Tidligere denne uken skrev BilNytt.no at selskapet Electric Way AS var etablert som et datterselskap av Sulland Holding, og at selskapet var involvert i introduksjonen av det nye kinesiske elbilmerket Voyah i Norge.
Nå er det bekreftet at Electric Way skal importere og selge Voyah i Norge.
Torje Sulland, daglig leder og styreleder i Electric Way, var ordknapp på tirsdag, men i dag forteller han mer om planene:
- Vi åpner vårt første showroom i Klingenberggata midt i Oslo sentrum i løpet av sommeren, og kommer fortløpende til å etablere samme konsept på ulike steder i Norge, sier Sulland.
Torje Sulland bekrefter til BilNytt.no at det er Electric Way som skal selge og fakturere bilene og drifte showroomene i Oslo og andre steder.
Det Sulland-eide selskapet har vært i samtaler med den kinesiske bilprodusenten Dongfeng siden høsten 2021 om et formelt samarbeid knyttet til lansering av Voyah i Europa. Norge er første marked ut.
- Blir dere importør for hele Europa?
- Nå har både vi og fabrikken fullt fokus på Norge. Hvordan det blir i andre markeder må vi eventuelt komme tilbake til, svarer Sulland.
Tredjeparter
Voyah skal ikke selges gjennom Sullands eksisterende bilforretninger, men kan sees i Electric Ways egne showroom og bestilles over nett.
- Når det gjelder servicefasiliteter, jobbes det med avtaler mot eksterne tredjepartsaktører. Vi skal ikke bruke Sullands forhandlernett, sier Torje Sulland til BilNytt.no.
- Det viktigste for oss, er at vi leverer mer enn kundene forventer, også når det kommer til den digitale kundereisen. Vi ønsker å skape en så god opplevelse at du vil tilbake til våre showrom.
- Vi gleder oss skikkelig til å vise frem en helt unik bilserie til det norske folk, legger Sulland til.
Electric Way-sjef Torje Sulland sammen med Cheng Hua, som leder EV2Europe i Dongfeng.
Flere modeller
- Vi har modeller som vi tror blir veldig relevante, sier Torje Sulland til BilNytt.no.
Voyah Free er den første modellen en av Kinas største bilprodusent DongFeng ruller ut i det norske markedet, og det nyetablerte selskapet Electric Way har eksklusiv rettighet på import, distribusjon og salg.
Electric Way planlegger å introdusere to ulike Voyah-modeller i Norge i løpet av det neste året, og deretter minst én ny modell i året.
Den første modellen, Free, vil være tilgjengelig for salg i Norge i juni og leveringsklar i november.
- Prisen er ennå ikke satt, men den vil gjenspeile at Voyah er en premiumbil med store batteripakker, god rekkevidde og høyt utstyrsnivå, forklarer Sulland.
Han opplyser at produsenten har stor leveringsdyktighet.
I Kina har Free et prisleie mellom cirka 440.000 og 510.000 kroner.
Voyah gikk i midten av februar ut med disse bildene av sitt kommende showroom i Vika i Oslo. Sulland-konsernet jobber med å få Klingenberggaten 7 klar til åpning i sommer.
- Modent marked
- Elektrifiseringen av biler har kommet langt i Norge. For DongFeng er det naturlig å starte VOYAHs Europa-eventyr i et modent og kjøpekraftig marked, sier Cheng Hua, leder for EV2Europe i DongFeng.
- Dette er en stor satsing fra vår side, og jeg er helt sikker på at norske bileiere vil omfavne modellene vi nå skal lansere, fortsetter Hua.
- Voyah i Norge er bare starten for oss. De neste årene skal vi tilby nye produkter og plattformer i flere europeiske land. Det gleder vi oss veldig til, sier Mr. Ma Lei, CEO i DFMIEC og viseadministrerende direktør i DongFeng Group International Business departement.
Les også: Møller-direktør: - Hamar er ikke Beijing
- Dette og gir oss gode muligheter for å teste nye løsninger og muligheter, sier Torje Sulland til BilNytt.no. Øyvind Sulland i midten og konsernsjef Arvid Sulland til høyre.
Ferskt bilmerke
Voyah er et av elbilmerkene til den store kinesiske bilprodusenten Dongfeng, som også står også bak bilmerkene Seres og DFSK, som Gill Gruppen planlegger å lansere i Norge.
Voyah annonserte i midten av februar sin intensjon om en etablering i Oslo i juni, som første plassering utenfor Kina.
Ifølge produsenten er planen å åpne for bestillinger av modellen Free i juni, og at de første leveringene av bilen vil skje i fjerde kvartal.
Voyah leverte sine første kjøretøy i Kina i august 2021, og allerede i januar i år ble Voyah nummer 10.000 bygget.
Voyah Free tilbys med firehjulsdrift og en oppgitt NEDC-rekkevidde på 475 kilometer, eller med bakhjulsdrift og rekkevidde på 505 kilometer. Batteriet er på 88 kWt i begge variantene.
Sulland med 12 bilmerker
Merkeforhandler-konsernet Sulland representerer fra før 12 forskjellige bilmerker og har 37 merkeforhandlere i Norge.
Sulland er forhandler for disse bilmerkene:
- Audi
- BMW
- Ford
- Hyundai
- Isuzu
- Mazda
- Mini
- Mitsubishi
- Skoda
- Suzuki
- Toyota
- Volkswagen
I januar opplyste konsernsjef Arvid Sulland til BilNytt.no at konsernet omsatte for rundt 8 milliarder kroner i 2021, og solgte nær 17.000 nye og brukte biler.
Nylig åpnet konsernet en ny Hyundai-forhandler på Hamar, og BMW-forhandlere i Alta og i Bodø.
Til tross for at Sulland er en landsdekkende forhandlerkjede, skal konsernets Voyah-importør Electric Way knytte til seg tredjeparter som servicepunkter.
Sulland har forhandlere i disse byene/stedene:
- Alta
- Askim
- Bardufoss
- Bodø
- Drammen
- Elverum
- Fredrikstad
- Gjøvik
- Hamar
- Harstad
- Jessheim
- Kongsvinger
- Lillehammer
- Løten (Autoplan)
- Mo i Rana
- Moss
- Mysen
- Otta
- Sarpsborg
- Steinkjer
- Tromsø
- Trondheim
- Verdal
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn