I fjor overtok den danske Ferrari- og Maserati-forhandleren, Formula Automobile, 67 % av Autoxo Sport på Billingstad utenfor Oslo

I forrige uke skrev BilNytt.no at Rune F. Brath gikk fra Lexus-importøren til sjefsstolen i Autoxo Sport, og at forhandleren skifter navn fra nyttår. Målet er å bli autorisert Ferrari-forhandler, og å relansere Maserati i Norge. 

Nå er det klart at tidligere daglig leder i Autoxo Sport, Thomas Kleven, går inn som kompanjong, i konkurrenten ByMedhus.

Kleven har vært hos Autoxo siden høsten 2009.

- Det var ikke noen selvfølge at jeg skulle slutte, men ting endret seg, sier Thomas Kleven til BilNytt.no.

Også ByMedhus holder til på Billingstad, rett ved Autoxo Sport.

Fortsatt entreprenør
- Etter at Olav Medhus sluttet i Autoxo Sport og etter at danske Formula Automobile kjøpte seg inn i fjor sommer, ble det en helt ny situasjon, forteller Kleven. 

Han gikk først over i en annen rolle i Autoxo Sport:

- Jeg overtok som salgsdirektør og syntes nok jeg fikk til ting der, sier han.

- Samtidig var det åpenbart at oppbygningstiden var over, og at det måtte bli stadig mer fokus på drift, mens jeg nok fremdeles har litt entreprenør i meg, forklarer Kleven.

Han forteller at det over årene var bygget opp et godt team i Autoxo Sport.

- Men jeg fikk mer og mer en følelse av at vi var kommet så langt vi kunne på egen hånd.

- Jeg hadde jo fordelen av at jeg visste at det ville kunne være en plass til meg hos Olav i hans nye virksomhet. Vi har alltid hatt en god dialog og har alltid jobbet godt sammen, sier Thomas Kleven (t.h.). Her sammen med Olav Medhus.

- Enden på visa var at jeg sa opp i juli og skal begynne i ByMedhus når oppsigelsestiden er over, sier Kleven. 

240 millioner første driftsår
Sommeren 2020 åpnet Olav Medhus ByMedhus på Billingstad.

Samtidig hadde Autoxo lagt ned på Høvik og samlet virksomheten i Autoxo Sports anlegg. 

Allerede samme år oppnådde Medhus en resultatmargin på 3,2 %. 

Foruten varekostnader og lønn, er andre driftskostnader på beskjedne 1,5 millioner kroner, som er langt lavere enn for eksempel Autoxo Sport som har hatt blodrøde tall.

Nøkkeltall ByMedhus AS:


Selskapet eies 90 % av Olav Medhus' selskap Fiorano og 10 % av Sten Kirkbak. Thomas Kleven blir nå også deleier.

- Nå er vi der vi skal være, og da tenker jeg ikke bare på beliggenheten, sier Olav Medhus, og forklarer:

- Vi er passe små til å kunne reagere fort i et bevegelig marked. Spesialisert nok til å ha full kontroll på det vi driver med. Og fremdeles entusiastiske nok til at det smitter – og det er jo det forretningen er basert på, sier han.

- Vi selger ikke biler fordi kundene trenger transport. Passion og lidenskap høres ut som floskler, men det er såpass irrasjonelle elementer mye av dette handler om.

- Samtidig skal det være forretning. I fjor omsatte vi for over 230 millioner og leverte et resultat på 7,5 millioner kroner. Jeg regner med at det blir noe tilsvarende i år, forteller Medhus.

Dermed er ByMedhus en av de bruktbilforhandlerne i Norge som hadde høyest omsetning i fjor.

STOR OVERSIKT: 2020-tall for over 450 bruktbilforhandlere

- Vil ikke være merkeforhandler
Medhus har ikke eget verksted, og salgslokalene er på beskjedne 400 kvadratmeter.

- VI har noen flinke folk i kjelleren under oss til detailing, og avtale med et dyktig verksted i Vestby som også henter og leverer kundebiler, sier Medhus.

- Dere selger mye Lamborghini i Norge nå. Hva om dere dere fikk tilbud om å bli importør eller autorisert forhandler?

- Vi har ikke noe ønske om å være merkeforhandler. Nettopp friheten og gleden vi har ved å være en liten forhandler, det verdsetter både kundene og vi.

- Men vi har en agentavtale med Lamborghini i dag og vi er veldig fornøyd med akkurat den situasjonen. Den endrer ikke på mulighetene våre til å vær en liten, uavhengig og dynamisk forhandler i premium-segmentet, sier Medhus.

BilNytt.no har tidligere skrevet at en annen naboforhandler, Brooklands Motor (Bentley Oslo), jobber for å starte opp med enda et nytt superbilmerke – antagelig Lamborghini.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at det begynner å bli et visst volum på segmentet Medhus og Kleven lenge har konsentrert seg om.

Ferrari-, Maserati- og Lamborghini-salget pr. 11. oktober:
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken


Et naturlig spørsmål er hvor den nedre grensen går for biler de vil handle med.

- Vi ser ikke slik på det. Vi handler med biler vi selv syns er morsomme å kjøre, sier kompanjongene og nevner A45 AMG, og peker på en M2 som står rett ved siden av. 

- Noen ganger selger vi også en klassisk bil eller to.

Det må tydeligvis ikke være italiensk og koste over to millioner.

Lang histore
Olav Medhus og Thomas Kleven har hatt en nesten sammenhengende historie, avbrutt av noen små sidesprang, siden 2008.

Da ble Autostrada Sport etablert i lokalene til det som i dag er Autoxo Sport. Selskapet var eid av Gisle Valens Autostrada og av Olav Medhus.

- Vi flyttet inn i desember 2007 og hadde åpning i mars 2008. Den høsten hentet jeg Thomas fra Porsche-importøren og ansatte ham for første gang, forteller Medhus.

- Så etablerte jeg Autoxo i 2014, men sluttet ikke i Autostrada Sport før i mars 2015. Da flyttet jeg til Høvik, hvor vi satt på bruskasser og solgte biler inntil oppussingen var ferdig og vi kunne ha stor åpning 30. april 2016.

- Men da hadde Thomas igjen kommet til oss, allerede høsten 2015 faktisk, og så kjøpte vi Autostrada Sport sent på høsten i 2016.

- Det neste grepet var at jeg solgte meg ut av Autoxo ved inngangen til 2018, men jobbet i selskapet som selger frem til høsten 2019. 

- Thomas og jeg fyller ut hverandre, og vi kjenner hverandre så godt at vi behøver nesten ikke snakke sammen for å få vite hva som skjer, avslutter Olav Medhus overfor BilNytt.no.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e Martin Huseby Jensen Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn