BilNytt.no skrev i høst at enkelte bilimportører spanderer elbilmomsen, men Toyota var da ikke blant de som ville svare på om kundene ville få dekket den ekstra moms-regningen.

I dag kunngjør Toyota-importøren at de kundene som hadde bestilt sin bZ4X før hjulbolt-tilbakekallingen ble gjort kjent 25. juni, blir kompensert:

- Vi kom i en veldig spesiell situasjon på grunn av forsinkelsene med bZ4X, sier Espen Olsen til BilNytt.no.

Han er informasjonssjef i Toyota Norge. 

- Vi har derfor besluttet at kundene som bestilte bZ4X før 25. juni får dekket både moms og vektavgift, sier Olsen. 

- Er det et spleiselag med forhandlerne?

- Nei, det er Toyota, altså importøren, som tar regningen, presiserer Olsen.

- Hvilke beløp snakker vi om?

- For en bZ4X med fullt utstyr snakker vi vel om vektavgift på rundt 18.000 kroner samt moms på opp mot 20.000 kroner.

Det vil si opp mot 38.000 kroner per bil. Dermed dreier det seg om store millionbeløp for importøren, da Toyota har en svært høy ordrereserve på elbilen.

- 2022 har vært som å løpe maraton i motvind, sier Espen Olsen i Toyota-importøren til BilNytt.no.

Les også: Toyotas elbil-utfordringer: Vurderer å begynne helt på nytt

Krevende start
Den etterlengtede elektriske SUVen bZ4X som endelig skulle plassere Toyota på elbilkartet, var allerede forsinket da de første leveringene startet tidlig på sommeren. 

Nesten umiddelbart ble det imidlertid full stopp: Et problem med en hjulbolt som i verste fall kunne føre til at forhjulet løsnet, var oppdaget og måtte utredes.

Mange kunder hadde bestilt bilen og har siden opplevd måneder med frustrasjon, i likhet med forhandlerne, som ikke hadde informasjon å gi dem om når feilen kunne utbedres og bilen leveres.

Har en plan
- Dette har ikke vært noen heldig situasjon for dere med tanke på omdømme hos forbrukerne?

- Det var lenge ikke mulig å gi noen presis informasjon, og det har vært vanskelig, særlig overfor kundene, svarer Olsen. 

- Men med en solid organisasjon i ryggen, handlekraft, omdømmet vi har og en plan for å løse det, tror vi det vil være med på å bedre situasjonen, avslutter Espen Olsen overfor BilNytt.no.

Les også: Her er den nye Toyota Norge-sjefen

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn