BilNytt.no-kommentar:
Atle Falch Tuverud

Mangfold er selvfølgelig en viktig del av bærekraftbegrepet.

Mens bærekraft ble det store ordet i bilbransjen i fjor, ble mangfold det store ordet i år. 

Ikke bare i bilbransjen – forresten.

Jeg satt i vinduskarmen inne hos kollega Jon Winding-Sørensen en mandagsmorgen i juni og drakk kaffe mellom hans store bokhyller, startkabler og avishauger med Klassekampen og Financial Times.

«Nå har vi en fin sak klar til BilNytt.no», ertet jeg. 

«Ja vel?», spurte Jon, alltid like nysgjerrig. 

«Hellman, Helno og Hegna stilte opp på Møllers sommerfest i kjole. Ikke til å kjenne igjen som "dronninger" av kvelden», fortalte jeg. 

«Hva? Er ikke et slikt stunt 12 år for sent?», tøffet Jon seg verdensvant tilbake. 

«Nei, jeg tror faktisk ikke det er for sent», parerte jeg, før jeg fortsatte:

«Det er en sak, og slapp av Jon, jeg har allerede stilt noen kritiske spørsmål om dette bare er "pinkwashing", og spurt hva Møller egentlig har tenkt å gjøre med det manglende mangfoldet»

«Ja, selvfølgelig et det en sak», sa Jon. 

Senere i samme uke smalt skuddene i Oslo sentrum under Pride-markeringen – og Møllers stunt ble med ett mer aktuelt. 

Plutselig gikk det opp for alle at det fortsatt er et langt stykke igjen. 

Mangfold, som hadde vært tema under Bilbransjens dager måneden før, og var debattert hos Polestar og Munch, var plutselig for alvor et tema i alle nyhetssendinger og debatter.

Det hjelper ikke at bilbransjen allerede hadde diskutert det gjennom våren. Vi er absolutt ikke tidlig ute. Bilbransjen er blant de dårligste bransjene på både kvinneandel og mangfold.

Og det har stått enda dårligere til enn man trodde.

Møllers stunt er bare et bittelite skritt på veien. For sent eller ikke.

Under Bilbransjens dager ønsket ikke Benedicte Bibow å snakke om «kvinner og bilbransjen»: - Men jeg har lyst til å snakke om mangfold - og kvinner er en del av det mangfoldet, sa hun. Autostrada-lederen er utålmodig, men hun tror i det minste at tiden jobber for mangfoldet i bilbransjen: - For de neste generasjonene er mangfold det naturlige: De skiller ikke på hodeplagg, kjønn eller hudfarge. 

Men norsk bilbransje er imidlertid nå blant verdens mest mangfoldige når det gjelder nye bilmerker og nye forretningsmodeller.

Det er ikke uten grunn at stadig flere kinesiske bilprodusenter nå leser BilNytt.no for å følge med på alle endringene.

Enkelte mener til og med at det er lettere å stole på våre artikler enn det som skrives i Kina – eller det som meldes hjem fra deres egne mellomledere i Europa. 

Det har snart kommet 13 nye kinesiske bilmerker til Norge på et par år.

Og historiene rundt lanseringene av flere av disse bilmerkene er nesten ikke til å tro:

Xpeng-sagaen hadde virket fullstendig usannsynlig dersom den hadde vært presentert som en spektakulær business-historie fra virkeligheten.

Og er det noen som fortsatt husker rotet med MG før det landet hos Gill og ble en suksesshistorie? Eller innledende grep fra Aiways i 2019 som aldri ble fulgt opp? Eller gallaforestillinger fra Byton og avtalen med Hedin? Og Chery?

Og dette skal stødige, tradisjonsrike norske aktører forholde seg til. 

Vi vet om mange som har blitt svette underveis. Og vi har helt tydelig bare sett starten. 

Mangfold? Ja, absolutt! 

Norsk bilbransje har vært nødt til å omstille seg i rekordfart på svært mange områder de siste årene.

Hvorfor er det så vanskelig å omstille seg til mer mangfold også når det gjelder folka våre? 
 

Les også: Møller: - En av tre daglige ledere skal være kvinner

Les også: - Kvinner opplever urettferdig behandling langt oftere

Les også: - Kun 9 % kvinneandel i bilbransjen er pinlig

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn