghua Quiao, bekreftet i fjor sommer til BilNytt.no at bilmerkene ORA og Wey, som var var utstilt på elbilkonferansen EVS35 på Lillestrøm, er de to første som skal lanseres i Europa.
Produsenten: - Milepæl
- For Great Wall Motor er dette nok en milepæl på veien mot Europa, sier Xiangjun Meng, President of Europe Market, Great Wall Motor
- Samarbeidet med Bilia Norge setter kursen videre for vår markedsinntreden, og veien til våre kunder i Nord-Europa som venter på bilene våre. Vi ser veldig fram imot å jobbe tett sammen i dette fruktbare partnerskapet, fortsetter Xiangjun Meng.
- Det norske markedet er en viktig milepæl for GWM ORA sin nordiske og europeiske strategi. ORA er 100 % elektrisk, og et framtidsrettet moderne bilmerke som setter mennesket i sentrum, sier Fei Yao, Vice President GWM ORA Europe.
- Sammen med vår partner, Bilia skal vi gi det norske markedet utmerkede produkter med en tydelig miljøprofil. I felleskap streber vi etter å skape en merkevare som har fokus på mennesker og bærekraftige verdier, fortsetter Fei Yao.
Skal selge fire millioner biler i 2025
Den første modellen til ORA er allerede på markedet i flere europeiske land og plasserer seg i småbilsegmentet. Great Wall Motor har ambisjoner om at ORA skal vokse med en ny modell hvert år.
Tre av de syv bilmerkene deres er på topp 100-listen over de mest verdifulle merkene i henhold til Automotive Industry, og konsernet satser tungt på ny teknologi og grønn mobilitet med globale R&D-sentre i fem land.
Elektriske biler, batteriteknologi og hydrogen er viktige satsningsområder i utviklingsarbeidet.
Great Wall Motor har også etablert et joint venture-samarbeid med BMW, hvor kommende Mini-elbiler vil produseres ved deres fabrikk i Zhangjiagang i Kina.
I 2025 er målet til Great Wall Motor å selge totalt 4 millioner biler globalt.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn