Det er Gill-selskapet Pongo AS som nå har inngått en distribusjonsavtale med Geely Auto. 

Norge blir dermed det første europeiske markedet den ledende privateide kinesiske bilprodusenten starter salg og service i.

Gill Gruppen står også bak Subaru Norge AS, og SsangYong Norge AS, i tillegg til MG-importør Norwegian Mobility Group AS sammen med Birger N. Haug-eierne

- Viktig marked
Det er Autoindustri AS, et annet salgsselskap innenfor Gill Gruppen, som vil være ansvarlig for salg og markedsføring av Geely Auto sine produkter.

Daglig leder Christian Stenbo forventer oppstart allerede i løpet av året:

- Europa, og da spesielt Norge, er et viktig marked for Geely Auto og vi vil dermed ha den nødvendige prioriteten som skal til for å kunne få levert de første bilene til sluttkunde allerede i år, sier Stenbo.

Autoindustri vil nå starte arbeidet med å etablere et nasjonalt salgs- og servicenettverk i Norge.

- Vi ønsker nå dialog med både Gill Gruppen sitt eksisterende forhandlernettverk så vel som mulige nye samarbeidspartnere i hele Norge, sier Stenbo. 

Autoindustri har fortsatt planer om å starte import av DFSK og Seres til Norge, opplyser Stenbo til BilNytt.no.

Skal bidra
Geely Auto har store ambisjoner for det europeiske markedet. Den kinesiske giganten vil i løpet av kort tid introdusere flere nye modeller til det norske markedet gjennom Autoindustri.

- Vi skal bidra i betydelig grad til at forbrukerne skal gis muligheten til å kunne ta gode, økonomiske og miljømessige beslutninger ved valg av bil, sier konsernsjef i Gill Gruppen Leif Madsberg.

Gill Gruppens opprinnelse var i sin tid Autoindustri, som ble stiftet i 1940. Nå har gruppen sterk tro på at Autoindustri vil gi en betydelig tilvekst til gruppens resultater. 

- For meg som eier er det svært gledelig å benytte firmanavnet Autoindustri i forbindelse med en så betydningsfull aktør som Geely, sier Gill Gruppens eier Nils Petter Gill.

Gill Gruppen har arbeidet med å etablere import og salg av kinesiske bilmerker til Norge i mange år, og det virkelige gjennombruddet kom med MG i 2020.

Første modell klar
Det er elbilen Geely Geometry C som blir den første modellen ut på det norske markedet. 

Geely Geometry C er en kompakt SUV-crossover med en rekkevidde på 460 km i henhold til WLTP-standarden.

Modellen vil også kunne leveres i en utgave med en noe mindre batteripakke som resulterer i en WLTP-rekkevidde på 350 km. 

- Vi har et godt spekter av modeller og Geometry C vil passe godt inn. Allerede fra i år vil gruppens bilimport være 100 % elektriske kjøretøy, sier Madsberg.

Stor produsent
Zhejiang Geely Holding Group, som til vanlig bare kalles Geely, er en privat kinesisk bilprodusent som ble etablert i 1986, og lanserte bilmerket Geely Auto i 1997.

Geely kjøpte Volvo Cars av Ford Motor Company i 2010.

I dag har gruppen i tillegg til Geely Auto, bilmerkene Volvo, Polestar, London EV Company, som Gill Gruppen allerede har avtale med, Proton, Lynk & Co, Lotus, Smart, Zhidou, Zeekr og Geometry, fordelt på ulike divisjoner.

I 2021 solgte Geely Auto til sammen over 1,33 millioner biler. Geely Auto er gruppens mestselgende merke og har også vært det mestselgende kinesiske merket de siste fem årene.

Geely Auto Group har mer enn 50.000 ansatte, 12 bilfabrikker samt fem globale forsknings- og utviklingssentre i Hangzhou, Ningbo, Göteborg, Coventry og Frankfurt.

Gruppen driver  også fem globale designstudioer i Shanghai, Göteborg, Barcelona, California og Coventry med til sammen over 1.000 ansatte.

Geely Automobile Holdings har vært listet på Hong Kong-børsen siden 2005.

Selskapet ble grunnlagt og ledes av milliardæren Li Shufu og solgte cirka 2,4 millioner biler i 2020.

Les også: Endringer MG-nettverket

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e Martin Huseby Jensen Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn