- Syv modeller på to år!

Utbruddet kommer fra Trond Sandven, som entusiastisk forteller BilNytt.no om to dager han har tilbrakt med «Mr. President», eller John Zhang – toppsjef i Seres Group.

Zhang (egentlig Zhang Zhengping) har akkurat presentert det planlagte modellprogrammet for elbilprodusenten i tiden som kommer.

Det er Sandven som skal importere Seres til Norge gjennom den nyetablerte bilimportøren Autoisme AS, som er 100 % eid av Sandven Gruppen AS.

Modellprogrammet og tidsrammen illustrerer det flere norske aktører som har satt i gang prosjekter med kinesiske produsenter har funnet ut:

Det er stort, og det går fort.

Fra 1 til 9
- Vi starter i mars/april med Seres 5, og i løpet av året kommer Seres 3 i en oppgradert versjon med ansiktsløftning, sier Trond Sandven til BilNytt.no.

- I løpet av året kommer også en helt ny modell – Seres 1. Det er en kombi på størrelse med Tesla Model 3, sier Sandven før han fortsetter:

- Neste år kommer Seres 7, som er større enn Seres 5, og deretter Seres 9 – som er på størrelse med en Range Rover.

Og det slutter ikke der:

- Det kommer også en mye mindre elbil – en mikrobil med fire seter, kan Sandven fortelle.

- Rekkevidden på denne er ikke bekreftet, men skal visstnok kunne ligge på rundt 30 mil – og den blir billig, fortsetter en entusiastisk Sandven.

Seres 5 lanseres med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift og man kan velge mellom to batteripakker  80 eller 90 kWt. Les mer om bilen nederst i artikkelen.

Tidligere var det Gill Gruppen som hadde importrettighetene for Seres til Norge, men i fjor overtok Autoisme.

Sandven understreker at det tyske selskapet Indimo, som fra før importerer Seres til Tyskland og har distribusjon av merket i Nederland, ikke er involvert i avtalen mellom Seres og Autoisme. 

Flytter til Bergen - skal ansette flere
Så langt har det dreid seg om en oppvarmingsrunde mens Trond Sandven, daglig leder Paal Jahrmann og konsulent og tilrettelegger Arne Berg har jobbet med å få de siste brikkene på plass i Autoisme AS.

Da BilNytt.no skrev om den ferske Seres-importørens planer i oktober i fjor, var planen å etablere importkontor i Oslo. 

Nå er det endring i planene:

- Vi har kontor på Kokstad utenfor Bergen fra før, og det er riktig at det også vil bli hovedkontoret i fremtiden, sier Trond Sandven nå.

- Vil de to nøkkelpersonene, Paal Jahrmann og Arne Berg fortsette i sine stillinger?

- Arne Berg er fortsatt vår konsulent; den erfaringen han sitter på er uvurderlig, sier Sandven og fortsetter:

- Når det gjelder Paal Jahrmann, så er vi blitt enige om at han fortsetter i stillingen i Oslo ut mai, men han har ikke ønsket å være med til Bergen.

Sandven presiserer at avgjørelsen er tatt i all minnelighet.

Han opplyser at Autoisme i første omgang vil bestå av fem personer med ham selv som daglig leder.

- Vi er i en prosess med å ansette personer med ansvar for marketing, salg, produkt, ettermarked og delelager, sier Sandven.

Trond Sandven, Paal Jahrmann og Arne Berg (fra venstre) har etablert den nye Seres-importøren. Når selskapet flytter til Bergen før sommeren, vil Jahrmann overlate stillingen som daglig leder til Sandven. 

- Jeg jobber også tett med ledelsen i Seres om den øvrige distribusjonsstrategien deres for Europa, legger Sandven til.

Ordknapp om forhandlernettverk
Etter at Seres 5, produsentens nye modell for Europa, ble vist frem i midten av januar, besøkte produsentens toppsjef Norge som første land.

Så har da også vårt lille land, med sitt mikroskopiske bilmarked (ett år med bilsalg i Norge er unnagjort på omtrent en arbeidsdag i Kina), blitt kjent som testmarked og nåløye for det langt større europeiske markedet.

Og nå, knapt syv år etter at Seres ble grunnlagt som SF Motors, en Silicon Valley-basert avlegger av det private kinesiske Sokon-konsernet, er importen så smått i gang hos Autoisme. 

Nå nærmer for alvor tidspunktet seg for lansering av Seres for et bredt publikum, og det begynner å haste med å få distribusjonsapparatet på plass.

- Hvor blir det av de norske Seres-forhandlerne?

- Vi sitter i sluttforhandlinger med produsenten, og når den er på plass, vil vi inngå avtaler med et antall store forhandlerkjeder, svarer Sandven.

Men han kan fortelle at det dreier seg om syv forhandlergrupperinger, som til sammen har 21 salgspunkter.

- Hvilke forhandlergrupperinger det dreier seg om, gjør vi kjent når det er signert, svarer Trond Sandven når BilNytt.no spør hvor nær de er å kunne sette i gang.

- Det er ikke gitt at alle salgspunktene vil føre Seres fra start, legger Sandven til.

Autoisme startet nylig et pilotprosjekt for import og salg med SPZ og Sandven i Bergen som forhandlere. Foreløpig dreier seg om innførsel av et begrenset antall Seres S3 av dagens generasjon.

Seres-toppsjef John Zhang presenterer Seres for mediene i Brussel under den offisielle europapremieren for Seres 5 med europeiske spesifikasjoner.

Opptil 530 kilometer rekkevidde
Det var nettopp i anledning avdukingen av Seres 5 under bilutstillingen i Brussel at BilNytt.no møtte Trond Sandven og daglig leder for Sandven AS, Frode Skaar-Ottesen sammen med ledergruppen for Europa-satsingen til den kinesiske produsenten, samt leverandør-partnere.

Seres 5, som blir volummodellen i første omgang, er en crossover som er en del mindre enn for eksempel Nio ES8 og BYD Tang eller Voyah Free.

Bilen er 471 cm lang og 193 cm bred, motoreffekten er fra 300 til 585 hk og oppgitt rekkevidde (WLTP) fra 483 til 530 km.

Til Norge har Sandven bedømt at den beste kombinasjonen pris/ytelse er den godt utstyrte Premium-utgaven med firehjulsdrift og 80 kWt batteripakke, med rekkevidde 483 km.

Ifølge Sandven ville prispåslaget for de 10 kWt ekstra falle urimelig høyt ut.

Prisene på Seres 5 er ikke kjent for Norge, men prisene i Tyskland er klare:

  • Standard 2WD: fra 63.900 euro
  • Premium 4WD: fra 67.900 euro
  • Flagship 4WD: fra 74.900 euro

Disse prisene inkluderer tysk toll og merverdiavgift, og er derfor ikke direkte sammenliknbare med norske priser.

Det er modellen i midten som per nå er aktuell for Norge, bekrefter importøren. 

- Seres ferdigstiller neste år en ny fabrikk som vil øke produksjonskapasiteten deres til én million biler i året, forteller Trond Sandven til BilNytt.no.

Endelig tilbake
Trond Mohn eier 49 % av Sandven Gruppen, og er ikke kjent for å være noe mindre av en Bergenspatriot enn Trond Sandven.

- Er det Trond Mohn som har villet at importøren skulle være basert i Bergen?

- Ja, det er ikke noe å legge skjul på at han ønsket det, og han får det som han vil når han vil noe, for å si det slik. Men vi var enige om at det ville være fint at det endelig ble en bilimportør i Bergen igjen, sier Sandven.

- Igjen...?

- Ja, vi er nok ikke først. Brødrene Wigand, basert i Bergen, var importører av blant annet Morris, MG, Jaguar og Studebaker, og var aktive til godt utpå 60-tallet, avslutter den nybakte importøren.

Den neste i rekken, Seres 7, er tidligere vist som SF 7. Bilen forventes vist i europeisk versjon løpet av året. I Kina er også en større SUV, kjent under navnet Aito M7, vist. Den er mer klassisk i linjeføringen og har mulighet for en tredje seterad.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn