Det var vært mye fokus på bærekraft i bilbransjen det siste halvannet året, og Møller Mobility Group er blant dem som har vært lengst fremme i skoene.
I tillegg til klima og miljø, er mangfold og likestilling på arbeidsplassen en viktig del av bærekraftarbeidet.
Mangfold er tydeligvis noe Møller-konsernet så sitt snitt til å sette på agendaen under sin sommerfest før helgen, som sammenfalt med starten på Oslo Pride 2022:
Vil sende signaler
Da det var fest for de ansatte på hovedkontoret på Frysja, dukket konsernsjef Petter Hellman – og tre andre fra ledelsen – overraskende opp som «dronninger av kvelden».
Og skal BilNytt.no tro de som var til stede, ble det litt av et show:
Mens Møller Bil-sjef Sverre Helno gikk for kveldens heftigste hårfarge, hadde Paul Hegna valgt en dyrisk leopard-kreasjon.
- Bilbransjen har tradisjonelt sett vært preget av en macho-kultur. En slik kultur hører heldigvis fortiden til, sier konsernsjef Petter Hellman, iført en gul kjole og matchende hårfarge.
- Hva var bakgrunnen for dette stuntet?
- Dette ble gjort på medarbeideres sommerfest, hvor komiteen utfordret konsernledelsen til å «Dare to Move» i tråd med Møller Mobility Groups visjon. Derfor ble dette gjort, sier Petter Hellman til BilNytt.no.
- For å sende noen viktige og riktige signaler både til ansatte, fremtidige ansatte, bransje og samfunn har vi valgt å «offisielt» markere pride for første gang i år, legger han til.
- Dette er også grunnen til at vi farget logoen vår i pride-farger på sosiale medier og at vi har ekstra fokus på temaet i vårt månedlige bærekraftseminar Møller Monthly i juni. Da passet dette også fint inn.
Les også: - Jeg er utålmodig av natur
- Dette er politisk korrekt
Helllman har benyttet et nysminket nærbilde av seg selv på sosiale medier til å ønske alle en god pride-feiring gjennom helgen.
- Happy pride! Vær deg selv, sier Petter Hellman. Dette bildet er også hans nye profilbilde på Facebook og Instagram.
- Har du tro på at et slikt stunt vil hjelpe på å fremme og rekruttere mangfold til Møller-konsernet og til bilbransjen?
- Som et verdidrevet selskap er det lett å hekte mangfold og dermed pride på verdiene åpen, ærlig, omtenksom og tydelig. Pride er ikke en politisk betent sak. Tvert imot er dette politisk korrekt, svarer Hellman.
- De fleste offentlige institusjoner, myndigheter og større selskap markerer sin støtte på ulikt vis. Ved å ikke markere støtte, kan det i verste fall bli tolket som at vi er gammeldagse eller intolerante, sier konsernsjefen.
- Mangfold basert på evner, utdannelse, alder, bakgrunn, egenskaper, kjønn, personligheter, etnisitet, seksuell legning, preferanser og så videre er viktig for oss.
- Og ikke minst er det viktig å signalisere toleranse og åpenhet for alle grupper dersom vi skal nå målet vårt om å bli en foretrukken arbeidsgiver uavhengig av bransje, legger Hellman til.
- Da handler det om å utvikle en arbeidsplass som plasserer oss i det mangfoldige samfunnet vi betjener og er en del av.
Skal lage mangfoldsstrategi
I løpet av våren har Møller Mobility Group sin logo i sosiale medier hatt en bakgrunn i det ukrainske flaggets farger. Nå i juni er bakgrunnen endret regnbuefargene.
- Det har vært stilt kritiske spørsmål og vært snakk om såkalt «pink-washing» omkring store firmaer som bytter til regnbuefarget logo i juni for å vise seg frem for ansatte og kunder. Hva gjør Møller Mobility Group resten av året for å fremme arbeidet for mangfold?
- Det å være rause, fleksible og fordomsfrie har vært en viktig del av vår kultur og gjenspeiles i våre grunnverdier.
- Vårt arbeid med mangfold ønsker vi nå å ta et steg videre for å sikre at vi behandler kolleger, kunder og mennesker i ulike roller fra ulike kulturer og med forskjellig bakgrunn på en lik måte, svarer Hellman.
- Vi skal nå i gang med å utforme en mangfoldstrategi fordi vi har stor tro på at forbedring innen dette området vil hjelpe oss å nå det viktige målet vi har satt oss om å bli en foretrukken arbeidsgiver uavhengig av bransje, legger han til.
- Hvilke reaksjoner har dere fått?
- De tilbakemeldingene vi har fått har vært positive, svarer Hellman.
Mangfold på agendaen
Den siste tiden har det vært fokus på at det er en lav kvinneandel – på kun 9 prosent – i norsk bilbransje.
Under Bilbransjen dager i mai var imidlertid Benedicte Bibow, driftsdirektør i Autostrada, tydelig på at det ikke bare er et problem med lav kvinneandel, men at det er en stor utfordring med for lite mangfold i bilbransjen:
- Jeg har lyst til å snakke om mangfold. Og kvinner er en del av det mangfoldet, sa Bibow i sitt innlegg.
- For de neste generasjonene er mangfold det naturlige: De skiller ikke på hodeplagg, kjønn eller hudfarge, sa Bibow til BilNytt.no.
Les også: - Mangfold i bilbransjen kommer med endring
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn