Den kinesiske bilprodusenten Human Horizons og deres premium-merke HiPhi har gått under radaren hos mange, men fremstår for kjennere som en av de mer spennende up-and-coming blant de kinesiske bilprodusentene.

Nå skal merket til Europa, og Kjell-Arne Wold er hentet inn for å lede Europa-etableringen. 

Wold har både norsk og internasjonal bilbransjebakgrunn, og solid erfaring fra satsing på elbil og elektrifisering:

Han er tidligere prosjektleder for Audis e-tron-satsing globalt, og før det hadde han diverse lederposisjoner i Tesla, der han var med helt fra starten i Norge.

- Dette er veldig spennende, sier Kjell-Arne Wold ettertrykkelig til BilNytt.no.

Wold skal lede utviklingen av Human Horizons og HiPhis europeiske virksomhet fra Tyskland, men det er ennå ikke avklart om det blir i München eller i Frankfurt.

Den første modellen fra Human Horizons, HiPhi X, er i dag i salg i Kina. Snart står Norge for døren. I Norge er det en også en annen X med spesielle dører som har solgt godt.

I mars i år skrev Jon Winding-Sørensen om hvordan Human Horizons  og HiPhi skiller seg fra andre kinesiske bilprodusenter.

Norge er prioritert
Wolds tittel er Head of New Business Development Europe, og han bekrefter at HiPhi ser Norge som et høyt prioritert marked – som for øvrig var én av grunnene til at de valgte å hente ham inn.

Han forteller at han fikk kjennskap til merket da han ledet et elektrifiseringsprosjekt for Audi i Kina:

- Da merket jeg meg at HiPhi var et av de kinesiske oppstartsmerkene som Audi tok på størst alvor, forteller Wold.

- Jeg var på et tidligere tidspunkt i kontakt med Xpeng, og det er bra teknologi, men ikke premium i den betydningen jeg forstår det.

Wold forteller at HiPhi i Kina allerede er kommet langt med å utvikle kommende generasjon «smarte biler» som kommuniserer med sine omgivelser og infrastruktur i smarte byer, og med andre biler, som en del av veien mot fremtidens autonomi.

- Investeringsviljen er stor. Nå skal vi utvikle en fullskala strategi for Europa, og Norge er prioritert, sier Kjell-Arne Wold til BilNytt.no om Europa-satsingen til Human Horizons.

Viktig å skille seg ut
En rekke nye bilmerker har etablert seg i Norge og Europa de siste årene, og flere skal det bli.

- Hvordan skal Human Horizons og HiPhi gjøre en forskjell? Er det plass til alle nykommerne?

- Om ikke til alle, tror jeg det er plass til de fleste, svarer Wold, før han fortsetter:

- For HiPhi er utgangspunktet at de har veldig stor respekt for hva premium er. Jeg kan si, med bakgrunn fra Audi, at bilene til HiPhi ikke står tilbake for tysk premium hva angår teknologi og kvalitetsfølelse – «touch and feel». Som produkt selger disse bilene seg selv, hevder Wold.

Han insisterer også på at servicenivået er en del av premium-konseptet – noe han mener en del konkurrenter har slitt med å få til.

- Da er utfordringen «bare» merkevaren?

- Å bygge merkevaren blir selvsagt en av hovedoppgavene. Det er stor investeringsvilje og det jeg tror er viktigst er å posisjonere merket resolutt og så holde seg til det, sier Wold.

- I prisleie vil bilene plasseres på nivå med tilsvarende elektriske premium-modeller, for eksempel fra Mercedes-Benz, presiserer han.

Wold tror en av styrkene til den ferske produsenten er å være noe helt annerledes, noe unikt – i et luksusmarked der han tror veksten vil øke.

NESTE UT: HiPhi Z er andre modell fra produsenten etter X. Hva som skjer med navngivningen etter det, er usikkert...

Vil tilpasse seg kulturen lokalt
- De etablerte premium-merkene blir jo på mange måter mer like hverandre med utstrakt bruk av plattformdeling, sier Kjell-Arne Wold.

Han forteller at en del av HiPhis strategi er å tilpasse seg de lokale markedene.

- Jeg har jo erfaring fra Tesla, som tenker veldig «amerikansk» overalt hvor de er etablert. Tilsvarende erfaring med Audi er at de har en veldig «tysk» fremgangsmåte i alle markeder. 

- HiPhi vil derimot tillate at man bruker den modellen som passer kulturen i markedet der det opereres. Det tror jeg blir en av styrkene våre, sier Wold. 

- Hvordan tenker du når det gjelder distribusjonsmodell? Tradisjonelle forhandlerkjeder? Direktesalg? Agentmodell?

- Den har vi ikke landet ennå – vi er fortsatt i tenkeboksen. Om det blir direktesalg à la Tesla og Nio eller forhandlerstruktur som BYD er ikke spikret.

- Men jeg heller mot at det blir en kombinasjon som tilpasses marked for marked, sier Wold.

- Selv om mye av bilsalget i dag dreier seg om sosiale medier og ambassadører, er det vanskelig å være posisjonert som luksusmerke uten den fysiske kontakten med kunden.

ETABLERT I 2017: Det nye hovedkvarteret til Human Horizons ligger i Shanghai.

- Fullskala strategi for Europa
Den ferske europasjefen – han begynte i jobben 1. oktober – forteller at det som er fokus nå er å utvikle en fullskala strategi for Europa.

- Hvor mange ansatte vil det være på Europa-kontoret og er det planer om en egen norsk organisasjon? 

- Vi begynner arbeidet med å definere roller og antall personer allerede nå og det vil helt klart være behov for å fylle noen roller i Norge også.

Wold tidfester ikke HiPhis Norges-etablering, men sier at norske kunder nok vil kunne prøvekjøre bilen i løpet av neste år.

- Hva er dine første oppgaver fremover nå?

- Nå jobbes det hovedsakelig med å identifisere kunder, samt å bestemme hvor vi skal posisjonere oss geografisk. Utenom Tyskland, Sveits, Frankrike, Storbritannia og Norge er det ikke helt bestemt ennå. I Nederland, for eksempel, endres skatteleggingen uforutsigbart.

- Det gjelder jo også det nye statsbudsjettet i Norge?

- Ja, men ikke i tilsvarende grad og ikke så vi revurderer prioriteten, svarer Wold.

- Andre steder er vi fleksible – for eksempel kan det kanskje tenkes at det lønner seg å ha et showroom i Monaco, eller at det dukker opp en partner for eksempel i Sveits, legger han til. 

- Mer krutt å brenne
- Noe du vil savne fra din tid i Audi?

- Det var litt trist å forlate selskapet, med gode kolleger og noen prosjekter jeg gjerne skulle sett komme helt i mål, sier Wold, men fortsetter:

- Dette er en slik mulighet at jeg ikke kunne si nei til, og jeg føler jeg har mer krutt å brenne.

Da Kjell-Arne Wold annonserte sin nye jobb på LinkedIn, var en annen bransjeprofil rask til å gratulere ham:

«Gratulerer med nye spennende utfordringer. Ring meg hvis du trenger perfekt distribusjon i storoslo. I got it covered.», skrev Birger N. Haug-sjef Vidar Eriksen med glimt i øyet.

Kjell-Arne Wold konkluderer som han innledet: - Dette er veldig spennende!

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn