I november fikk BMW sin beste nybilmåned i Norge noensinne på registreringstatistikken.

BMW satte registreringsrekord i november, og det har ligget an til en like heftig desember når det gjelder stort utleveringsvolum.

I starten av desember ble det imidlertid en kraftig nedbremsing for BMW-utleveringene.

De siste dagene har nemlig norske BMW-forhandlere måttet gi den tunge beskjeden til mange kunder om at deres BMW i4 eller BMW iX som var klar til utlevering, likevel ikke kunne leveres på grunn av en «feil med motoren».

BMW-forhandlerne har ikke overraskende blitt møtt med stor frustrasjon fra de berørte BMW iX- og i4-kundene. 

Noe som imidlertid har lettet på stemningen er at forhandlerne likevel registrerer bilene - som ikke kan utleveres - på eier. 

Akkurat det er selvsagt kritisk informasjon for kundene som venter på bil, da det fra 1. januar vil komme betydelige avgiftsøkninger på biler i disse vekt- og prisklassene.

BMW bekrefter
Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge bekrefter leveringsstoppen overfor BilNytt.no:

- Kvalitetskontroll har avdekket at det på grunn av en produksjonsfeil kan oppstå slitasje og skader på et hjullager i den elektriske motoren som benyttes i flere av våre elbiler, deriblant BMW i4 og BMW iX, forteller han og beskriver:

- Dette vil i så fall oppleves som en ulyd fra drivlinjen, før sjåføren blir varslet med en feilmelding i bilens kontrolldisplay. Man blir så bedt om å kontakte vår veihjelpstjeneste.

Tegneby bekrefter at det ikke er anledning til å levere ut biler som kan være berørt.

Han anslår – «enn så lenge» – at det dreier seg om rundt en fjerdedel av bilene BMW hadde planlagt å levere ut i desember.

«Fortsetter som planlagt»
- Vi forstår selvsagt at dette er ikke er beskjeden flere av våre kunder ønsker å få nå, all den tid de allerede har ventet lenge på sin nye bil, beklager Tegneby, men fortsetter:

- Det er likevel BMW sine globale retningslinjer å ikke utlevere nye eller brukte biler med mulige kjente feil til kunder.

Han kan ikke si noe om selve registreringsprosessen videre, som har med kontrakten mellom forhandleren og kunden å gjøre, men sier til BilNytt.no:

- Inntil videre fortsetter logistikk og annen klargjøring på disse bilene som planlagt.

- For de kundene som allerede har fått utlevert en bil som kan være berørt, så vil de bli kontaktet direkte av oss for oppfølging. Vi er ikke kjent med ulykker eller forventer noen form for fare ved bruk av bilene, sier Tegneby videre.

Kommunikasjonsdirektøren opplyser at han satser på å kunne dele mer konkret informasjon senere denne uken.

Stadig nye leveranser fra Drammen havn
Hvordan BMW-forhandlerne nå skal løse plass-problematikken når det stadig blir levert nye biler fra Drammen havn som skal klargjøres og registreres, men ikke utleveres, er nå den store utfordringen.

I tillegg til lagringsplass stilles det også spørsmål om kundene skal faktureres før eller etter nyttår. Likviditet og kapitalbinding er også et tema blant norske merkeforhandlere. 

Allerede før utleveringsstoppen ble kommunisert har plassmangel vært et tema hos BMW-forhandlerne:

For å håndtere de store volumene så har blant annet Bavaria etablert et utleveringssenter på Gardermoen etter oppskrift fra Tesla, grunnet plassmangel på Bavarias Oslo-forhandler.

Hos Bavaria på Gardermoen er blant annet studenter fra Bilakademiet leid inn som ekstrahjelp.

Les også: Topp og bunn blant forhandler-regnskapene: BMW-forhandlerne fortsatt i egen liga

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn